تدوین قوانین مصادیق اغوا برای اغواگری

تدوین قوانین مصادیق اغوا برای اغواگری

آیا چشم پوشی روی تخلفات برخی حقوقی ها، تنبیه سهامداران به جای مدیران متخلف، نادیده گرفتن تخلفات کانال‌ها و پیج‌های سیگنال فروش، بازگشایی‌های سلیقه‌ای و... جزو مصادیق اغواگری نیست؟

به گزارش بورس نیوز، آیین نامه ای با عنوان مصادیق اغوا و معاملات صوری شب گذشته انتشار یافته که البته اجرای آن منوط به کسب نظر از فعالان بازار سرمایه شده است. 

مصادیق اغوا و معاملات صوری در بازار سرمایه

بهمن فلاح کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: آنچه در مصوبه مصادیق اغوا و معاملات صوری طرح‌شده، موضوع جدیدی نیست. از سال‌ها قبل، این مقررات وجود داشته و ناظران بازار هر زمان خواسته‌اند، به‌صورت سلیقه‌ای اقدام به اجرای آن کرده و در بسیاری از موارد هم‌روی تخلفات چشم‌پوشیده‌اند!

وی افزود: تشدید نظارت‌ها بر روند معاملات و برخورد با متخطیان، جزو بدیهیات و ضروریات این بازار است و قطعا تمام فعالان بی‌غرض این بازار، موافق آن هستند.

فلاح اضافه کرد: ولی مسيله این است که چرا حالا که بازار سرمایه سقوط کرده، روی این قوانین بزرگنمایی شده است؟ چرا اگر مصوبه‌ای ابلاغ‌شده، به‌جای انتشار از طریق روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار، از طریق برخی اشخاص که داعیه پدرخواندگی برای این بازار دارند، انتشاریافته است؟ چرا تبصره‌ها و جزيیاتی که به مقررات مربوط به مصادیق اغوا و معاملات صوری است، به نحوی تدوین‌شده که هر معامله‌ای را (به‌صورت سلیقه‌ای) به ظن دست‌کاری ابطال کرد؟ آیا اجرای مصوبه، سهامداران خرد را تحت‌فشار بیشتر قرار نخواهد داد؟ به نظر می‌رسد قوانین بازار سرمایه بیشتر به نفع مافیای قدرت و ثروت در این بازار است و بازهم هدف، صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران خرد نبوده است که اگر این‌طور بود، در مثبت‌های بازار باید با رشدهای غیرمنطقی برخی نمادها که قطعا درنتیجه دست‌کاری حقوقی‌ها بود، برخورد صورت می‌گرفت.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: مصداق بارز این تخلف را می‌توان در رشد چند صددرصدی بعضی نمادهای زیان ده گروه خودرویی به بهانه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و بعدازآن هم بازگشایی نماد بعد از افزایش سرمایه با رشد شارپ دیگری جستجو کرد. آیا این بازگشایی‌ها، اغواگری نبود؟ چطور سهمی که 400 الی 500 درصد رشد کرده، متوقف می‌شود و بعد با مثبت 100 درصد بازگشایی می‌شود و معاملات مورد تايید قرار می‌گیرد، ولی سهمی که 50 درصد ریزش داشته، با یک صف خرید مثبت 5 درصدی، مشمول ابطال معاملات می‌گردد؟ آیا چشم‌پوشی روی تخلفات برخی حقوقی‌های نزدیک به سازمان، اغواگری نیست؟ به نظر می‌رسد این آیین‌نامه بیشتر برای پاک کردن گذشته و اغوای بازار تدوین‌شده‌اند!

فلاح اضافه کرد: یکی دیگر از مصادیق اغواگری، کانال‌ها و پیج های اینستاگرامی است که با چند چارت و نمودار تکنیکال و... اقدام به سیگنال فروشی و فریب سهامداران کم‌تجربه می‌کنند. آیا رفتار این افراد، جزو مصادیق اغواگری نیست؟علاوه بر این، در بسیاری از موارد هم شرکت‌ها، با ارايه گزارش‌های غیرواقعی و عدم شفافیت و... موجب گمراهی سهامداران شده‌اند و تنها واکنش سازمان بورس و اوراق بهادار، توقف نمادها و نهایتا انتقال به بازار پایین‌تر بوده است. آیا تنبیه سهامداران به‌جای مدیران متخلف، خود اغواگری نیست؟

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه ضمن اشاره به غیرمنطقی بودن برخی جزيیات این مصوبه، گفت: در شرایطی که اقتصاد ما دستخوش نوسانات لحظه‌ای است و هیچ دورنمای شفافی از حتی چند روز آینده اقتصاد ایران وجود ندارد، چطور می‌توان تمام لغو سفارش‌ها را مصداق اغواگری و معاملات صوری خواند؟ بودجه‌ای که باید در آذرماه ارايه می‌شده، هنوز بلاتکلیف است و هرروز شاهد اظهارنظرهای ضدونقیض دولتمردان و مجلسی‌ها و بانک مرکزی و... هستیم. در این وضعیت، طبیعی است که گاهی سفارشی ثبت‌شده و بعد لغو گردد و این بند از مصوبه، می‌تواند فرصتی برای رفتارهای سلیقه‌ای ناظران بازار با سهامداران باشد!

بیشتر بخوانید: 

لجبازی بازار سرمایه با مداخله‌کنندگان

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد