احتمال نقش‌آفرینی کره جنوبی در بازار ارز / مذاکرات ارزهای بلوکه را آزاد کرده است؟

احتمال نقش‌آفرینی کره جنوبی در بازار ارز / مذاکرات ارزهای بلوکه را آزاد کرده است؟

ایران پس از سه ماه بالاخره کشتی توقیف شده کره جنوبی را آزاد کرده است. به دنبال این اقدام، از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های این کشور گرفته تا کارشناسان داخلی اظهار می‌کنند که آزادسازی کشتی کره احتمالا نشانه صورت گرفتن توافقی با کره جنوبی برای آزادسازی دلارهای بلوکه شده ایران در این کشور باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، فروردین 1400 با سه اتفاق مهم برای بازار ارز همراه شده است. اول: جلسات کمیسیون مشترک برجام در وین، دوم :بررسی مجددFATF در مجمع تشخیص مصلحت و درنهایت سفر نخست‌وزیر کره جنوبی در روز 22 فروردین به تهران جهت رایزنی درباره نفتکش کره‌ای و بررسی آزادسازی دلارهای بلوکه شده. سه اتفاقی که هر یک به تنهایی می‌تواند ورق را در بازار ارز کاملا برگرداند.

تاجایی که مثلا چندی پیش ريیس‌جمهور گفته بود در صورت آزادسازی ارزهای بلوکه ما در کره جنوبی، که به گفته دبیر کل اتاق مشترک ایران و کره جنوبی حدود 7٫5 تا هشت میلیارد دلار است، قیمت دلار تا 15 هزار تومان پایین می‌آید.

در حال حاضر بررسی fatf در سکوت فرو رفته و ظاهرا همچنان مجمع در انتظار پاسخی قاطع از دولت درباره زمان لغو تحریم‌هاست. اما در طرف دیگر برگزاری مذاکرات برجام در وین و بحث آزادسازی ارزهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی برای چندمین بار و این بار با جدیت بیشتری در حال پیگیری است.

دلارها آزاد نشود ایران لنگ می‌ماند

دو روز پیش ريیس کل بانک مرکزی در گفتگوای در کلاب‌هاوس اعلام کرد که مسيول دلارهای بلوکه شده درکره جنوبی، ایران است و هر خبری هم غیر از بانک مرکزی اعلام شود، صحت ندارد. او ادامه داد:«البته باید این را هم گفت که 7 میلیارد دلار مورد پیگیری قرار می‌گیرد چون این پول‌ها حق ایران و بانک مرکزی است؛ این در حالی است که اگر 7 میلیارد دلار آزاد نشود، ایران لنگ می‌ماند؛ اما اگر آزاد شود، جریمه عدم‌النفع را هم باید دولت کره تقبل کند».

صبح امروز نیز خبرگزاری یونهاپ به نقل از وزارت خارجه کره جنوبی گزارش داده که ایران نفتکش کره جنوبی و ناخدای آن را حدود سه ماه پس از توقیف آزاد کرده است. یونهاپ نوشته که این اتفاق در زمانی افتاده است که سيول و تهران احتمالا بر سر آزادی 7 میلیارد دلار پول بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی پیشبردهایی را داشته‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه کشور هم در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره آزادی کشتی کره‌ای گفته: «در پی تکمیل تحقیقات در مورد تخلف کشتی کره‌ای و بنا به درخواست مالک و دولت کره برای آزادی کشتی، دستور آزادی کشتی از سوی دادستان محترم صادر شد».

ماجرای این کشتی به 15 دی ماه سال گذشته باز می‌گردد که نیروی دریایی سپاه پاسداران این فروند شناور کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» حامل 7 هزار و 200 تن مواد شیمیایی را به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌ محیطی در خلیج فارس توقیف کرد.

از آنجا که توقیف این کشتی در میان گفتگوهای دو کشور درباره آزادسازی وجوه بلوکه شده ایران در سيول صورت گرفت،پرونده باعث این گمانه شد که دولت ایران می‌خواهد با توقیف کشتی کره‌ای، فشارها را بر سيول افزایش دهد. البته تهران چنین ادعایی را رد و اعلام کرد این کشتی به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی بوده که توقیف شده است.

با این حال حالا در حالی که خبرگزاری یونهاپ علت این آزادسازی را آزادی احتمالی ارزهای ایران در کشور می‌داند، روزنامه کوریا هرالد نیز در گزارشی با اشاره به سفر چانگ سیه کیون، نخست‌وزیر کره جنوبی، به تهران احتمال داده این سفر برنامه‌ریزی‌شده بیانگر این باشد که دو دولت در مورد آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های سيول به توافق موقت رسیده باشند.

دردسر احتمالی fatf برای تسویه حساب

کمیل طیبی، کارشناس اقتصاد بین‌الملل، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره وضعیت وجوه بلوکه شده ایران در کره، روابط خوب تجاری و فرهنگی دوکشور را یادآور می‌شود و می‌گوید: «بخش صنعت کره جنوبی همین حالا هم تمایل به گسترش ارتباط با ما دارد. ضمن این که دولت کره‌جنوبی از ابتدا هم مایل به بلوکه شدن پول ما نبوده اما سیستم بانکی این کشور استقلال دارد پس ارزها را بلوکه کرده است».

به باور او آزاد کردن کشتی کره نشانه مثبتی است و احتمالا پول‌های بلوکه ما به زودی آزاد شود. این کارشناس توضیح می‌دهد: «من گمان می‌کنم آمریکا اخیرا به کره جنوبی اجازه آزادسازی ارزهای ما را داده است. آزاد شدن کشتی و سفر نخست‌وزیر این کشور هم نشانه‌های اخد مجوز از آمریکاست چرا که یکی از مباحث نشست‌های اخیر وین همین بود که آمریکا اجازه آزادسازی ارزهای ما را بدهد».

طیبی در پاسخ به این پرسش که با وجود حضور ایران در لیست سیاه fatf امکان ورود بدهی کره به صورت نقدی برای ما وجود دارد یا خیر؟ عنوان می‌کند: «دولت برای این که بتواند مشکلاتش را با کشورها از جمله چین و کره جنوبی حل کند، نیاز به عضویت در fatf دارد. اما این روزها fatfجنبه سیاسی پیدا کرده و این می‌تواند مشکلساز شود. ممکن است بدهی کره با ما به همین دلیل در قالب دیگری از جمله دارو یا کالای اساسی تسویه شود».

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که اخیرا گمانه‌هایی درباره ورود قطعات خودرو به جای بدهی کره‌جنوبی به ایران شنیده می‌شود. گمانه‌هایی که مقامات بانک‌مرکزی نیز مستقیما آن را رد نمی‌کنند.

مطالعه بیشتر: آخرین اخبار از مذاکرات / مذاکرات در آینده چه خواهد شد؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد