جو متعادل در بازار ارز / پیش‌بینی قیمت دلار امروز 19 آبان

جو متعادل در بازار ارز / پیش‌بینی قیمت دلار امروز 19 آبان

دیروز قیمت دلار در غیاب بازیگران بزرگ، رشد جزيی 10 تومانی را تجربه کرد و ساعت 3 بعدازظهر در محدوده 28 هزار و 110 تومان قرار گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز، در چهارمین روز هفته، قیمت دلار در غیاب بازیگران بزرگ، رشد جزيی 10 تومانی را تجربه کرد و ساعت 3 بعدازظهر در محدوده 28 هزار و 110 تومان قرار گرفت. رشد آرام دلار در حالی صورت گرفت که در 3 روز ابتدای هفته میزان هیجان در بازار ارز بیشتر بود. به عنوان مثال، اسکناس آمریکایی در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه به ترتیب‌ ‌180، 60 و 220 تومان رشد قیمت را به ثبت رسانده بود. دو سد مقاومتی 27 هزار و 800 و 28 هزار تومانی شکسته شدند و خریداران زیادی طی سه روز وارد بازار شدند.

با این حال، در روز سه‌شنبه بخشی از معامله‌گران سعی کردند بخشی از ارزهای خریداری شده خود را به فروش برسانند و از خریدهای قبلی خود کسب سود کنند. این موضوع تا حدی زمینه‌ساز ایجاد آرامش در بازار شد. در کنار این، نزدیک شدن به مقاومت سنگین 28 هزار و 300 تومانی دیگر عاملی بود که فضای احتیاطی را در بازار برجسته کرد. بازار ارز در سال جاری نتوانسته است ارقام بالاتر از 28 هزار و 300 تومان را تجربه کند و طبیعی بود که بازار در واکنش به یک سقف تاریخی با احتیاط بیشتری رفتار کند. به گفته فعالان، معامله‌گران حس می‌کنند که برای شکست مقاومت 28 هزار و 300 تومانی نیاز به سوخت سنگین‌تر دارند.

عده‌ای از فعالان اعتقاد داشتند که با نزدیک شدن مذاکرات هسته‌ای و دور جدید گفت‌وگوهای ایران با اروپایی‌ها سمت‌وسوی انتظاری معامله‌گران تا حدی تغییر کرد و خریدهای ارزی کاهش یافت.

همچنین گفته می‌شود یکی از عواملی که سرعت رشد قیمت دلار در روز سه‌شنبه را کاهش داد، عرضه بازارساز بود. از نگاه برخی فعالان بازارساز نسبت به نوسان دلار بالای مرز 28 هزار تومانی حساس است و سعی دارد با عرضه ارز زمینه‌ساز برگشت اسکناس آمریکایی به کانال پایین‌تر شود. روز گذشته صرافی‌های بانکی با قیمت 27 هزار و 500 تومان اقدام به فروش دلار می‌کردند که اختلافی حدود 600 تومانی با قیمت بازار داشت. برخی سایت‌ها گزارش دادند که فاصله زیاد قیمت دلار صرافی‌های بانکی و بازار آزاد زمینه‌ساز سودجویی از کارت ملی برخی از افراد شده است.(ذنیای اقتصاد)

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سهمیه ارزی 2 هزار یورویی که با هدف تامین نیازهای خرد بازار ارز مثل سفرهای خارجی، درمانی و تحصیلی به هر کد ملی اختصاص می‌یابد، در روزهایی که شکاف قیمتی میان نرخ ارز در بازار آزاد و بازار رسمی افزایش پیدا می‌کند، به ابزاری برای سوءاستفاده و سودجویی دلالان تبدیل شده است.

ماجرا از این قرار است که دلالان با اجاره کد ملی افراد کم‌بضاعت و ناآگاه اقدام به خرید سهمیه ارزی آنان و سپس فروش آن در بازار آزاد می‌کنند. شیوع این نوع تخلفات از یکسو عواقب قضایی جدی را برای صاحبان کدملی به وجود می‌آورد و از سوی دیگر در ایجاد التهاب و نوسانات کاذب در بازار فردایی ارز نیز نقش مخربی ایفا می‌کند.

مطالعه بیشتر: سکه تمام بهار 12 میلیون تومان شد/قیمت دلار و یورو امروز 1400/8/18

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد