تحقق 65 درصدی برنامه تولید بذر گندم تاکنون

تحقق 65 درصدی برنامه تولید بذر گندم تاکنون

حدود 65 درصد برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی در تولید بذر گندم آبی و دیم تا کنون برای کشت پاییزه سال زراعی 1402-1401...

به گزارش خبرگزاری برنا، صمد مبصر معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال، با تاکید بر خرید تضمینی گندم از کشاورزان گفت: تا چهارم مرداد امسال 327 هزار و 625 تن بذر گندم از کشاورزان پیمانکار توسط شرکت های تولیدکننده بذر خریداری شده که تحقق 65 درصدی برنامه ابلاغی وزارتخانه را در تولید این نهاده نشان می دهد.

صمد مبصر افزود: امسال تولید 500 هزار و 845 تن بذر گندم برای توزیع در سال زراعی آینده هدف‌گذاری شده که 325 هزار تن آن مربوط به بذر گندم آبی و 174 هزار و 958 تن بذر دیم است.
وی اظهار داشت: تاکنون 239 هزار و 953 تن بذر گندم آبی در تمام طبقات معادل حدود 74 درصد و 87 هزار و 672 تن بذر گندم دیم معادل 50 درصد هدف برنامه توسط شرکت های متولی بذر از کشاورزان پیمانکار خریداری شده و خرید ارقام دیم در استان های غرب و شمال غرب کشور ادامه دارد.
مبصر در عین حال یادآور شد: از سال گذشته نیز 30 هزار تن بذر گندم ضد عفونی شده در انبار شرکت ها موجود است که به طور عمده از ارقام آبی هستند و می تواند به برنامه تامین بذر در سال زراعی آینده کمک کند.
وی گفت: نیاز کشور به بذر گندم برای یک سال زراعی در اراضی دیم و آبی نزدیک به یک میلیون و 100 هزار تن است و معمولا برنامه وزارت جهاد کشاورزی این است که نزدیک به 65 درصد بذر آبی و 40 درصد بذر دیم مورد نیاز کشور را برای کشت با بذرهای گواهی شده تدارک ببیند و بقیه بذور مورد نیاز از طریق بذرهای خودمصرفی کشاورزان تامین می شود.
معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در همین حال اذعان داشت: تمام بذر های گواهی شده زیر نظارت فنی این موسسه تحقیقاتی تولید می شوند و برچسب گواهی دریافت می کنند.
وی خاطر نشان کرد: برای کشت پاییز سال گذشته 402 هزار تن بذر گواهی شده گندم خریداری شد که از این میزان نزدیک به 370 هزار تن بذر خالص می‌توانست در کیسه در اختیار کشاورزان قرار گیرد و این در حالی است که تنها حدود 250 هزار تن آن میان کشاورزان توزیع شد.
مبصر افزود: سال گذشته به دلایل مختلف از جمله بحت مربوط به قیمت‌گذاری غیراصولی بذر و کشش ضعیف گندمکاران برای خرید، نزدیک به 140 هزار تن از بذر های تدارک دیده شده در شرکت های متولی خرید بذر، رسوب کرد که نزدیک به 30 هزار تن آن فرآوری‌ و مابقی به صورت بذر خام و فله ای بود که متاسفانه امسال تحویل سیلو ها شد.
وی با اشاره به مشکلات نقدینگی شرکت های متولی خرید بذر خام از کشاورزان نیز گفت: این شرکت ها برای پرداخت پول بذر خام به کشاورزان پیمانکار به نقدینگی زیادی نیاز دارند و این نقدینگی همواره در قالب تسهیلات از سوی بانک کشاورزی در اختیار شرکت های متولی خرید بذر قرار می گرفت.
مبصر اظهار داشت: امسال به رغم پی گیری های متعدد از سوی بخش های مختلف وزارت جهاد کشاورزی، این شرکت ها قادر به دریافت تسهیلات برای خرید بذر خام ار پیمانکاران نشده اند و این در حالی است که خرید از مناطق سرد همچنان ادامه دارد.
انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد