دست سبز بر سر ابزارهای طلایی بورس کالا

دست سبز بر سر ابزارهای طلایی بورس کالا

ابزارهای طلایی بورس کالا یعنی واحدهای صندوق طلا و گواهی‌‌‌ های سپرده سکه تحت‌تاثیر دو متغیر بهای آزاد ارز و تکانه محدود اونس جهانی طلا روند صعودی به خود...
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، عامل اصلی اثرگذار بر معاملات این بازارها، بهای ارز است که چندی است به صورت مستمر در حال افزایش است و در روزهای اخیر نیروی محرکه لازم برای بازگشت انتظارات مثبت به معاملات ابزارهای طلایی بورس کالا را فراهم کرده است.

البته هنوز هم ترس از ریزش نرخ ارز در معاملات صندوق‌های طلای بورس کالا دیده می‌شود؛ تا جایی که معامله‌‌‌گران عمده این بازار سعی می‌کنند، نرخ دادوستد خود را نزدیک به بهای ابطال واحدهای این صندوق‌ها حفظ کنند. بنابراین اگر بخواهیم ذهنیت غالب موجود در معاملات 5صندوق طلای قابل معامله در بورس کالا را مورد بررسی قرار دهیم، هنوز هم خبری از رشد نامتعادل نرخ پایانی نسبت به بهای ابطال این ابزار نیست و میانگین فاصله این دو نرخ از تخلیه حباب قیمتی در این بازار حکایت دارد؛ اما به میزان محدود 09/ 0‌درصد و در محدوده منفی قرار گرفته است.

صندوق‌های طلا در آستانه تغییر فاز قیمتی

بررسی‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد، دارایی پایه صندوق‌های طلا که طبق امیدنامه آنها بیش از 70‌درصد آن را گواهی سپرده سکه طلا تشکیل می‌دهد، با روند مثبت قیمتی تحت‌تاثیر جریان مثبت در بازار ارز همراه شده که به دلیل تعدیل لحظه‌‌‌ای بهای ابطال صندوق‌های طلا که مبتنی بر نرخ دارایی پایه آن است، شاهد افزایش آرام و تدریجی NAV ابطال این صندوق‌ها هستیم. از طرف دیگر نرخ پایانی معاملات واحدهای صندوق طلا نیز به دنبال سیگنال‌‌‌های افزایشی که از سوی بازارهای موازی نظیر ارز و سکه طلا مخابره می‌شود، مسیری افزایشی را می‌‌‌پیماید که البته با محافظه‌‌‌کاری و به دور از ورود تقاضای هیجانی به این بازار بوده است؛ به گونه‌‌‌ای که فاصله این دو نرخ حیاتی معاملات واحدهای صندوق طلای بورس کالا بسیار به یکدیگر نزدیک شده است و با احتیاط کامل و مبتنی بر محافظه‌‌‌کاری معامله‌‌‌گران همگرا با هم نوسان می‌کنند. در بازار گواهی سپرده سکه طلا که در حال حاضر 5نماد قابل معامله دارد، نوسانات نرخ اندکی برجسته‌تر بوده و حتی اختلاف آن با قیمت‌های بنیادین بازار نیز افزایش یافته است.

بازاری که در عموم روزهای معاملاتی خود از ابتدای سال‌جاری تا اوایل آذرماه با نرخی پایین‌‌‌تر از قیمت سکه فیزیکی در بازار آزاد معامله شد، اکنون وارد مسیر افزایش بها شده است و با قیمتی بیش از بهای سکه بازار مورد دادوستد قرار می‌گیرد. روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش، این فاصله به محدوده مثبت 26/ 1‌درصد رسید که در مقایسه با معاملات روز دوشنبه اندکی کاهش داشت، اما هنوز هم مثبت است و از تبلور انتظارات تورمی مثبت در بین اهالی این بازار حکایت دارد. مجموع انتظارات موجود در دو بازار گواهی و صندوق‌های طلای بورس کالا تداعی‌کننده ذهنیت افزایش نرخ در بین اهالی بازار، آن هم در محدوده مثبت 18/ 1‌درصد است که اگر بخواهیم مبتنی بر این دو بازار ابزارهای طلایی بورس کالا به پیش‌بینی بهای ارز بپردازیم، تا لحظه تنظیم این گزارش نرخ 31‌هزار و 386 تومان محاسبه می‌شود.

تجربه نشان داده است که در شرایطی که جو روانی حاکم بر بازارها افزایش نرخ را برجسته ارزیابی می‌کند، داده‌‌‌های حیاتی معاملات بازارهای مالی رشد نرخ‌های محدودی را به ثبت می‌‌‌رساند و در گذشته سیگنال‌‌‌های کاهشی از انتظارات تورمی در بازار ارز و سکه را به همراه داشت، پس بهتر است در خصوص روند صعودی بهای ارز با احتیاط بیشتری صحبت کنیم؛ آن هم در وضعیتی که بازار ارز چند سقف روانی نرخ را در فاصله‌‌‌ای کوتاه درهم شکسته و اجازه چندانی به معامله‌‌‌گران برای خرید نداده است. بنابراین در خصوص عقبگرد احتمالی باید انتظار سقوط آزاد نرخ را نیز در نظر گرفت. به عبارت ساده‌‌‌تر، در صورتی که بازار ارز به هر دلیلی برگردد (تغییر فاز قیمتی دهد)، تنها می‌توان به سطوح حمایتی روانی استناد کرد و بهتر است داده‌‌‌های فنی را چندان در نظر نگیریم.

موشکافی جریان معاملات جهانی طلا

با تقویت شاخص دلار و بازدهی اوراق قرضه آمریکا به دلیل کاهش نگرانی‌ها در مورد نوع اومیکرون کرونا، طلا در معاملات آتی خود در روز سه‌شنبه زیر 1780دلار در هر اونس باقی ماند. شاخص دلار در بالای 2/ 96ثابت ماند و بازدهی اوراق 10ساله آمریکا به 45/ 1‌درصد در روز سه‌شنبه افزایش یافت؛ در حالی که گزارش‌‌‌ها حاکی از آن است که نوع جدید سویه کرونا ممکن است ملایم‌‌‌تر از آنچه قبلا تصور می‌‌‌شد، اثرگذار باشد. علاوه بر این، انتظارات برای کاهش سریع‌تر محرک‌‌‌های فدرال‌رزرو بدون تغییر باقی ماند؛ زیرا به نظر می‌‌‌رسید سیاستگذاران به جای تهدید ناشی از فشار اومیکرون بر اقتصادها، روی نشانه‌‌‌هایی از انقباض بازار کار و تورم بالا متمرکز شده و از بازدهی‌‌‌های بالاتر و فشار بیشتر بر طلا حمایت کردند. اکنون فعالان بازار به داده‌‌‌های قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده که روز جمعه منتشر می‌شود، چشم دوخته‌‌‌اند که افت تدریجی را محتمل ارزیابی می‌کنند.

به گفته استاندارد چارترد، بازار طلا بین دو نیروی متضاد گرفتار شده است که محدوده معاملاتی این فلز گرانبها را عمدتا بین 1750 تا 1850 دلار در هر اونس نگه می‌‌‌دارند. سوکی کوپر، تحلیلگر فلزات گرانبهای استاندارد چارترد، گفت: معمای اخیر در بازار طلا مربوط به سرانجام سویه جدید پاندمی کروناست که با بازار فیزیکی نزولی و سیاست‌‌‌های تهاجمی‌تر فدرال‌رزرو ترکیب شده است. کوپر در تازه‌ترین اظهارات خود گفت: بهای اونس جهانی طلا بین کاهش انتظارات فدرال‌رزرو برای افزایش نرخ بهره (که از سوی اخبار اومیکرون ایجاد شد) و افزایش تقاضا برای دارایی‌‌‌های امن و پوشش ریسک رکود تورمی از یک طرف و بازار فیزیکی آرام‌‌‌تر (در کاهش تقاضای فصلی) و ترس از افزایش سریع نرخ بهره گرفتار شده است.

از آنجا که بازار سهام همچنان بی‌‌‌ثبات است، بهای طلا از رابطه معکوس با شاخص دلار آمریکا به دنبال تورم و بازده واقعی بیشتر تغییر جهت داده است. وی افزود: طلا اخیرا با احتیاط بیشتری به سمت ردیابی بازده واقعی، نسبت به دلار تغییر کرده است. در حالی که این امر باید ریسک صعودی بیشتری را برای طلا در میان‌مدت ایجاد کند. از جنبه فیزیکی، تقاضا برای طلا می‌تواند در ماه دسامبر پس از بهبود در پاییز، اندکی کاهش یابد. با این حال، تقاضای چین برای سال نو به عنوان یک محرک تقویت‌کننده در زمستان عمل خواهد کرد.

افزایش قیمت طلا در نوامبر همچنین با تقاضای فصلی همراه بود و کف قوی را برای افزایش قیمت‌ها ارايه کرد. با این حال، در ماه دسامبر این تقاضا شروع به کاهش خواهد کرد. آخرین داده‌‌‌های تجاری از هند، چین، هنگ‌کنگ و سويیس بر قدرت طلا تاکید می‌کند. کوپر خاطرنشان کرد: بازار فیزیکی در ماه اکتبر و داده‌‌‌های اولیه نشان می‌دهد که تقاضای هند در ماه نوامبر همچنان قوی بوده است. طبق عرف بازار طلا، این انتظار وجود دارد که تقاضای چین برای طلا نزدیک به 6هفته پیش از آغاز سال نو چینی‌ها (اول فوریه) افزایش یابد. همچنین استاندارد چارتر پیش‌بینی می‌کند که طلا سال میلادی جاری را در حدود 1825دلار در هر اونس به پایان برساند، سپس در سه ماه اول سال آینده به 1875 دلار در هر اونس افزایش یابد.

منبع: دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد