عیدی کارگران را شب تحویل سال ندهید!

عیدی کارگران را شب تحویل سال ندهید!

یک فعال کارگری با تاکید بر پرداخت عیدی و پاداش کارگران تا قبل از پایان سال گفت: در صورتی که کارفرمایی عیدی کمتر از میزان مقرر در قانون و مصوب شورای عالی کار پرداخت کند یا کارگران را به بهانه فرار از دادن عیدی قبل از پایان سال اخراج کند، تخلف کرده و قابل پیگیری و شکایت در مراجع حل اختلاف است.

ناصر چمنی در گفت وگو با ایسنا، با تاکید بر پرداخت عیدی و پاداش کارگران تا قبل از سال اظهار کرد: در مورد عیدی، قانون میزان آن را مشخص کرده است که حداقل دو پایه حقوق و حداکثر سه پایه حقوق و دستمزد مصوب شورای عالی کار باید از سوی کارفرمایان به عنوان عیدی و پاداش پایان سال به کارگران پرداخت شود و کمتر از این میزان تخلف محسوب می شود.

وی ادامه داد: کارگران می توانند در صورتی که کمتر از میزان مصوب شورای عالی کار عیدی دریافت کردند با مراجعه به شورای حل اختلاف احقاق حق کنند.

این فعال کارگری تصریح کرد: متاسفانه در مورد پرداخت عیدی و پاداش آخر سال برخی کارفرمایان تصور می کنند اگر آن را انتهای سال به کارگران بدهند منفعتی برایشان دارد در حالی که اینطور نیست و اگر زودتر بپردازند، هم به نفع خودشان است هم کارگران، چون درگیر ازدحام و شلوغی و تراکنش های بانکی آخر سال نمی شوند و کارگران هم می توانند به بازار بروند و مایحتاج خانواده را خریداری کنند و به گرانی آخر سال نخورند.

چمنی افزود: متاسفانه برخی فروشندگان بی انصاف با این فکر که جامعه کارگری آخر سال عیدی می گیرند خواسته یا ناخواسته روی قیمت اجناس خود می کشند تا به اصطلاح سود کنند ولی تجربه سالهای اخیر نشان داده که مردم دیگر مثل رول سابق قدرت خرید شب عید را ندارند و با احتیاط خرید می کنند لذا با توجه به آنکه بازار رونق خود را از دست داده است طبعا کسی در این بازار سود می کند که با توجه به وضع معیشت مردم اقلام و اجناس خود را ولو با سود اندک عرضه کند.

وی از کارفرمایان خواست تا عیدی کارگران را به شب تحویل سال موکول نکنند و تاکید کرد: پرداخت عیدی تا قبل از پایان سال موجب می شود تا هم تورم به وجود نیاید و هم عیدی ارزش ریالی خود را از دست ندهد و کارگران بتوانند خرید مورد نیاز خانه را انجام بدهند و از کارفرمای خود راضی شوند.

این فعال کارگری درباره اخراج کارگران تا قبل از پایان سال به بهانه فرار کارفرمایان از نپرداختن عیدی، اظهار کرد: هر چند که این مساله در کارفرمایان شریف کشور وجود ندارد ولی بعضا دیده شده که برخی کارفرمایان به اخراج کارگر در ماههای پایانی سال اقدام می کنند تا حقوق و سنوات و عیدی و پاداش او را ندهند در حالی که اخراج مانع پرداخت عیدی نیست و کارفرما مکلف است تا روزی که کارگر برایش کار کرده عیدی او را بپردازد.

چمنی افزود: در صورتی که کارگران با چنین مساله ای رو به رو شدند که کارفرما عیدی کمتری پرداخت کرد یا تا قبل از اتمام قرارداد، اقدام به اخراج کرد می توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت شکایت خود را ثبت کنند چون سامانه جامع روابط کار به طور کامل فعال نیست و دستورالعمل اجرایی سنگینی هم صادر نشده که کارفرمایان ملزم به بارگذاری یک نسخه از قرارداد نیروهای کار خود شوند وکارگران بتوانند شکایات خود را به ثبت برسانند و این یک ضعف برای سامانه محسوب می شود.

این فعال کارگری در مورد عیدی و پاداش کارگران ساعتی و پاره وقت نیز گفت: این عده از کارگران نیز مشمول دریافت عیدی هستند و بر اساس میزان کارکرد خود در طول سال از مزایای عیدی و پاداش بهره مند می شوند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد