بورس در هفته‌ای که گذشت/ صعود 80 هزار واحدی شاخص کل بورس طی 5 روز

بورس در هفته‌ای که گذشت/ صعود 80 هزار واحدی شاخص کل بورس طی 5 روز

بورس در هفته گذشته توانست یک مقاومت جدی در شاخص کل هم‌وزن را پشت سر بگذارد که این مساله می‌تواند آینده صعودی بازار سرمایه را تا حدود زیادی تضمین کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس در هفته‌های گذشته باز هم وارد یک روند صعودی شده است. این روند که در 2 ماه گذشته باعث رشد 300 هزار واحدی شاخص کل بورس شده، نگرانی‌هایی را نیز برای سهامداران و کارشناسان بازار سرمایه نیز ایجاد کرده است.

در سال گذشته نیز همین روندهای عجیب در بازار سرمایه شکل گرفته بود و باعث ایجاد ضرر و زیان برای بسیاری از سهامداران تازه وارد به بورس شد.

* رشد 5.6 درصدی شاخص کل

در هفته گذشته شاخص کل در تمام روزهای هفته مثبت بود و در مجموع باز هم یک رکورد جدید را ثبت کرد. شاخص در هفته گذشته توانست با رشد بیش از 78 هزار واحدی را به ثبت برساند.

در هفته سوم مرداد ماه شاخص کل بورس با رشد 5.6 درصدی به 1 میلیون 484 هزار واحدی رسید که این میزان رشد از مردادماه سال گذشته بی سابقه بوده است.

* عبور شاخص کل هموزن از یک مقاومت جدی

شاخص کل هموزن نیز مانند شاخص کل بورس در این هفته رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. این شاخص در مجموع کل هفته رشد 4.7 درصدی را تجربه کرده و پس از مدت ها در تمام روزهای هفته مثبت بوده است.

شاخص کل هموزن با رشد 19 هزار واحدی در این هفته به عدد 422 هزار واحدی رسید. این میزان رشد در شاخص کل هموزن در یک سال گذشته بی سابقه بوده است.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که شاخص کل هموزن در شاخص 410 هزار واحدی با یک مقاومت جدی مواجه بود که توانست آن را در هفته سوم مردادماه پشت سر بگذارد.

رشد 19 هزار واحدی شاخص کل هم وزن نشان می دهد، فعالین بازار سرمایه به سمت نمادهای کوچک و ارزنده بازار متمایل شده‌اند و این مساله می تواند آینده صعودی بازار سرمایه را تاحدودی تضمین کند.

* رشد 100 درصدی میانگین ارزش معاملات در هفته گذشته

در هفته سوم مرداد ماه در یک اتفاق جالب میانگین ارزش معاملات در طول هفته با رشدی 100 درصدی مواجه شد. میانگین ارزش معاملات در دو هفته گذشته 82 هزار ملیارد ریال بود که در هفته گذشته این عدد به 165 هزار میلیارد ریال رسید.

ارزش معاملات خرد نیز با رشدی 19 درصدی به 74 هزار میلیارد ریال افزایش یافت. نکته قابل توجه در زمینه معاملات خرد می توان به ثبت یک رکورد جدید در این زمینه اشاره کرد. معاملات خرد پس از ماه ها، در روز چهارشنبه به بیش از 92 هزار میلیارد ریال رسید.

* خروج پول حقیقی در روزهای مثبت بورس

در روزهایی که همه شاخص های بورس سبزپوش هستند، اما باز هم برخی سهامداران خرد به دلایل مختلف از جمله افزایش تورم به دنبال خارج کردن پول خود از بورس بوده تا این سرمایه خود را به سایر دارایی ها تبدیل کنند. در هفته گذشته در تمام روزهای هفته بازار سرمایه با خروج پول مواجه بوده است. در این هفته در مجموع 466 میلیارد تومان از بورس خارج شد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند، در صورتی که سهامداران باز هم بدون تحلیل و براساس سیگنال کانال‌های تلگرامی و اینستاگرامی اقدام به خرید و فروش کنند، باز هم ممکن است، اتفاقات سال گذشته تکرار شده و با یک ریزش بسیاری از سرمایه گذاران در بازار سرمایه با ضرر مواجه شوند.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد