تلاش رمزارز فیسبوک برای عبور از سد واشنگتن!

تلاش رمزارز فیسبوک برای عبور از سد واشنگتن!

به نظر می‌رسد تلاش‌های پروژه دیم (Diem) فیس‌بوک برای راه‌اندازی استیبل کوین و سیستم پرداخت جهانی خود، تحت تاثیر احساسات ضدکریپتویی که در میان سیاست‌گذاران اصلی ایالات متحده در حال شکل‌گیری است، قرار گرفته است.

به گزارش بورس نیوز، پروژه بلندپروازانه ارز دیجیتال فیس‌بوک با وجود تلاش‌های صورت‌گرفته برای جلب نظر تنظیم‌کنندگان امور مالی، هنوز به نتیجه نرسیده است.


  • بیشتر بخوانید: ضبط بیش از 4 هزار دستگاه ارز دیجیتال در پاکدشت

به گزارش روزنامه واشنگتن پست در روز جمعه، پروژه دیم در زمینه مطابقت فعالیت‌های خود با قوانین نظارتی وضع‌شده توسط سیاست‌گذاران ارشد دولت بایدن، با مشکلات بسیاری روبه‌رو است. فیس‌بوک حتی با وجود قدرت بالای لابی‌گری خود در واشنگتن، هنوز موفق به راه‌اندازی پروژه ارز دیجیتال خود نشده است.

طبق گزارش‌ها، دیوید مارکوس (David Marcus)، مدیر بخش مالی و هم‌بنیانگذار ارز دیجیتال دیم فیس‌بوک، در ماه سپتامبر در واشنگتن ملاقات‌هایی با نهاد‌های نظارتی داشته است. بر اساس گزارش منابع ناشناسی که در جلسات حضور داشته‌اند، مارکوس در مورد اهمیت ارز‌های دیجیتال در گسترش دسترسی به محصولات مالی صحبت کرده و همچنین به مزایای برنامه کیف پول نووی (Novi) پرداخته است.

نمایندگان دیم می‌گویند که نهاد‌های نظارتی از برخی تغییرات انجام‌شده توسط این پروژه راضی هستند. در واقع، دیم در مقایسه با سال 2019 میلادی، تغییرات مهمی را پشت سر گذاشته است.
پروژه ارز دیجیتال فیس‌بوک که پیش‌تر لیبرا (Libra) نام داشت، در ابتدا به عنوان یک سیستم پرداخت جهانی و یک استیبل کوین که توسط سبدی از ارز‌های فیات پشتیبانی می‌شد، طراحی شد.

این در حالی است که پروژه دیم به دنبال راه‌اندازی ارز‌های دیجیتال جداگانه با پشتوانه ارز‌های فیات است و قصد دارد کار خود را با یک استیبل کوین وابسته به دلار آمریکا آغاز کند. دیم همچنین در این مدت به دنبال رفع نگرانی قانونگذاران در مورد مشکلاتی همچون پولشویی بوده است.

با این حال، مقامات واشنگتن می‌گویند که سیاستگذاران کلیدی مانند جنت یلن (Janet Yellen)، وزیر خزانه‌داری و چند تن از اعضای کنگره، با استیبل کوین‌های خصوصی مخالف هستند. سناتور الیزابت وارن (Elizabeth Warren) اخیرا ضمن ابراز نگرانی در مورد استیبل کوین‌ها، از ارز‌های دیجیتال تحت عنوان «نسل جدید بانکداری سایه» یاد کرد.

نگرانی روزافزون در مورد ارز‌های دیجیتال که از چارچوب سیستم بانکداری قدیمی خارج هستند، ممکن است مشکلات نظارتی قابل‌توجهی برای دیم و سایر پروژه‌های این‌چنینی ایجاد کند.

در همین حال، سهامداران قدیمی مالی همچنان به دنبال توسعه سریع ارز دیجیتال بانک مرکزی یا CBDC هستند.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد