ارز 4200 تومانی بتدریج حذف شود

ارز 4200 تومانی بتدریج حذف شود

اقتصاد کلانتهران- ایرنا- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اعلام حمایت خود از حذف ارز 4200 تومانی اعلام کرد: البته به هیچ عنوان نبایداین اتفاق به طور یکباره انجام شود؛ بهتر است حذف این نرخ به آرامی و تدریجی انجام شود.

«غلامرضا مصباحی مقدم» امروز (دوشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به تاثیر حذف ارز 4200 تومانی بر اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: بیشتر کارشناسان و نیز مسوولان دولتی معتقد به حذف حتمی ارز 4200 تومانی از اقتصاد کشور هستند و بارها سخنان زیادی از سوی مسوولان مختلف نسبت به این اقدام مثبت مطرح شده است. 

وی اظهار داشت: با توجه به نظر مثبت فعالان بازار برای حذف ارز 4200 تومانی اما باید زمان کنار گذاشته شدن آن مورد توجه مسوولان قرار گیرد و بهتر است این اقدام تحت شرایطی انجام شود که نرخ تورم در اقتصاد کشور با کاهش همراه شده باشد.

مصباحی مقدم  با بیان اینکه حذف ارز 4200 تومانی از جمله اقدامات مثبتی است که از ابتدای کار دولت سیزدهم مورد تاکید مسوولان قرار گرفته، تصریح کرد: اکنون اجرای آن به دلیل توجه جدی رییس جمهور و صحبت‌های اخیر وی در این زمینه رنگ واقعیت به خود گرفته است.

رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با اعتقاد بر اینکه اثر مثبت حذف ارز 4200 تومانی از اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست، گفت: این موضوع نباید از ذهن مسوولان خارج باشد که حذف ارز ترجیحی نیازمند زمان مناسب است و اجرای آن باید در زمان مقرر صورت بگیرد.

وی ادامه داد: مسوولان باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که زمانی ارز 4200 تومانی از اقتصاد کشور حذف شود که به طور حتم نرخ تورم در کشور با کاهش همراه شده باشد؛ در غیر این صورت تحت تاثیر ایجاد شوک‌های قیمتی در کالاهای مختلف شاهد وجود برخی از مشکلات و معضلات در کشور خواهیم بود.

رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه ایجاد چنین مساله‌ای بی‌تاثیر در تشدید تورم در اقتصاد کشور نخواهد بود، گفت: همچنین طبق برآوردهای صورت گرفته از سوی دولت، با حذف ارز 4200 تومانی تا حدودی شاهد افزایش تورم در اقتصاد کشور خواهیم بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تورمی که در کشور تحت تاثیر حذف ارز 4200 تومانی از اقتصاد کشور ایجاد می‌شود، تورم ناشی از هزینه است، گفت: در این میان تورم انتظاری به عنوان مساله‌ای بسیار مهم تلقی می‌شود که در صورت افزایش انتظارات تورمی دیگر تورم حاکم در کشور قابل ارزیابی و پیش‌بینی نخواهد بود.

مصباحی مقدم با بیان اینکه با توجه به وجود چنین مسایلی، ارز 4200 تومانی باید در شرایطی از کشور حذف شود که تورم در کشور کاهش پیدا کرده باشد، اظهار داشت: به هیچ عنوان این اتفاق نباید به صورت یکباره صورت بگیرد بلکه بهتر است حذف این ارز از اقتصاد کشور به صورت آرام و تدریجی انجام شود.

وی به تاثیر حذف ارز 4200 تومانی بر روند معاملات بازار سرمایه هم اشاره کرد و افزود: تاثیر این اقدام دولت نمی تواند با تاثیر چندان منفی بر روند معاملات بازار سرمایه همراه باشد، بلکه باید گفت با حذف ارز 4200 تومانی شاهد اثر مثبت این اتفاق بر کلیت بازار سرمایه و سهام شرکت های حاضر در این بازار خواهیم بود.

به گزارش ایرنا، از فروردین ماه سال 1397 و پس از نوسانات ارزی سال 1396 دولت دوازدهم با ادعای حمایت از مردم در مقابل فشارهای اقتصادی اقدام به تخصیص ارز 4200 تومانی تحت عنوان ارز ترجیحی کرد که طبق برخی برآوردها در سال‌های پس از تصویب این طرح بیش از 60 میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور برای واردات با نرخ 4200 تومان اختصاص یافته است که سبب هدررفت حجم عظیمی از منابع ارزی کشور در شرایط تحریمی شده و فایده چندانی هم برای اقشار کم‌درآمد نداشته است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد