توافق برجام در کوتاه مدت، بر کلیت بازار سرمایه فشار وارد خواهد کرد

توافق برجام در کوتاه مدت، بر کلیت بازار سرمایه فشار وارد خواهد کرد

امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه، درخصوص تاثیرات به نتیجه رسیدن مذاکرات و احیای برجام بر بازار سرمایه، به ارايه توضیحاتی پرداخت.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: پوشش خبری که درخصوص برجام در حال رخ دادن است، تا حدودی متاثر از سیاست داخلی و گذار دولت است. در هر صورت دولت جدید نیز با آغاز کار خود با نرخ دلار بالا مشکلی ندارد. زیرا می‌تواند با پایین آوردن نرخ دلار، تا حدودی تحقق وعده‌های خود در کوتاه مدت را نشان دهد. 

وی افزود: در صورتی که برجام به توافق مدنظر یعنی آزادسازی منابع بلوکه شده ارزی ایران و فراهم کردن امکان انتقال آن به کشور، چه به صورت ارز و چه به صورت کالا برسد و عهدی ایجاد شود که به راحتی شکسته نشود، به نرخ ارز فشار وارد شده و به تبع آن بر سهام ارزی نیز فشار وارد می‌شود و کلیت بازار سرمایه را تحت تاثیر خود قرار می دهد. 

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: از آنجایی که سهم‌ها در وضعیتی قرار دارند که حرکت آنها به صورت هم‌گرا است و درجه هم‌بستگی بالایی دارند، برخلاف تصور برخی از اشخاص که فکر می‌کنند اگر برجام به توافق برسد به طور حتم برخی از سهم‌ها بالا خواهند رفت، من فکر می‌کنم اگر برجام به توافق برسد و بر کلیت بازار فشار فروش ایجاد شود، حداقل در کوتاه مدت این فشار فروش بر تمام سهم‌ها خواهد بود. 

امیرباقری تصریح کرد: اما در میان مدت، مسیر سهم‌ها و صنایع از یکدیگر جدا خواهد شد و از آنجایی که بازار سود محور است، بر مبنای تحلیل درآمد-هزینه‌ای، سود شرکت‌ها را محاسبه خواهد کرد و به شرکت‌ها، ارزش خواهد بخشید. اما توافق برجام در کوتاه مدت، بر کلیت بازار سرمایه فشار وارد خواهد کرد. 

وی اظهار داشت: اگر قصد داریم درخصوص مقدار فروش به صورت علمی صحبت کنیم، برابر با حاصل ضرب تعداد کالا در قیمت است. این امر که اثرگذاری کدام یک از این دو مورد بیشتر است، درخصوص یک سهم با سهمی دیگر یا یک شرکت با شرکت دیگر تفاوت دارد. اما از منظر مالی-رفتاری و پارامترهای بازار که متاثر از نرخ ارز از جمله تورم انتظاری و تورم ساختاری است، در کوتاه مدت بر بازار سهام فشار ایجاد خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اگر صادرات نیز آزاد شود، برای یک شرکت خاص آزاد نخواهد شد و تمام رقبای یک شرکت، از آزادشدن صادرات نفع خواهند برد. از سوی دیگر نیز، برخی از شرکت‌ها که مدت‌ها فعالیتی نداشتند نیز به چرخه باز خواهند گشت. بنابراین اینگونه نیست که تاثیر مقدار صادرات بتواند تاثیر مبلغ صادرات را خنثی کند. من فکر می‌کنم در کوتاه مدت، فشار فروش خواهیم داشت، اما با اعلام گزارش‌های سه ماهه و 6 ماهه، بررسی بازار و مشاهده تاثیر برجام بر صادرات، می‌توان مسیر صنایع را از یکدیگر جدا کرد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد