ریل دانش‌بنیان، تنها راه اقتصاد ایران است

ریل دانش‌بنیان، تنها راه اقتصاد ایران است

ريیس سازمان برنامه و بودجه در یادداشتی نوشت: «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» یک راه از میان چندین راه موجود نیست، بلکه تنها راه موجود است و توسعه ایران اسلامی تنها از این رهگذر عبور خواهد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان برنامه و بودجه، «سید مسعود میرکاظمی» معاون ريیس جمهوری و ريیس سازمان برنامه و بودجه در یاداشتی نوشت: دو اصل تولید و اشتغال آفرینی به عنوان پیش فرض های یک اقتصاد پویا به شمار می آید اما توجه به ابزاری تقریبا بدیع به عنوان موسسات دانش بنیان، با کار ویژه حلقه وصل میان تولید و اشتغال پایدار، یکی از ویژگی های صوری و معنایی شعار امسال به شمار می رود. بر اساس تعاریف موجود شرکت یا موسسه دانش بنیان، شرکت یا موسسه ای است که به منظور هم افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده به‌ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط تشکیل می‌شود.

وی ادامه‌داد: بر این اساس با کمی دقت، اصل ارتباط دانش با تولید ثروت پایدار در ذات تعریف این بنگاه ها به صورت پیدا و پنهان خود نمایی می‌کند. توجه به تولید ثروت از رهگذر بنگاه های دانش بنیان در زمانه ای که در آستانه افزایش درآمد های نفتی قرار داریم می‌تواند نویدبخش تحولی اساسی در اقدام و عمل حکمرانی کشور ما به حساب آید. بی شک گذار از تحریم های ظالمانه نیازمند گام خنثی کردن ابزار تحریم است.

در ادامه این یادداشت، میر کاظمی با اشاره به اینکه از این رو سپری کردن بحران‌های موجود اقتصادی با توجه به مزیت های نسبی کشور ممکن خواهد بود به شرط آنکه با استفاده از نیروهای متخصص و متعهد داخلی، تغییر اتکای اقتصاد ملی را ممکن کنیم، تاکید کرد: به گونه ای که سطح اتکای اقتصاد مبتنی بر منابع طبیعی تمام شدنی را به اقتصاد دانش‌بنیان ثروت آفرین و ناتمام تبدیل کنیم و این مهم نیازمند تقویت کمی و کیفی نگاه به مقوله دانش بنیان ها است.

وی افزود: مسیر توسعه ایران اسلامی با ضرورت عقلی و عملی از مسیر گذار اقتصاد نفت‌زده به سوی اقتصاد دانش بینان عبور خواهد کرد و این عبور با مشارکت همه دستگاه ها و ایجاد میثاق همگانی ممکن خواهد بود. اصلاح سیستم هایی همچون تامین اجتماعی، مالیات، گمرک، بانک و غیره در راستای رفع نیاز شرکت‌های دانش بنیان به عنوان یک ضرروت عینی نزد متولیان نظام دیوان‌سالاری کشور به حساب می آید.

ريیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه نوشت: بنگاه های دانش بنیان با عنایت به ایجاد ارزش افزوده بالا، به عنوان یکی از بازیگران اصلی در رشد و توسعه کشور می تواند به ایفای نقش بپردازند. بر این اساس توجه به اصل اساسی حرکت به سمت استفاده از ظرفیت این بازیگران نوظهور وظیفه ای است که در ابتدای سال به تمامی پیشکسوتان عرصه اقتصاد ابلاغ شد. اساسا پیشکسوتان کهن سال عرصه اقتصاد همچون نفت و حمل و نقل مفر و گریزی به غیر از عبور از زمین دانش بنیان های جوان ندارند.

وی تاکید کرد: تاکیدات رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر به استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان برکسی پوشیده نیست تا آنجا که ایشان شرکت های دانش بنیان را یکی از بهترین مظاهر و موثرترین مولفه های اقتصاد مقاومتی به شمار آورده اند. از اینرو توجه ایشان به شرکت های دانش بنیان به عنوان یک اصل اساسی و در میانه دو اصل اساسی تولید و اشتغال آفرینی به عنوان حلقه وصل این دو مفهوم مهم در شعار امسال مورد توجه قرار گرفته است.

میرکاظمی ادامه داد: نباید از یاد برد که هلدینگ‌های متنوع اقتصادی در بخش های مختلف کشور قطار بقا و سود آوری خود را باید در ریل شرکت های دانش بنیان قراردهند، اساسا ترسیم آینده مطلوب و گذار از وضع کنونی به عنوان موتور محرک اقتصاد عمل می کند. و در این بین شرکت های دانش بنیان می توانند با افق سازی بدیع خود راه توسعه و پیشرفت ایران اسلامی را هموارتر از قبل کنند.

وی با تاکید بر اینکه توجه به این مهم را همواره باید مدنظر داشت که اساسا تحقق مفاهیمی همچون تولید ثروت از علم و فناوری، ایجاد اشتغال پایدار و ایمن، ارزش افزوده بالا، تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان نیازمند حمایت واقعی است و با حمایت های صوری و دستوری به صورت جد باید مقابله کرد، افزود: صاحبان ثروت و مدیران تاثیر گذار باید به این باور درونی برسند که مسیری به غیر از ریل دانش بنیان ها برای حرکت قطار اقتصاد کشور متصور نمی توان بود.

معاون رییس‌جمهوری در پایان تاکید کرد: «تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» یک راه از میان چندین راه موجود نیست. بلکه تنها راه موجود است و به نظر راقم سطور آینده توسعه ایران اسلامی به صورت پیش‌فرض تنها از این رهگذر عبور خواهد کرد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد