اتحادیه اروپا طرح جایگزین گاز روسیه را اعلام کرد

اتحادیه اروپا طرح جایگزین گاز روسیه را اعلام کرد

ایلنا: اتحادیه اروپا در حال برنامه ریزی برای افزایش واردات گاز طبیعی مایع (LNG) از نیجریه به دلیل افزایش نگرانی‌ها از کاهش عرضه از روسیه است.

به گزارش ایلنا از راشاتودی؛ به گفته معاون مدیر کل بخش انرژی کمیسیون اروپا، اتحادیه اروپا در حال برنامه ریزی برای افزایش واردات گاز طبیعی مایع (LNG) از نیجریه به دلیل افزایش نگرانی‌ها از کاهش عرضه از روسیه است.

متیو بالدوین روز جمعه در ابوجا گفت: اروپا در رابطه با گاز در تنگنا قرار دارد. بنابراین، ما کارگروه پلت فرم انرژی را راه‌اندازی کرده‌ایم و هدف اصلی این است که با شرکای قابل اعتمادمان مانند نیجریه ارتباط برقرار کنیم تا گاز روسیه را با گاز شرکای قابل اعتماد جایگزین کنیم .»

اتحادیه اروپا خریدار عمده LNG نیجریه است و 60 درصد کل محموله‌های LNG از این کشور به اروپا می‌رود و 14 درصد از واردات گاز این اتحادیه را تشکیل می‌دهد.

بالدوین گفت: ما می‌خواهیم سهم 14 درصدی از کل واردات LNG از نیجریه را گسترش دهیم، می‌خواهیم این سهم افزایش یابد.

وی افزود که اتحادیه اروپا به دنبال افزایش تحویل کوتاه مدت LNG خود از نیجریه است، « اما در حال حاضر، میزان استفاده از  ظرفیت LNG نیجریه بسیار پایین است.

بالدوین گفت که سفر کنونی او به این کشور آفریقایی عمدتا بر ارزیابی متمرکز است، اما نمایندگان در ماه اوت مجددا برای گفتگوهای بیشتر ملاقات خواهند کرد.

این مقام کمیسیون اروپا در مورد مذاکرات نیجریه در حساب توییتر خود گفت:  پتانسیل عظیمی برای جایگزینی گاز روسیه وجود دارد.

اتحادیه اروپا بزرگترین واردکننده LNG در جهان است. در سال 2021، این بلوک 80 میلیارد متر مکعب LNG خریداری کرد. در میان تامین کنندگان عمده LNG اتحادیه می‌توان به ایالات متحده (28%)، قطر و روسیه (هر کدام 20%)، نیجریه (14%) و الجزایر (11%) اشاره کرد.

روسیه بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی اروپا است (41 درصد کل واردات گاز اتحادیه اروپا تا سال 2021). با توجه به وضعیت اوکراین، اروپا در اوایل سال جاری طرح REpowerEU را اجرا کرد که بر کاهش وابستگی خود به واردات انرژی روسیه تمرکز دارد. اروپا اکنون نگران تشدید وضعیت است و به دنبال جایگزینی برای واردات گاز روسیه است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد