سامانه مودیان عدالت مالیاتی را می‌تواند برقرار کند؟

سامانه مودیان عدالت مالیاتی را می‌تواند برقرار کند؟

ایلنا: ريیس اتحادیه قالیشویان اظهار داشت: متاسفانه در نظام مالیات کشور ناکارآمدی‌های زیادی هست، برخی افراد با درامدها و ثروت‌های کلان از پرداخت مالیات فرار می‌کنند...

امروز سامانه مودیان مالیاتی رونمایی می شود. این سامانه قرار است منجر به برقراری عدالت مالیاتی شود. عدالتی که طی سالیان گذته مورد اعتراض همه کسانی بود که مالیاتشان را از روی درآمدشان پرداخت می کردند در حالی که یا درامد قابل توجهی نداشتند و یا مخارجشان بیش از درآمدشان بود. رییس اتحادیه قالیشویان در این باره می‌گوید: برخی از دلالان و ثروتمندان از راه های مختلف از پرداخت مالیات شانه خالی می‌کردند امیدواریم با این سامانه این افراد شناسایی شوند و عدالت برقرار شود.

ريیس اتحادیه ی قالیشویان درباره اما و اگرهای نظام مالیاتی کشور می گوید: متاسفانه در نظام مالیات کشور ناکارآمدی‌های زیادی هست، برخی افراد با درامدها و ثروت‌های کلان از پرداخت مالیات فرار می‌کنند اما کارمندان و کارگران و یا هم صنفان ما که درآمد فصلی دارند مالیاتشان را به صورت شفاف و به موقع پرداخت می کنند.این روش نوعی بی عدالتی محسوب می شود.

حمید محمدی کمسرخ در گفت گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایلنا عنوان کرد: طی سالیان گذشته سازمان امورمالیات بر اساس توافقی که با صنوف داشت، مقدار مالیات پرداختی را 10 الی 15 درصد افزایش می داد و این واحد ها به پرداخت مالیات خود را پرداخت می کردند اما در سال جاری تراکنش های مالی و دستگاه های پوز را مبنای نحوه ی پرداخت مالیات قرار دادند و بر این اساس مالیات برخی از صنوف حدود 10 برابر افزایش پیدا کرد.

وی همچنین اشاره کرد: روند ذکر شده ناعادلانه به نظر می رسد، افراد باید درآمدی را کسب و براساس آن مالیات خود را پرداخت کنند؛ طی 2 سال گذشته شیوع بیماری کرونا باعث متضرر شدن بسیاری از واحد های صنفی شد و این صنوف حتی در تامین هزینه های خود هم دچار مشکل بودند،عدم توجه به این شریط و از طرفی فرار های مالیاتی  توسط ثروتمندان  نشان دهنده ی ضعف و ناکارآمدی سیستم مالیاتی است.

محمدی کمسرخ در پایان در خصوص اجرای سامانه ی مودیان هم بیان کرد: در صورتی که نظارت بر اجرای چنین سامانه ای به صورت دقیق باشد، این سامانه می تواند پرداخت مالیات را عادلانه و همه را مجبور به پرداخت مالیات کند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد