معوقات یارانه‌ جدید کی واریز می‌شود؟/ جاماندگان و معترضان یارانه کی و کجا اعتراض کنند؟

معوقات یارانه‌ جدید کی واریز می‌شود؟/ جاماندگان و معترضان یارانه کی و کجا اعتراض کنند؟

اقتصاد کلان تجارت‌نیوز نوشت :معوقات یارانه‌ای ممکن است هر لحظه از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز شود. این معوقات مربوط به جاماندگان و معترضانی است که صلاحیت آنها برای دریافت یارانه جدید تایید شده بود و دولت بابت ماه‌های اردیبهشت و خرداد به آنها یارانه بدهکار است.

یارانه معوقه ممکن است هر لحظه از سوی سازمان هدفمدی یارانه‌ها واریز شود. این معوقات مربوط به جاماندگان و معترضانی است که صلاحیتشان برای دریافت یارانه جدید تایید شده بود. در واقع، دولت بابت ماه‌های اردیبهشت و خرداد به آنها بدهکار است.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد که پرداخت مطالبات این شهروندان در مرحله هماهنگی بانکی است و احتمال واریز آن در هر لحظه وجود دارد.

به صورت مشخص بعد از اجرای برنامه اصلاح ارزترجیحی، دولت مبلغ جدیدی به شهروندان دهک‌های اول تا نهم درآمدی پرداخت کرد. مبلغ آن برای سه دهک اول درآمدی ماهانه 400 هزار تومان و برای شش دهک درآمدی دیگر ماهانه 300 هزار تومان است.

این مبلغ با هدف جبران آثار تورمی ناشی از برداشته شدن ارز 4200 تومانی پرداخت می‌شود. طبق قانون مجلس، دولت ملزم است تا در ازای پرداخت این یارانه اقلام ضروری مردم را به نرخ شهریورماه سال 1400 تامین کند.

برای دهک دهم درآمدی یارانه‌ای وجود ندارد اما دسترسی آنها مانند دیگر شهروندان به یارانه نان، انرژی و دارو برابر خواهد بود.

چه کسانی یارانه جدید طلبکارند؟

به دنبال اجرای این برنامه، نام نویسی از دو گروه شهروندان آغاز شد. گروه اول شهروندانی بودند که در لیست داده‌های آماری وزارت رفاه وجود داشتند اما از جمع یارانه‌بگیران کنار گذاشته شده بودند.

دسته دوم اما کسانی بودند که وزارت رفاه هیچ اطلاعاتی از وضعیت درآمدی آنها نداشت و در نتیجه مبلغی هم به آنها پرداخت نمی‌شد.

گروه اول معترضان و گروه دوم جاماندگان بودند، دولت در همان روزهای نخست بعد از اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی برای شهروندان گروه نخست یا به اصطلاح معترضان، یارانه جدید اردیبهشت را به صورت علی‌الحساب واریز کرد. این مبلغ تا زمان بررسی صلاحیت آنها غیر قابل برداشت بود.

همزمان با موعد واریز یارانه تیر، قرار شد مبلغ بلوکه شده اردیبهشت به همراه مبلغ پرداخت نشده مربوط به ماه خرداد نیز به حساب این گروه از شهروندان واریز شود.

در خصوص شهروندان دسته دوم یا به اصطلاح جاماندگان نیز هرچند یارانه اردیبهشت به صورت مشروط پرداخت نشد اما طبق وعده دولت در صورت مستحق شناخته شدن شهروندان متقاضی، این یارانه از ماه اردیبهشت به حساب آنها واریز می‌شود.

از قرار معلوم واریز یارانه تیر به حساب شهروندان معترض و جامانده انجام شده است و بابت معوقات دو ماه گذشته نیز پرداخت این مطالبات هر لحظه صورت می‌گیرد.

سازمان هدفمندی یارانه‌ها پیش از این اعلام کرده بود که از نظر تامین اعتبار مشکلی نیست و مساله فقط انجام برخی هماهنگی‌های بانکی است.

در فرآیند پرداخت یارانه برای شهروندان 9 دهک درآمدی، وزارت رفاه هر شش ماه یک بار از طریق آزمون وسع، اطلاعات درآمدی خود را به روز می‌کند. این اتفاق آخرین باز بیستم تیر صورت گرفت.

براین اساس شهروندانی که در این به روز رسانی واجد دریافت یارانه جدید باشند، این مبلغ را دریافت می‌کنند. واریز آن نیز با دستور سازمان برنامه انجام می‌شود و تا اطلاع ثانونی این یارانه به صورت نقدی خواهد بود.

بیشتر بخوانید :

  • سود جاماندگان سهام عدالت چه زمانی واریز می‌شود؟
  • خبری مهم درباره واریز معوقات یارانه 300 هزار تومانی / برنامه ویژه دولت برای جاماندگان از یارانه

220 46

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد