منطق ریزش امروز بازار بورس چه بود؟

منطق ریزش امروز بازار بورس چه بود؟

گفته می شود که، منفی‌های امروز بازار بورس بی منطق است، اما شاید بعد‌ها نیز با مشخص شدن برخی سیاست‌ها معلوم شود که خیلی نیز بی منطق نبوده است.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه این هفته کاری بازار را با توجه به مشخص شدن برخی موضوعات مانند ريیس کل بانک مرکزی و شرایط مناسب نرخ‌های جهانی مانند کامودیتی‌ها، نفت و ثبات نرخ ارز هفته ای مثبت و رو به رشد را تصور می‌کردند. اما آن طور که کارشناسان بیان می‌کردند رقم نخورد و امروز بازار ریزش شدید بیش از 38 هزار واحد را تجربه کرد.

 

 

 


برای روشن شود موضوع و علت ریزش شدید امروز بازار با کارشناسان بازار سرمایه به گفتگو پرداخته ایم؛

محمد خبری زاد کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با ریزش شدید امروز بورس اظهار کرد: فروش اوراق دولتی خودش را در دو حالت نشان می‌دهد اول یکی در زمینه تغییرات نرخ بازده‌ای، تغییرات نرخ بهره بازار و یکی دیگر نیز در بخش مصرف حجم پولی که برای خرید این اوراق صرف می‌شود است.

بیشتر بخوانید

  • شاخص گروه غذایی‌ آماده اوج گرفتن می‌شود

این کارشناس بازار سرمایه  بیان کرد: نکته‌ای که در این چند روز بوده این است که اوراقی که معامله شده با این که حجم آن زیاد بوده، اما بخش زیادی از آن به سبب عملیات بانک‌هاست و خیلی ربطی به بازار سرمایه نداشته و دارد، اما عدد آن در بازار سرمایه نشان داده می‌شود و این ترس را در دل سرمایه گذاران ایجاد کرده است که دولت همچنان می‌خواهد کسری بودجه خودش را با فروش اوراق تامین کند. این ترس سبب به وجود آمدن مشکلات مختلف می‌شود. اما امروز با شفاف سازی ريیس سازمان بورس در رابطه با این اورق ابهامات مشخص شد که این اوراق مربوط به عملیات بانک‌ها است.

عوامل موثر بر بازار در مطلوب‌ترین حالت خود هستند

او در ادامه اظهار کرد: اما ابهامات بر سر سیاست‌های اقتصادی دولت سبب شده است که سرمایه گذار ترس و نگرانی‌هایی داشته باشند. باید این ابهامات اقتصادی برای سرمایه گذاران مشخص و روشن شود. بنابر این بخش عمده‌ای از این منفی‌ها به سبب ابهامات و به طور کامل بی منطق است چرا که از جهات مختلف و عوامل تاثیرگذار دیگر مانند نرخ کامودیتی و ثبات نرخ ارز نیز بازار در شرایط مطلوب و مناسبی به سر می‌برد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر منفی‌های بازار با توجه به موارد بیان شده بی منطق است، اما شاید بعد‌ها نیز با مشخص شدن برخی سیاست‌ها معلوم شود که خیلی نیز بی منطق نبوده است، اما در حال حاضر منفی‌ها بی منطق است چرا که از لحاظ دیگر در شرایط مناسبی بازار قرار دارد و در آخر امید است که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی هر چه سریع‌تر سیاست‌های خود را برای ادامه مسیر شفاف کنند.

 

علیرضا تاجبر کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با ریزش شدید امروز بورس اظهار کرد: بازار از نظر بنیادی و عوامل تاثیر گذار مانند قیمت جهانی کامودیتی‌ها، نفت و ثبات نرخ ارز که در سودآوری شرکت‌ها تاثیر گذار هستند و موضوعات و اخبار دیگر مانند مشخص شدن ريیس کل بانک مرکزی در بهترین حالت ممکن خود قرار دارد و نسبت به بازار‌های موازی نیز شرایط مطلوب تری حتی برای سرمایه گذاری دارد.

این کارشناس بازار سرمایه  اظهار کرد: اما متاسفانه اتفاقات ناخوشایندی که در سال گذشته رخ داد و تامین مالی و فروش اوراق دولتی که دولت و برخی شرکت‌ها از بازار سرمایه انجام دادند سبب بی اعتمادی عامه مردم به بازار شد چند ماهی زمان برد تا مقداری اعتماد به بازار باز گردد که ملاحظه کردیم که شرایط کمی در مرداد ماه بهتر شد، اما مجدد همان اتفاقات که در سال گذشته رقم خورد در حال رخ دادن است.

او در ادامه گفت: این فروش اوراق موجب شده است که بسیاری از سرمایه گذاران اعتماد خودشان را نسبت به بازار سرمایه از دست دهند و اعتماد اصلا به این راحتی‌ها بدست نمی‌آید این موضوع سبب شده که شرایط بازار به این شکل رقم بخورد.

تصمیات نادرست اتخاذ شده دلیل بخشی از ریزش‌ها

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: اما دلیل مهم دیگر، بخشی از ریزش‌ها به دلیل سیاست نادرست‌های اتخاذ شده نسبت به بازار سرمایه و همچنین ابهاماتی است که در حوالی بازار وجود دارد در رابطه با تغییر ريیس سازمان بورس نیز این گونه می‌توان گفت که در سه سال گذشته شاهد تغییر مدیران سازمان بوده ایم و این موضوع کمترین میزان اثر منفی را می‌تواند بر بازار داشته باشد. همچنین عدم حمایت حقوقی‌ها نیز می‌تواند سیگنال منفی به بازار دهد. اما موضوع مهم‌تر سیاست‌های اتخاذ شده نادرست است.

گفتنی است؛ که بر اساس گفته‌های کارشناسان مشخص نبودن برخی سیاست‌های اقتصادی دولت و همچنین اتخاذ تصمیات نادرست و ابهامات ایجاد شده حول بازار سرمایه و فروش اوراق دولتی سبب ریزش امروز بازار شده است که امید است که هرچه زودتر با مشخص شدن ابهامات وشفاف شدن سیاست‌های اقتصادی شرایط بازار مطلوب و اعتماد بار دیگر به بازار برگردد.

گزارش از کیمیا قلی پور

انتهای پیام/

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد