افزایش قیمت گازويیل در دستور کار نیست/ آخرین وضعیت نوسازی ناوگان

افزایش قیمت گازويیل در دستور کار نیست/ آخرین وضعیت نوسازی ناوگان

مدیرکل دفتر حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از شماره گذاری 4 هزار دستگاه کامیون وارداتی دست دوم اروپایی خبر داد.

مهرداد حمداللهی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره تخصیص سوخت به ناوگان سنگین جاده‌ای بر اساس پیمایش اظهار کرد: طبق مصوبه هیيت وزیران، کارگروه توزیع سوخت بر اساس پیمایش به ریاست شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از مهر 1394 اجرایی شده و با گذشت 7 سال از شروع این طرح، سعی شده نواقص آن برطرف شود.

وی افزود: یکی از مواردی که مورد اعتراض مالکان ناوگان و دارندگان کامیون‌ها بود، بازه زمانی احصای عملکرد کامیون بود و توزیع سوخت بر اساس عملکرد، در ماه بعد اتفاق می‌افتاد؛ به این معنا که ناوگان گازويیل سوز، عملکردش احصا شده و سوخت آن بر اساس عملکرد ماه گذشته، در ماه بعدی واریز می‌شد.

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: طولانی بودن این دوره زمانی باعث می‌شد ناوگان بعضا با کمبود سوخت در روزهای پایانی ماه مواجه شود؛ لذا یکی از تصمیماتی که اتخاذ شد این بود که بازه زمانی را کوتاه کنیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته در مرحله اول بازه زمانی تخصیص سوخت را از یک ماهه به 15 روزه کاهش دادیم تصریح کرد: در حال حاضر در هر 15 روز عملکرد ناوگان سنگین جاده‌ای احصا و سوخت تخصیص داده می‌شود.

حمداللهی گفت: در جلسات اخیر کارگروه پیمایش در شرکت نفت، مقرر شد این دو هفته را به یک هفته کاهش دهیم و قرار است از اول مرداد ماه امسال این مصوبه را اجرایی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: نرخ گازويیل فعلا همان لیتری 300 تومان برای سهمیه یارانه‌ای و 600 تومان برای سوخت گیری آزاد است و افزایش قیمت گازويیل در دستور کار نیست.

این مقام مسيول در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تاکید کرد: موضوع ناوگان وارداتی به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت منتقل شده است؛ 18 هزار دستگاه کامیون ثبت سفارش شده، 15 هزار دستگاه به گمرکات آمده‌اند، از این 15 هزار دستگاه، 13 هزار و 700 دستگاه اظهار شده‌اند که از آنها 10 هزار دستگاه ترخیص شده‌اند و حدود 5 هزار کامیون اسقاط داشته‌ایم و 4 هزار دستگاه هم شماره گذاری (پلاک) شده است.

وی درباره حذف اسقاط از چرخه واردات گفت: بر اساس آيین نامه اجرایی، قرار بود در برابر هر یک دستگاه کامیون وارداتی، یک دستگاه کامیون فرسوده اسقاط شود اما به دلیل به هم خوردن چرخه عرضه و تقاضا قیمت کامیون‌های فرسوده‌ای که قرار بود اسقاط شوند، طی یک سال اخیر افزایش ناگهانی داشته است.

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: لذا رانندگانی که قرار بود گواهی اسقاط برای کامیون‌های فرسوده ارايه دهند، تا حدودی از این روند منصرف شده‌اند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد