دستاوردهای مهم بورس کالا با چند رکورد جدید

دستاوردهای مهم بورس کالا با چند رکورد جدید

مدیرعامل بورس کالا با اعلام دستاوردهای مهم سال قبل که همراه با چند رکورد جدید و آمارهای جالب بود، برنامه های سال جاری...

حامد سلطانی نژاد در مجمع سالانه شرکت بورس کالا اعلام کرد: سال گذشته علاوه بر افزایش ارزش و حجم معاملات در بازارهای مختلف بورس کالا، اقداماتی چون راه اندازی بسترها و ابزارهای معاملاتی جدید مانند توسعه معاملات حراج باز، معاملات سیمان، راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری طلا و معاملات گواهی سپرده برنج، میلگرد، شیشه و سیمان، انجام و موجب گسترش محیط کسب و کار بزرگترین بورس کالایی ایران شد.

مجموع اقدامات حاکی از نقش پررنگ و اثرگذاری بورس کالا در اقتصاد به خصوص در برآورده کردن نیاز بخش های مختلف اقتصاد به ویژه صنایع بالادست و پایین دست در کنار کارکرد کشف قیمت رقابتی، کاهش هزینه های معاملاتی، امنیت اقتصادی، تامین مالی و در نتیجه رونق اقتصادی و حمایت از تولید است.

این مجموعه به عنوان 15 شرکت برتر از نظر شفافیت اطلاعات در میان شرکت های بورسی از سوی سازمان بورس انتخاب شد.

دستاوردهای مهم سال قبل با چند رکورد جدید

انتقال نماد بورس کالا به تابلوی اول بورس، 517 پذیرش براساس کالا، تولیدکننده و عرضه کننده، پذیرش 76 انبار در سراسر ایران، راه اندازی صندوق های کالایی دارایی پایه طلای لوتوس و گواهی سپرده 6 کالای جدید برنج، سیمان، مس کاتد، میلگرد، نخود و شیشه، پذیرش شرکت های تولیدکننده سیمان، تنوع بخشی به معاملات رینگ صادراتی (آلومینیوم، مس و..)، تکمیل زنجیره عرضه فولاد (با عرضه آهن اسفنجی) و راه اندازی معاملات مناقصه (دارایی پایه کنتور سه مرحله)، توسعه و ارتقا سیستم ها و سامانه های فناوری اطلاعات و ارتباطات، بهبود فرآیندهای کسب و کار، توسعه فرهنگ سرمایه گذاری و ارتقای سواد مالی در حوزه کالایی، توسعه کالا و دارایی پایه جدید بر روی بازارها و ابزارهای فعلی و تعمیق بازارها از مهم ترین اقدامات سال گذشته بود.

ارزش معاملات بورس کالا در سال قبل هم با افزایش 90 درصدی نسبت به سال 99 به 665 هزار میلیارد تومان رسید. همچنین در بازار فیزیکی بیش از 76 میلیون تن انواع کالا به ارزش 630 هزار میلیارد تومان داد و ستد شد که نسبت به سال 99 با رشد 128 درصدی در حجم و 102 درصدی در ارزش مواجه است.

همچنین در تالار محصول‌های صنعتی 57 میلیون تن کالا به ارزش 370 هزار میلیارد تومان و در تالار محصول‌های پتروشیمی 5.4 میلیون تن کالا به ارزش 145 هزار میلیارد تومان داد و ستد شد. در تالار فرآورده های نفتی نیز 13 میلیون تن انواع کالا به ارزش 107 هزار میلیارد تومان معامله شد و ارزش معاملات بازار مالی بورس کالا نیز به 34،9 هزار میلیارد تومان رسید.

برنامه های سال جاری بورس کالا

بورس کالا همچون سال های گذشته در سال 1401 نیز در راستای ماموریت و چشم انداز مبنی بر مرجعیت پایدار کشف قیمت و معاملات مبتنی بر کالا و اوراق بهادار کالایی بر آن است با تمرکز بر توسعه خطوط کسب و کار جدید در کنار گسترش و تعمیق بازارها و توسعه ابزارهای نوین، زنجیره خدمات را تکمیل کرده و در ارتقای شفافیت، سلامت و رونق اقتصاد ملی نقش آفرینی کند.

انتظار می رود شرکت در سال جاری با محوریت شعار سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین بتواند با بکارگیری ظرفیت ها و توانمندی ها چون گذشته سهم شایانی در حمایت از زنجیره تولید از طریق ارتقا شفافیت و کارایی بازار داشته باشد.

چشم انداز شرکت تبدیل شدن به مرجع پایدار کشف قیمت و معاملات مبتنی بر کالا و اوراق بهادار کالایی است. ماموریت شرکت نیز کشف قیمت و ارايه دهنده خدمات متنوع مبتنی بر کالا و اوراق بهادار کالایی در راستای پاسخ به نیازهای صاحبان صنایع، تجار و فعالان بازار سرمایه از طریق بستری رقابتی، منصفانه، شفاف و امن بوده و بدین منظور با بهره گیری از سرمایه های انسانی سرآمد و فناوری های نوین، همواره ضمن تمرکز بر بازارهای داخلی به دنبال شناسایی و بهره برداری از فرصت های بین المللی خواهد بود.

توسعه نشان تجاری و ترویج کارکردها و فرهنگ سازی با رویکرد توسعه پایدار، توسعه و تنوع خطوط کسب و کار بورس کالا، توسعه تعاملات و همکاری با نهادهای مالی، توسعه متوازن در تعامل با نهادهای حاکمیتی، سیاست گذار و نظارتی ضمن هویت مستقل بورس کالا، تعمیق بازارهای موجود و توسعه دارایی های پایه جدید روی ابزارهای فعلی با رویکرد بازاریابی، مشتری مداری با رویکرد بهبود کیفیت در خدمات، توسعه و ارتقا سیستم ها و روش ها و بهبود نظام های جامع مدیریت سرمایه انسانی از مهم ترین راهبردهای شرکت در سال جاری است.

بازطراحی و بهبود سازوکارهای حراج، توسعه بازار گواهی سپرده کالایی از طریق محصول‌های صنعتی، توسعه بازار معاملات خودرو در بورس کالا، توسعه بازار فروش املاک و مستغلات، راه اندازی سامانه ثبت و تایید عرضه توسط عرضه کنندگان، راه اندازی سامانه امضای الکترونیک و تعریف و راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری کالایی جدید از جمله مهم ترین برنامه های سال جاری است.

همچنین راه اندازی سامانه ارتباط با مشتریان بورس کالا، به کارگیری ابزارهای تامین مالی در زنجیره تامین جهت تسویه معاملات، پیاده سازی مدیریت دانش، ایجاد زیرساخت الکترونیک معاملات صادراتی در راستای تعاملات با گمرک و بانک مرکزی، راه اندازی سامانه تحویل، طراحی سامانه جدید مدیریت کارگزاران و سامانه رسیدگی الکترونیک به اعتراض‌ها از دیگر برنامه های سال بورس کالا است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد