نظر وزیر کار درباره افزایش حقوق و دستمزد کارگران

نظر وزیر کار درباره افزایش حقوق و دستمزد کارگران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برخی زوایا و جنبه های افزایش حقوق و دستمزد کارگران را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الله عبدالملکی در برنامه زنده تلویزیونی شبکه خبر درباره مصوبه شورای عالی کار اظهار کرد: بعد از یک جلسه 14 ساعته و گفت وگوهایی مفصل و تا حدودی جنجالی و چالشی بین نمایندگان جامعه کارگری و کارفرمایی، حداقل‌های دستمزد برای سال 1401 مشخص شد و خبرهای خوبی برای جامعه کارگری کشور داریم.

وی ادامه داد: برای حداقل مزد ماهانه یک رشد 57.4 درصدی را داریم که نمایندگان کارگری و کارفرمایی در خصوص آن به توافق رسیدند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حداقل دریافتی یک کارگر در سال آینده با دو فرزند به 6 میلیون و 725 هزار تومان رسیده است این عدد برای سال جاری 4 میلیون و 376 هزار تومان بود یعنی 53.7 درصد این عدد افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: برای یک خانواده 1.3 نفری شامل شوهر، همسر و 1.3 فرزند این عدد به 6 میلیون و 433 هزار تومان رسیده است. این رقم در سال جاری 4 میلیون و 190 هزار تومان بوده است که بیش از 2 میلیون و 400 هزار تومان افزایش داشته ایم.

وزیر کار یادآور شد: برای یک خانواده‌ای که یک فرزند داشته باشد این عدد برای سال آتی به 6 میلیون و 307 هزار تومان در ماه رسیده است در حالی که در سال جاری این رقم 4 میلیون و 111 هزار تومان بود که نشان می‌دهد تقریبا 2 میلیون و 400 هزار تومان به پایه حقوق و حداقل‌ها اضافه شده است.

وی خاطرنشان کرد: چند نکته مهم وجود دارد؛ نکته اول این است که برای اولین بار بعد از دهها سال این توافق بین جامعه کارگری و کارفرمایی در 19 اسفند ماه حاصل شد و این خبر خوب برای جامعه کار و تولید خیلی قبل تر از عید داده شده است چون همیشه جامعه کارگری روزهای پایانی سال نگرانی داشت که سال آینده چه اتفاقی برای آنها رخ می‌دهد. ولی امسال از رشد 57 درصدی دستمزدها خوشحال باشند.

عبدالملکی ادامه داد: نکته دیگر این است که در آن اقلام حقوقی ای که روی بازنشستگی و مستمری بازنشستگی اثر می‌گذارد، افزایش بیشتری داشتیم و لذا این تصمیمی که امروز گرفته شد، روز بازنشستگی کارگران هم اثر بیشتری دارد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد