تعیین قیمت بلیت اربعین بدون نظر ایرلاین‌ها

تعیین قیمت بلیت اربعین بدون نظر ایرلاین‌ها

در پی اعلام ضمنی نرخ شش میلیون تومانی بلیت هواپیما در ایام اربعین...

مقصود اسعدی سامانی – دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: اعلام نرخ بلیت شش میلیون تومانی برای پروازهای اربعین بدون هماهنگی با ایرلاین‌ها و فعالان صنعت هوانوردی صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: با وجود این‌که پروازهای خارجی تابع نرخ تکلیفی نبوده و براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، از سال 1394 نرخ بلیت پروازهای اربعین توسط وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی کشوری با هماهنگی و پیشگامی شرکت‌های هواپیمایی تعیین و اعلام می‌شد تا به زايران اجحافی نشود و این نرخ‌ها از حدود یک هفته قبل از اربعین تا چند روز پس از آن اعمال می‌شد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: تصمیمی که بابت تعیین قیمت بلیت هواپیما گرفته شد بدون توجه به سوابق آن در سال‌های گذشته بود؛ چرا که سابق بر این براساس توافقی که با سازمان هواپیمایی کشوری داشتیم نرخ را تعیین می‌کردیم و امسال هم این آمادگی در ایرلاین‌ها وجود داشت اما وزیر راه و شهرسازی بدون هماهنگی ما و مشورت با فعالان این صنعت نرخ شش میلیون تومانی را بابت پروازهای اربعین اعلام کرد.

وی با اشاره به تعیین نرخ پنج میلیون تومانی بلیت پروازهای اربعین در سال‌های گذشته اظهار کرد: در آن زمان قرار بود برای هر مسافر یک میلیون تومان تخفیف در هزینه‌های فرودگاهی در نظر گرفته شود؛ همچنین هزینه فرودگاه نجف را نیز سازمان هواپیمایی در سال گذشته تقبل کرد که جبران کند اما در طول یکسال گذشته هیچ اقدامی در زمینه عمل به این وعده‌ها صورت نگرفته است.

اسعدی سامانی اضافه کرد: زمانی که پروازهای برنامه ریزی شده برای کشوری مانند عراق از قبل مورد توافق مسيولان قرار می‌گیرد و در حین انجام پروازها تعداد آنها افزایش پیدا می‌کند، فرودگاه مقصد (نجف) هزینه مازادی را بابت هر پرواز اضافه شده به عنوان هزینه رویالیتی فرودگاه دریافت می‌کند که در سال گذشته 916 هزار دلار هزینه رویالیتی فرودگاه نجف و 70 میلیارد تومان تخفیف فرودگاهی در نظر گرفته شده برای ایرلاین‌ها بود که تاکنون هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده و این هزینه به دوش ایرلاین‌ها قرار داشته است و اگر امسال هم قرار باشد قیمتی تعیین شود باید در وهله نخست وعده‌های سال گذشته را عملی کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان این‌که مقطع زمانی اربعین امسال تقریبا از بیستم تا سی‌ام  شهریورماه است گفت: در این بازه زمانی که اوج پروازهای داخلی است به دلیل محدودیت در تعداد ناوگان، جابه‌جایی 60 هزار مسافر پیش‌بینی شده به عراق کار بسیار دشواری است و با توافقات صورت گرفته با مسيولان عراقی نمی‌خواند؛ چرا که روزانه باید حداقل 50 تا 60 پرواز به مقصد نجف انجام شود. این در حالی است که براساس موافقت‌نامه صورت گرفته بین ایران و عراق مقرر شده تا به صورت هفتگی 120 پرواز انجام شود و برای مازاد آن فرودگاه نجف رویالیتی دریافت می‌کند که برای هواپیماهای کوچک 2000 دلار و برای هواپیماهای بزرگ 4000 دلار است.

اسعدی سامانی ادامه داد: حداقل در ایام اربعین باید 300 پرواز انجام شود که برای حدود 180 پرواز باید هزینه رویالیتی به فرودگاه نجف پرداخت شود که اینها هزینه‌های اضافی است که بر دوش ایرلاین‌ها تحمیل می‌شود. در واقع باید گفت که شرکت‌های هواپیمایی در پروازهای اربعین به دنبال سود نیستند و همه می‌خواهند حداکثر توان را به کار گیرند تا زايران راحت‌ترین پرواز را تجربه کنند اما قبل از اعلام نرخ پروازهای اربعین باید با ایرلاین‌ها هماهنگی‌های لازم صورت می‌گرفت.

به گزارش ایسنا، هفته گذشته رستم قاسمی - وزیر راه و شهرسازی در جلسه ستاد اربعین با اشاره به پیش‌بینی جمعیت پنج میلیون نفری مسافران اربعین و همزمانی آن با سفرهای تابستانی، اظهار کرد: در حال آماده سازی شرایط مرزها برای زايرانی که با خودروهای شخصی سفر می‌کنند هستیم.

وی افزود: در حوزه حمل و نقل ریلی حدود 300 هزار نفر، در بخش هوایی حدود 60 هزار نفر و در بخش جاده‌ای نیز بیشترین حجم یعنی حدود 4 میلیون و 650 هزار مسافر جابه جا خواهند شد.

قاسمی درباره نرخ بلیت‌ها در شقوق مختلف حمل و نقل برای ایام اربعین گفت: فعلا نرخ مصوب برای پروازهای عتبات عالیات شش میلیون تومان است.

وزیر راه و شهرسازی  ادامه داد: برای قیمت‌گذاری نرخ بلیت اتوبوس نیز جلسات با اصناف ادامه دارد و نتیجه آن به زودی اعلام می‌شود اما اجازه نمی‌دهیم در هیچ حوزه‌ای اعم از حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی قیمت بلیت طی ایام اربعین سال جاری افزایش یابد.

قاسمی بر ممنوعیت فروش چارتر بلیت هواپیما برای سفر به عتبات عالیات در ایام اربعین تاکید کرد و گفت: به سازمان هواپیمایی کشوری دستور داده شد که به هیج عنوان بلیت چارتری در ایام اربعین به فروش نرسد، بنابراین تقاضا می‌کنم هیچکس بلیت چارتری نخرد و ایرلاین‌ها نیز بلیت چارتری نفروشند. همچنین آژانس‌های هواپیمایی که اقدام به فروش بلیت جارتری می‌کنند مطمين باشند که اجازه پرواز نخواهیم داد. همچنین حتی اگر شخصا در فرودگاه مستقر شوم اجازه تغییر قیمت‌ها را نخواهم داد تا آشفتگی‌های سال گذشته در فروش بلیت تکرار نشود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد