مزایای عرضه سیمان در بورس کالا چیست؟

مزایای عرضه سیمان در بورس کالا چیست؟

ایجاد شفافیت معاملاتی، تعادل بازار و خروج صنعت سیمان از نظام قیمت‌گذاری دستوری از جمله مزایای عرضه کل سیمان کشور در بورس کالا به شمار می‌رود.

به گزارش اقتصادآنلاین، از ابتدای عرضه مستمر سیمان در بورس کالای ایران در تاریخ 9 خردادماه تا پایان معاملات روز گذشته در مجموع 25 میلیون و 11 هزار تن سیمان از سوی 71 شرکت در بورس کالا عرضه شد که 20 میلیون و 302 هزار تن آن مورد معامله قرار گرفته است؛ ایجاد شفافیت معاملاتی، تعادل بازار و خروج این صنعت از نظام قیمت‌گذاری دستوری از جمله مزایای عرضه کل سیمان کشور در بورس کالا به شمار می‌رود.

در شرایطی که برخی افراد که سال ها از غیرشفاف بودن بازار سیمان نفع برده و به دنبال سنگ اندازی در مسیر بورسی شدن سیمان بودند اما عزم جدی مسوولان و سیاست گذاران و همراهی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان سیمان کشور باعث شد تا عرضه رسمی و مستمر این محصول سرانجام در تاریخ 9 خرداد ماه سال جاری با ورود 10 شرکت سیمانی به رینگ معاملاتی بورس کالا و عرضه 83 هزار و 200 تن سیمان آغاز شود که در نهایت 21 هزار و 100 تن محصول در نخستین روز ورود رسمی سیمان به بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

از آن تاریخ به بعد تلاش‌های گسترده‌ای برای تسهیل روند پذیرش تولیدکنندگان و خریداران سیمان در بورس کالا به همت بخش‌های مختلف شکل گرفت تا اینکه با وجود ادامه فشارها علیه بورسی شدن سیمان و همزمانی این موضوع با قطعی برق کارخانه‌ها، شرایط را برای سیاست‌گذاران سخت‌تر کرد.

در این میان اما ابلاغیه هشتم شهریور وزارت صنعت مبنی بر ممنوعیت خرید و فروش سیمان خارج از بورس کالا، آب سردی بود بر پیکر واسطه های پر نفوذ بازار سیمان که همه تلاش های خود در جهت بازگشت صنعت سیمان به مسیر قیمت گذاری دستوری و فرآیندهای غیرشفاف گذشته را به کار بسته بودند.

طی این ماه ها نیز با تلاش های فراوان و هم اندیشی با فعالان صنعت سیمان، مسیر ورود شرکت ها به بورس کالا آسان تر از گذشته شد به طوریکه امروز 72 شرکت سیمانی در بورس پذیرش شده و شمار زیادی خریدار هر هفته از تالار معاملات بورس کالا، تامین نیاز می کنند. البته راه اندازی بازار فیزیکی سیمان پایان کار نبود و بورس کالا برای جامعه هدف خریداران خرد نیز طرح هایی را ارايه کرد و توانست با راه اندازی گواهی سپرده سیمان، امکان خرید برای خریداران خرد را به صورت آنلاین و با استفاده از کد سهامداری فراهم کند.

گواهی سپرده برای خریداران خرد

همان طور که اشاره شد رونق معاملات سیمان در بازار فیزیکی بورس کالا پایان کار نبود و از 9 آبان ماه معاملات گواهی سپرده سیمان راه اندازی شد تا امکان خرید برای مشتریان خرد و از طریق کد سهامداری آنان فراهم شود.

از ابتدای راه اندازی این ابزار تا پایان هفته گذشته که به طور دقیق یک ماه می‌شود پس از پذیرش 21 انبار شرکت های سیمانی در مجموع 17 میلیون و 990 هزار گواهی سپرده سیمان معادل 17 هزار و 990 تن سیمان موجود در انبار شرکت های سیمانی به ارزش 91 میلیارد و 720 میلیون ریال مورد دادوستد قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد