کاهش رشد اقتصادی چین به خاطر جنگ در اوکراین

کاهش رشد اقتصادی چین به خاطر جنگ در اوکراین

بر اساس آمار رسمی ارايه‌شده از سوی دولت چین به خاطر کاهش رشد اقتصاد جهانی و درگیری نظامی در اوکراین، رشد اقتصادی پکن کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تاس، بر اساس گزارش رسمی دولت چین که در خلال برنامه اجرای توسعه اجتماعی – اقتصادی این کشور ارايه شده و در افتتاحیه چهاردهمین جلسه کنگره ملی خلق چین منتشر شد، رشد اقتصادی این کشور به خاطر کاهش تولید ناخالص داخلی در جهان و تبعات منفی درگیری نظامی در اوکراین کاهش یافته است.

بر اساس این سند منتشرشده، رشد اقتصاد جهانی کاهش یافته و به خاطر بحران اوکراین اوضاع خارجی برای چینی‌ها روزبه‌روز سخت‌تر شده و چالش‌هایی نظیر عدم تعادل در عرضه و تقاضای غلات و انرژی، تورم بالا و افزایش اجرای سیاست‌های حمایت‌گرایانه به شکلی درهم‌تنیده به چالشی جدی برای این کشور بدل شده است.

این گزارش می‌افزاید؛ در چنین شرایط بسیار سخت و اوضاع ناگواری رشد واقعی اقتصاد چین و برخی شاخص‌های مرتبط با اقتصاد این کشور، با ارقام هدف‌گذاری‌شده متفاوت شده است.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

دولت چین می‌گوید: سیاست‌های کلان اقتصادی در اقتصادهای بزرگ جهان اثرات وضعی داشته و تبعات منفی را در توسعه اقتصادی این کشور به همراه داشته است.

در حالی‌که هدف‌گذاری رشد اقتصادی چین در سال 2022 معادل 5.5 درصد بود، اما تولید ناخالص داخلی این کشور فقط 3 درصد رشد کرد که جزو کمترین ارقام رشد اقتصادی این کشور آسیایی در 50 سال گذشته محسوب می‌شود.

کارشناسان تبعات منفی اعمال محدودیت‌های کرونایی به خصوص در شهرهای بزرگ و مراکز صنعتی چین را دلیل کاهش رشد اقتصادی این کشور در سالی که گذشت می‌دانند. اگر رشد اقتصادی 2.2 درصدی سال 2020 که به خاطر شیوع ویروس کرونا رقم خورد مدنظر قرار نگیرد، رشد 3 درصدی اقتصاد چین در سال گذشته کمترین رشد تولید ناخالص داخلی این کشور از سال 1976 تاکنون محسوب می‌شود. تولید ناخالص داخلی چین در سال 2022، 18 تریلیون دلار بوده است.

پایان پیام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد