ريیس سازمان بازرسی: اساسنامه صندوق توسعه ملی باید تغییر کند‌

ريیس سازمان بازرسی: اساسنامه صندوق توسعه ملی باید تغییر کند‌

ريیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه 16 میلیارد از منابع صندوق توسعه ملی به خاطر کاهش ارزش ارزها در مقابل دلار و همچنین تبدیل آن به ریال، آب شده است،‌ گفت: باید اساسنامه صندوق توسعه ملی تغییر پیدا کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ذبیح‌الله خدايیان ريیس سازمان بازرسی کل کشور امروز در همایش صندوق توسعه ملی با بیان اینکه نگاه دولت‌ها و مجلس به صندوق توسعه ملی به عنوان یک نگاه خزانه دوم بوده است،‌ اظهار داشت: باید اساسنامه صندوق توسعه ملی تغییر پیدا کند و صندوق توسعه ملی از تبدیل شدن به بانک که فقط تسهیلات می‌دهد خارج شده و بتواند در سرمایه‌گذاری‌های مولد و درازمدت مشارکت کند.

وی اظهار داشت:‌ 200 مورد از تسهیلاتی که از صندوق توسعه ملی پرداخت شده است تاکنون 400 بار امهال گرفته و در برخی از موارد تسهیلات 7 تا 8 برابر مهلت گرفته‌اند چون بانک‌ها احساس می‌کنند منابع از خودشان نیست بعضا دنبال این هستند که منابع پرداخت نشود وگرنه چرا طرحی که قرار بوده 8 ساله بازپرداخت شود 12 و یا 14 ساله می‌شود.

ريیس سازمان بازرسی کل کشور گفت:‌ منابع صندوق توسعه ملی که به خاطر مصوبات مختلف تبدیل به ریال شده از این محل به خاطر نوسانات قیمت آب شده و 8 میلیارد دلار از منابع صندوق از بین رفته است، همچنین در صندوق توسعه ملی 8 نوع ارز در 8 حساب صندوق در بانک مرکزی موجود است که برخی از این ارزها در مقابل دلار مرتب کاهش ارزش پیدا می‌کنند و 8 میلیارد دیگر نیز از این محل زیان به صندوق توسعه ملی وارد شده است.

خدايیان با بیان اینکه 9 عضو از 11 عضو هیات امنای صندوق توسعه ملی دارای حق رای هستند، افزود:‌ از این تعداد 6 نفر دولتی هستند و دبیرخانه صندوق توسعه ملی هم در سازمان برنامه و بودجه قرار دارد در جایی که همه فکر و ذکرشان تامین بودجه کشور است و ريیس هیات امنای صندوق هم ريیس‌جمهور است. به خاطر این تصمیماتی گرفته می‌شود که منابع صندوق توسعه ملی برگشت پیدا نمی‌کند.

وی گفت: همه مطالبات صندوق توسعه ملی از دولت تا پایان سال 99 مهلت گرفته‌اند که تا نیمه 1401 بدون وجه التزام امهال بگیرند. همچنین با تصمیمات متعدد تسهیلاتی از صندوق توسعه ملی با نرخ صفر و بازپرداخت 12 ساله به دولت پرداخت می‌شود که این تصمیمات باعث عدم نفع صندوق می‌شود.

ريیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: در مجلس هم در هر قانون بودجه معمولا گفته می‌شود 10 تا 15 درصد از منابع صندوق توسعه ملی تبدیل به ریال شود که تا کنون 9 میلیارد دلار تبدیل به ریال شده و به خاطر این مساله آن 9 میلیارد دلار تبدیل به یک میلیارد دلار شده است.

خدايیان اظهار داشت:‌ بانک مرکزی به حساب‌های ریالی صندوق توسعه ملی سودی پرداخت نمی‌کند؛ همچنین بانک‌ها چون طرح توجیه فنی و اقتصادی طرح‌های متقاضی تسهیلات از صندوق توسعه ملی را بررسی می‌کنند خود صندوق توسعه ملی در این زمینه هیچ نظارتی ندارد، یعنی به طرح‌هایی وام می‌دهد که توجیه اقتصادی آن را بررسی نکرده و بعد از اعطای تسهیلات هم هیچ نظارتی بر آن طرح‌ها ندارد.

وی گفت: باید اساسنامه صندوق توسعه ملی اصلاح شود و به صندوق توسعه ملی به دیده یک بانک نگاه نشود و صندوق بتواند در درازمدت سرمایه‌گذاری‌های مولد داشته باشد که هم به نفع صندوق و هم به نفع مردم باشد.

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد