بازارهای مالی در انتخابات چه تغییری می‌کنند؟

بازارهای مالی در انتخابات چه تغییری می‌کنند؟

در مجموع چهار سالی که انتخابات قبلی ریاست جمهوری در آنها برگزار شده واکنش بازارهای مالی دلار، طلا و بورس افزایشی بوده و بازار سرمایه بیشترین رشد و طلا کمترین رشد را داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بررسی عملکرد بازارهای مالی دلار آمریکا، شاخص کل بورس و طلای 18 عیار در سال انتخاباتی قبلی نشان می‌دهد که دو بازار طلا و دلار همسو‌تر عمل کرده‌اند.

از سوی دیگر در چهار سال قبلی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری که در این گزارش بررسی شده، طلای 18 عیار در سه سال بازدهی مثبت به نسبت بالایی داشته اما یک سال 25 درصد افت کرده است.

شاخص کل بورس اما هر سال رفتاری متفاوت از خود نشان داده است. در سال 84 بازدهی منفی 21 درصدی، در سال 88 رشد 57 درصدی، در سال 92 رشد بالای 104 درصدی و در سال 96 رشد متوسط 24 درصدی را از آن خود کرده است.

قیمت دلار در دو سال 84 و 88 به نسبت کم‌نوسان و با رشد محدود سه درصدی بوده، در سال 92 دچار افت بیش از 13 درصدی شده ولی در سال 96 معادل 30 درصد افزیش قیمت داشته است.

سال 84

در سال 84 که انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد از بین بازارهای مالی تنها بازاری که افت کرد بازار سرمایه بود. بازدهی این بازار منفی 21 درصد به ثبت رسیده است.

در مقابل بورس طلای 18 عیار بیشترین رشد را داشت اما دلار تنها 3٫4 درصد افزایش قیمت داشت.

سال 88

در این سال همه‌ی بازارها روی مسیر صعودی قرار داشتند، بورس بیشترین و دلار کمترین بازدهی را از آن خود کردند.

شاخص کل بورس در این سال 57 درصد بالا رفت ولی دلار همانند سال 84 رشد محدود 3٫5 درصدی را به ثبت رساند. طلا نیز 23 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد.

مطالعه بیشتر: در سال انتخابات طلا ارزان می‌شود یا گران؟

سال 92

در این سال واکنش سه بازار بورس، دلار و طلا کاملا متفاوت بود. در حالی بورس رشد 104 درصدی داشت بازار طلا و دلار با افت ارزش مواجه شدند.

قیمت دلار آمریکا بیش از 13 درصد افت کرد و طلای 18 عیار نیز 25 درصد از ارزش خود را از دست داد.

سال 96

در این سال بازارها تقریبا در مسیر یکسانی حرکت کردند و بازدهی نزیک به هم را به ثبت رساندند. رفتار دو بازار طلا و دلار بیشترین شباهت را داشت.

بورس در این سال 24 درصد رشد کرد اما هر کدام از بازارهای طلای 18 عیار و دلار آمریکا حدود 30 درصد افزایش قیمت داشتند.

مطالعه بیشتر: در سال انتخابات بورس رشد می‌کند یا افت؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد