پیشرفت 90 درصدی طرح ملی پایش وضعیت رویه راه‌های کشور

پیشرفت 90 درصدی طرح ملی پایش وضعیت رویه راه‌های کشور

ريیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری گفت: دور چهارم طرح ملی پایش وضعیت رویه راههای کشور(PMS)، با پیشرفت 90 درصدی در...

به گزارش خبرگزاری برنا، حمزه ذاکری ريیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری سازمان راهداری گفت: با آغاز دور چهارم طرح ملی پایش وضعیت رویه راهای شریانی کشور (PMS) از ابتدای آذرماه سال 1401، پایش شبکه راه‌ها به‌صورت مستمر با برنامه‌ریزی اعزام دو اکیپ مجهز به تجهیزات هوشمند لیزری و تصویر برداری پیشرفته آزمایشگاه فنی مکانیک خاک و با مشارکت ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان‌ها انجام و پس از گذشت 6 ماه، امروز با پیشرفت 90 درصدی، در آستانه تکمیل پایش شبکه راه‌ها است.

ريیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در خصوص نتایج پیاده‌سازی این طرح ملی گفت: مدیریت بهینه در شرایط با محدودیت اعتبارات، انتخاب گزینه‌های مناسب بر اساس شاخص های علمی، تمرکز بر مقاطع مستعد، دسته‌بندی هوشمند مقاطع، رصد و پهنه‌بندی وضعیت راههای حوزه استحفاظی ادارات کل و ارزیابی هوشمند عملکرد، از نتایج پیاده‌سازی این طرح ملی است.

وی با بیان این‌که تا کنون برداشت اطلاعات رویه راه‌های حوزه استحفاظی 31 اداره کل راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای به پایان رسیده است، توضیح داد: خوشبختانه با تکمیل دوره چهارم راه‌های شریانی و نظر به تکمیل دور دوم راه‌های فرعی، ایران جهش قابل توجهی در مدیریت مبتنی بر داده در شبکه زیرساخت جاده­ای داشته است.

ذاکری افزود: اطلاعات رویه شبکه راه‌ها با سرعت بالا توسط دو تیم عملیاتی در حال برداشت است که به‌صورت مرحله ای، داده‌های برداشتی بر روی سرور مرکزی قرار می­‌گیرد و همزمان تحلیل توسط هسته مرکزی و نظارت کمیته راهبردی در ستاد مرکزی با برگزاری جلسات مستمر بصورت هفتگی انجام می­‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد: پایش و تحلیل کل شبکه راه‌ها تا انتهای تیرماه انجام و امکان بهره‌مندی از خروجی­‌های کاربردی برای نگهداری 70هزار کیلومتر/خط از راه‌های شریانی کشور به‌صورت یکپارچه و سیستماتیک در سال 1402 امکانپذیر شود.

ذاکری خاطرنشان کرد: در دور چهارم تا کنون وضعیت 62 هزار کیلومتر/خط از راه‌های شریانی کشور با پشتیبانی معاونت راهداری، دفتر نگهداری رویه راهها و ابنیه فنی، ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سراسر کشور و با همکاری آزمایشگاه فنی مکانیک خاک بروز رسانی شده است.

به گفته وی، در حال حاضر دسترسی تحت وب در نسخه جدید و داشبورد مدیریتی برای همکاران ستادی و استانی از طریق سامانه جامع راهدای وجود دارد و به‌زودی از قابلیت‌های جدید سامانه رونمایی خواهد شد.

ذاکری افزود: امسال برای اولین‌بار نمایش خروجی‌ها در اپلیکیشن جامع راهداری، قابلیت فراخوان همزمان و مکان­مند شاخص­‌های کلیدی، نمایش شاخص وضعیت در حال حرکت و مشاهده نتایج مدل‌های شبیه سازی پیش‌بینی وضعیت، ایجاد شده است که به‌زودی امکان دسترسی برای ادارات کل و دفاتر تخصصی فراهم خواهد شد.

ريیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری با تاکید بر لزوم بکارگیری فناوری و استفاده از ظرفیت متخصصین داخلی، اظهارداشت:امروز با مشارکت بدنه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده­‌ای و تلاش کلیه متخصصین حوزه راهداری و همچنین همراهی آزمایشگاه مکانیک خاک و گروه‌های برنامه‌نویس دانش بنیان، برای چهارمین دوره، رویه شبکه راهها بر اساس استاندارهای بین‌المللی پایش می‌شود و با تکمیل این مرحله قابلیت‌ها و بسترهای جدیدی برای توسعه روش‌های علمی و مبتنی بر داده و همگام با پیشرفت فناوری ایجاد خواهد شد که از جمله این قابلیت‌ها می‌توان توسعه مدل‌های پیش بینی، بکار گیری روش‌های بهینه سازی و هوشمند در انتخاب و تخصیص گزینه، امکان استفاده از روش‌های تحلیل خودکار خرابی، روش‌های بهینه سازی و ... اشاره کرد.

وی ایجاد پل ارتباطی با جامعه پژوهشگران و نخبگان کشور را از مهمترین دستاوردهای اخیر سازمان در این خصوص برشمرد و گفت: استقبال محققان و دانشگاهیان به بهره مندی از دستاوردهای این سامانه، منجر به ایجاد بخش دیتا کاتالوگ به‌منظور ایجاد امکان دسترسی آزاد برخط شد و در حال حاضر این قابلیت از طریق سامانه www.rmto.ir در دسترسی تمامی علاقمندان است، همچنین با توجه به برنامه‌های ­ توسعه مرکز نوآوری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده­‌ای و با مشارکت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، فراخوانی ملی به منظور بهره مندی از ظرفیت متخصصان داخلی برای توسعه صنعتی محصولات فناورانه مورد نیاز اعلام شده و در مرحله ارزیابی قرار دارد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد