واردات خودرو از بلاروس و آذربایجان جدی شد؟/ وضعیت بازار خودرو بلاروس و آذربایجان

واردات خودرو از بلاروس و آذربایجان جدی شد؟/ وضعیت بازار خودرو بلاروس و آذربایجان

هر روز خبرهای جدیدی از واردات خودرو به گوش می‌رسد. اخیرا هم وزارت صمت اعلام کرد که تعاملات خودرویی با بلاروس و آذربایجان را افزایش می‌دهد. وضعیت صنعت و بازار خودرو در این دو کشور چگونه است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، در چند ماه گذشته وزارت صمت در تلاش بوده تا مقدمات واردات خودرو را به کشور فراهم کند. در نشست خبری 4 ابان ماه، معاون وزیر صمت، منوچهر منطقی اعلام کرد که این وزارتخانه در مورد واردات خودرو سخت‌گیری و پیش از وارد شدن خودرو نیازسنجی خواهد کرد. در نشست وی همچنین به تلاش برای افزایش تعاملات خودرویی با آذربایجان و بلاروس اشاره کرد. بلاروس همسایه و متحد روسیه است و در خصوص تولید مشترک تندر 90 با روسیه نیز مذارکراتی در حال انجام است. هنوز مشخص نیست تعاملات خودرویی با بلاروس و آذربایجان به چه صورت اتفاق بیفتد اما نگاهی خودروسازی این دو کشور می‌تواند تصویر بهتری از بازار و صنعت خودرو آنها به دست دهد.

بازار خودرو بلاروس، آشفته‌تر از همیشه

طبق گزارش وبسایت focus to move بازار خودرو بلاروس در ماه ژوين 2022 به شدت در حال سقوط بوده. در ژوين 2022، بازار بلاروس پس از افت 54٫5 درصدی در ماه قبل از آن، باز هم به شدت کاهش یافت. در این ماه در کل بلاروس حدود 1503 دستگاه فروخته شده که افت 63 درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. با این روند میزلن کل فروش خودرو در یک سال 14823 دستگاه می‌شود که نشان‌دهنده کاهش فروش 33٫5 درصدی نسبت به سال 2021 است.

در میان برندهای خودرو در این کشور، برند جیلی پیشرو جدید بازار خودرو بوده است. برند YTD در حالی که 19٫7 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد، کاهش 17 درصدی فروش را گزارش می‌کند اما از برند لادا که افت فروش 47٫6 درصدی و بدترین عملکرد را در جدول امتیازات داشته پیشی می‌گیرد.

صنعت خودرو بلاروس از نظر تامین منبع وسایل نقلیه جدید چه از طریق کانال‌های توزیع رسمی و چه غیر رسمی به شدت به بازار خودرو روسیه وابسته بوده است. پس از بحران سال 2010 که فروش این کشور به 12٫899 دستگاه کاهش یافت، بازار مقداری بهبود یافت و بین سال‌های 2013 و 2017 تعداد 25000 تا 30000 دستگاه خودرو فروخت. در سال‌های پس آن نیز بازار خودرو بلاروس رو ب بهبود می‌رفت تا اینکه با شیوع ویروس کرونا در سال 2020، فروش خودرو 17٫8 درصد افت کرد.

با اینکه در سال 2021 نوسانات زیادی در این بازار مشاهده شد اما به طور کلی نسبت سال قبل خود 11 درصد افت داشت. بازار خودرو بلاروس حتی در سال 2022 نیز روند کاهشی داشته و نتوانسته از دوران کرونا آنچنان بهبود قابل توجهی پیدا کند.

بررسی صنعت بازار خودرو آذربایجان

بازار خودرو آذربایجان نیز در سال جاری نتوانست به طور موثری از همه‌گیری کرونا بهبود یابد و عملکرد نه چندان خوبی را گزارش کرد.
وضع قوانین جدید در خصوص واردات خودرو دست دوم و جدید، صنعت داخلی این کشور را در این سال‌ها به سرعت متحول کرده است. در واقع، در حالی که بازار برای واردات هر نوع خودرویی باز شده و 90 درصد واردات بر روی خودروهای فرسوده متمرکز بود، با تعداد زیادی از برندهای تقریبا قدیمی ممتاز وارداتی از روسیه و اروپا، رویکرد اخیر این کشور محدود کردن واردات وایجاد فرصت برای ملی شدن صنعت خودرو است.
در سال 2019 بازار خودرو با موفقیت برند جدید داخلی “خزر” که در سال 2018 و بر اساس تکنولوژی وارداتی از ایران تاسیس شد، رونق گرفت.
به لطف یک خط تولید کوتاه بر اساس سه مدل، یک مدل سدان و هاچ کلاس C و یک سدان کلاس D مبتنی بر مدل قدیمی پژو 404، این برند جدید قادر به ارايه مدل‌های ارزان قیمت است که تقاضای خودروهای دست دوم و میان‌رده را کاهش می‌دهد. در نتیجه در سال 2019 بازار خودرو آذربایجان با فروش 10598 دستگاه عملکرد خوبی از خود نشان داد.
باز هم به دلیل شیوع بیماری کرونا، فروش در سال 2020، کاهش 57٫1 درصدی را در مقایسه با سال 2019 تجربه کرد. فروش کل سال 2021 نیز نسبت به سال 2020 کاهش 16 درصدی را گزارش می‌دهد.
از نظر برند، امسال برند لادا 46٫3 درصد از سهم بازار را در اختیار داشت و پس از آن برند داخلی خزر بود که 16٫3 درصد از سهم بازار را در اختیار داشت. هیوندای با 6٫8 درصد سهم در جایگاه سوم قرار گرفت.
باید یادآور شد که پرفروش‌ترین مدل در کشور آذربایجان لادا وستا است که 17 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد.

مطالعه بیشتر: عملیات اجرایی واردات خودرو آغاز شد

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد