شرایط فروش اقساطی خودرو/ چگونه در دام کلاهبرداران نیفتیم؟

شرایط فروش اقساطی خودرو/ چگونه در دام کلاهبرداران نیفتیم؟

با سقوط ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم، فروش اقساطی خودرو رونق گرفته، این موضوع در حالی رخ می‌دهد که سابقه کلاهبرداری در فروش‌های اقساطی خودرو زیاد است و همین موضوع اعتماد به فروش‌های لیزینگی را دشوار کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بسیاری از مشتریان بازار خودرو از کاهش قابل توجه قدرت خریدشان در این بازار می‌گویند و البته تاکید دارند که سرعت رشد قیمت به حدی است که امکان پس انداز و ترمیم قدرت خرید را از آنها گرفته است. همین موضوع موجب شده که خرید اقساطی خودرو بار دیگر برای مشتریان ایرانی جذاب شود.

با وجود این تصویر تجمع مالباختگان فروش اقساطی خودرو آنقدر در ذهن مشتریان ایرانی پررنگ است که اعتماد را برای آنها دشوار کرده و تشخیص یک شرکت معتبر لیزینگ را دشوار کرده است.
تعدادی از مخاطبان تجارت‌نیوز در این‌باره نوشته‌اند:

«‌بنده‌ کارگرهستم و پس اندازم فقط 30 میلیون تومانه آیا میشه ‌ماشین ‌بخریم ‌‌و چک ‌بدیم‌ و قسطی ‌پرداخت ‌شود؟»

« پولتون به هر ماشین میرسه بخرید سوار شید نگید این پرایده … پژوعه… حالا همه آرزوی پراید دارن اما نمیشه خرید گرونیه چاره نیست همونم نخرین پولتون به اندازه خرید دوچرخه میرسه»

« امکان پیش پرداخت کم وجود داره؟ یعنی با20 میلیون که پول قرعه کشی خانگی هست ماشین بخرم؟»

« من فقط نصف پول خرید خودرو رادارم و در واقع 50 درصد نقد دارم می شه قسطی بخرم؟»

«تا پولمون میشه 30میلیون ماشین میشه 300میلیون آخه دردمونو به کی بگیم مگه ما ایرانی نیستیم»

« من بازنشسته هستم و دیگه قدرت خرید ماشین ندارم»

«شرکت هایی مجوز فروش اقساطی دارندیا به اصطلاح لیزینگ که مجوز از بانک مرکزی داشته باشند که با مراجعه به سایت بانک مرکزی مشخصات دارای مجوز مشخصه داشتن شماره ثبت مجوزی برای فروش خودرو نیست با یک میلیون میشه شرکت ثبت کرد»

«مراقب تبلیغات سایتها فروش اقساطی در دیوار وبامارو نخورید»

«اگر پولتونو از دست بدهید کسی نمی تونه کمکی به شما بکنه»

شرایط فروش اقساطی خودرو

بررسی شرایط فروش اقساطی خودرو نشان می‌دهد که برای خرید خودروی قسطی معمولا بیشتر فروشندگان حداقل یک سوم قیمت خودرو را به صورت پیش‌پرداخت طلب می‌کنند و با مبلغ کمتر از این نمی‌توان خرید انجام داد.

اقساط خودرو معمولا بین 24 تا 60 ماه تعریف شده است که اقساط طولانی‌تر معمولا برای خودروهای خارجی گران‌قیمت است و سود دریافتی این شرکت‌هاروی اقساط خودرو حداقل 18 درصد است.

چگونه در دام کلاهبرداران نیفتیم؟

برای تشخیص شرکت معتبر فروش لیزینگی باید از سایت بانک مرکزی شرکت‌های دارای مجوز فروش لیزینگی را چک کنید. ممکن است یک شرکت در گذشته مجوز داشته باشد و در حال حاضر مجوز آن لغو شده باشد، بنابراین مهم است که آخرین و به‌روزترین فهرست چک شود.

شرکت‌های فروش لیزینگی علاوه بر مجوز و شماره ثبت باید خودرو را به صورت آنی و فوری به شما تحویل دهند. بسیاری از کلاهبرداران لیزینگی با وعده تحویل خودرو در هفته‌ یا ماه‌های آتی کلاهبرداری کرده‌اند. شرایط قرارداد این شرکت‌ها را به دقت بخوانید و اگر از بندهای حقوقی به حد کافی سر در نمی‌آورید آن را به یک کارشناس حقوقی نشان دهید و مشاوره بگیرید.

برای اطلاعات بیشتر گزارش ارزانترین خودروهای موجود در بازار را بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد