به گزارش خبرنگار مهر، بیمه مرکزی در خصوص مباحث اخیر درباره سويیچ بیمه با بیان اینکه همواره از فعالیتهای دانش بنیان، فناورانه و نوآورانه که سبب ارتقای کارایی فرآیندهای بیمهگری، تسهیل خدماترسانی به مردم، کاهش هزینهها و گشودن مسیرها و چشماندازهای نو پیش روی صنعت بیمه باشد حمایت نموده و در آینده نیز حمایت خواهد کرد، خاطرنشان کرده است: «در همین راستا به منظور نظارت بر فرآیند تعامل میان بیمهگران، بیمهگذاران و کارگزاران و تامین صحت، شفافیت و امنیت اطلاعاتی که میان آنها مبادله خواهد شد و همچنین پایش حقوق بیمهگذاران، ایجاد سويیچ بیمه بر اساس ماده 51 آيیننامه کارگزاری بیمه و دستورالعمل مربوط در دستور کار بیمه مرکزی قرار گرفت.»
بر اساس ماده 51 آيیننامه کارگزاری بیمه و دستورالعمل آن، از تاریخی که بیمه مرکزی تعیین خواهد کرد تبادل اطلاعات کارگزاران برخط با بیمه مرکزی، موسسات بیمه و نمایندگان آنها صرفا از طریق سويیچ بیمه انجام میشود و مسوولیت طراحی و اداره سويیچ بیمه بر عهده بیمه مرکزی است که خدمات زیر را ارايه میدهد:
1) دریافت APIهای استعلام نرخ و شرایط بیمهنامه، فرآیند صدور بیمهنامه و دریافت و واریز حق بیمه به حساب موسسه بیمه از نرمافزار بیمهگری موسسات بیمه.
2) دریافت APIهای استعلام اطلاعات پایه و سوابق بیمهای مورد بیمه، اطلاعات فردی/حقوقی برمبنانی کد ملی / شناسه ملی متقاضی خدمات بیمهای، اطلاعات پایه خودروها و ... از سامانه سنهاب بیمه مرکزی.
بنابراین آنچه در ارتباط با سويیچ بیمه اتفاق افتاده، آن است که بیمه مرکزی صرفا به وظیفه قانونی خود عمل کرده و هیچگونه قصد انتفاع از سويیچ بیمه در میان نیست و ایجاد انحصار برای شرکتی خاص و نظایر آن موضوعیت ندارد و مطرح نیست. اهل فن و دستاندرکاران صنعت بیمه میدانند که سويیچ بیمه صرفا نقش هاب را دارد و محلی برای تمرکز اطلاعات نیست و صرفا تسهیلکننده و برقرارکننده ارتباط بین ذینفعان گوناگون فرآیندهای توزیع برخط بیمه است. همچنین سويیچ بیمه امکان ارايه سایر خدمات و تسهیلات به کارگزاران، موسسات بیمه و نمایندگان آنها و ایجاد امکان نظارتهای هوشمند از سوی نهاد ناظر بر فعالیتهای صدور و توزیع بیمه را فراهم میکند.
از آنجا که سويیچ بیمه از یکطرف به شرکتهای بیمه متصل است و از طرفی به سامانه سنهاب بیمه مرکزی، لذا طراحی و پیادهسازی و نگهداری آن باید از طریق شرکتهای مورد تایید و اعتماد بیمه مرکزی که برای تضمین پایداری ارايه خدمات بایستی تحت کنترل این نهاد هم باشند انجام شود.
هدف قانونگذار و بیمه مرکزی از سويیچ بیمه، ایجاد سازوکار نظارت هوشمند بر فضای کسب و کار فناورانه بیمهای، ایجاد بستر تبادل اطلاعات و شکلدهی به اکوسیستم دیجیتال صنعت بیمه و در دسترس قرار دادن سرویسهای سودمند و ارزش افزوده برای المانهای اکوسیستم و فراهم نمودن شرایط برای تحقق Open Insurance است. سويیچ بیمه، سرویسهای پایه مورد نیاز فعالان صنعت بیمه را از بانکهای اطلاعاتی مهم کشور که در اختیار سازمانها و صنایع بیرون از صنعت بیمه است و همچنین اطلاعات درون صنعت بیمه و شرکتهای بیمه تامین و به سادگی و سهولت در اختیار کسب و کارهای الکترونیک و کارگزاران برخط و شرکتهای بیمه فناور قرار میدهد و ارتباط بین شرکتهای بیمه و شرکتهای کارگزاری برخط و بیمه فناور را میسر میسازد. صدور و ارايه خدمات بیمهای، نیازمند استعلامهای متعدد از بانکهای اطلاعاتی مختلف است که توسط سويیچ بیمه بطور متمرکز و یکجا در دسترس خواهد بود.
این سويیچ وظیفهای برای تجمیع اطلاعات بخصوص تراکنشهای مالی ندارد و عملیات مقایسهگری انجام نخواهد داد و تسهیلکننده و برقرارکننده ارتباط بین کارگزاران و شرکتهای بیمه بوده و موانع اساسی موجود بر سر راه عملیات شرکتهای دانش بنیان و فناورمحور را رفع میکند و موجب شفاف سازی فرایند ارتباط بین بیمهگزاران و شرکتهای بیمه خواهد شد. بنابراین تاکید مینماید کسب و کارهای آنلاین نگران فعالیت و عملکرد سويیچ بیمه نباشند زیرا نه تنها انحصاری در خدمات آنلاین ایجاد نمیشود، بلکه سرویسهای این سويیچ رایگان و یا با کمترین هزینه در اختیار ذینفعان قرار خواهد گرفت.
بیمه مرکزی در پایان اطلاعیه خود عنوان کرده: «از تشکلها و ذینفعان مختلف، انتظار میرود به پیشداوریها و اطلاعات و اخبار ناقص توجهی نداشته و به آن دامن نزنند تا فضای کسب و کار صنعت بیمه بدور از تنش و با آرامش روند رو به رشد خود را طی نموده و در خدمت مردم عزیز ایران باشد.»