جنگ اوکراین، شکست یورو و پیروزی تورم را رقم می‌زند

جنگ اوکراین، شکست یورو و پیروزی تورم را رقم می‌زند

تحلیلگران معتقدند تا زمانی که جنگ اوکراین ادامه داشته باشد، سقوط ارزش یورو ادامه خواهد داشت و تورم پدیده‌ای است که در...

به گزارش خبرگزاری برنا، هفته دوم ژويیه (اواسط تیر ماه) به دنبال افت ادامه‌دار ارزش یورو در برابر دلار آمریکا، نرخ برابری این ارز به پایین‌ترین میزان در دو دهه اخیر رسید. همزمان با اینکه واحد پول رایج اتحادیه اروپا در روند کاهشی قرار دارد، سایه جنگ اوکراین بر سراسر منطقه اروپای غربی سنگینی می‌کند و نشانه‌ای از آتش‌بس دیده نمی‌شود.

این میزان سقوط یورو از 15 ژويیه 2002 (24 تیر 1381) بی سابقه بوده است. ارزش مبادله‌ای یورو در سال 2021 با یکهزار و 137 دلار بسته شد و بر اساس گزارش مشاور مالی بلومبرگ، ارزش پول اروپا در سال جاری میلادی (2022) حدود 12.05 درصد کاهش یافته است.

افت یورو در برابر دلار در نیمه نخست سال 2022 در حالی به حدود 12 درصد رسیده است که سقوط آن در طول سال گذشته به 15 درصد رسید. رسانه بریتانیایی بی‌بی‌سی، 12 ژويیه (21 تیر) گزارش داد سال‌هایی که یورو آنچنان قوی بود که بسیاری از اروپایی‌ها برای تعطیلات به آمریکا می‌رفتند، گذشته است.

وضعیت سیاسی- نظامی اروپا عامل اصلی تضعیف پول اروپایی است. تحلیلگران اقتصادی علت سقوط یورو در این هفته را با افشای داده‌های مربوط به سقوط اعتماد تجاری به آلمان گرفتار در بحران انرژی و وابستگی شدید به گاز روسیه مرتبط می‌دانند.

بانک مرکزی اروپا پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد به منظور مهار تورم، نرخ بهره پایه خود را نیم درصد افزایش خواهد داد. این برای نخستین بار از سال 2011 است که نرخ بهره بانک مرکزی اروپا افزایش می‌یابد. نرخ‌ها در این منطقه از سال 2014 منفی بوده است.

تداوم جنگ اوکراین برابر است با ادامه افت یورو

افت ارزش یورو در برابر دلار در حالی گزارش شده ‌است که نرخ تورم آمریکا در ماه ژوين به 9.1 درصد رسید که بالاترین جهش سالانه تورم طی 40 سال اخیر در این کشور است.

در چارچوب افزایش فعلی تورم اروپا، با میانگین 8.6 درصد، کاهش ارزش یورو در افزایش هزینه زندگی به موجب گران‌تر شدن واردات، تعیین کننده است.

اسپانیا از جمله کشورهای اروپایی است که با نرخ تورم سال به سال بسیار بالایی مواجه است. تورم اسپانیا در ماه ژوين به 10.2 درصد رسید که بالاترین سطح آن در 37 سال گذشته است.

در این شرایط، اروپای غربی سردرگم از وضعیت فعلی، با جنگ نیابتی واشنگتن در اوکراین مواجه بوده و زندگی روزانه میلیون‌ها نفر در منطقه یورو در حال حاضر به این جنگ گره خورده است.

چنین چشم‌اندازی نه تنها برخی اظهارنظرهای قبلی مبنی بر تاثیر پیامدهای بحران اوکراین فقط بر دو کشور درگیر را زیر سوال می‌برد بلکه سقوط و لغزش یورو، واقعیت این خوش‌بینی کاذب را به تصویر می‌کشد. رکود تورمی تنها پدیده‌ای است که این روزها در اروپا رشد می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد