کاهش چشمگیر تعداد چک‌های برگشتی در اولین ماه سال

کاهش چشمگیر تعداد چک‌های برگشتی در اولین ماه سال

آمار چک‌های مبادله‌شده در فروردین ماه امسال حکایت از کاهش 39 درصدی و 46.5 درصدی نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به...

گزارش بانک مرکزی از آمار منتشرشده از چک‌های مبادله‌شده در فروردین ماه سال 1401 نشان می‌دهد که در این ماه در مجموع 5.2 میلیون فقره چک به ارزش 183.8 هزار میلیارد تومان مبادله‌شده است.

مطابق با آمار این گزارش، در این ماه تنها 471 هزار فقره چک به ارزش 20.7 هزار میلیارد تومان برگشت خورده است. از این رو نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به مبادله‌شده در فروردین ماه سال 1401 به ترتیب برابر با 9.1 درصد و 11.3 درصد بوده است.

نسبت تعداد و مبالغ چک‌های برگشتی به تفکیک استان به شرح زیر است:

لازم به ذکر است قبل از اصلاح قانون چک در سال 1397، آمار چک‌های برگشتی برخلاف روند سال‌های بعد از آن، نسبت‌های زیادی را تجربه می‌کرد. مطابق آمار بانک مرکزی، در فروردین ماه سال 1396 در مجموع 7.4 میلیون فقره چک به ارزش 38 هزار میلیارد تومان مبادله‌شده بود که از این میان بیش از یک میلیون فقره چک به ارزش 8 هزار میلیارد تومان برگشت خورده بود.

از این رو نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به مبادله‌شده در فروردین ماه سال 1396، به ترتیب برابر با 14.9 درصد و 21 درصد بود.

مقایسه آمار مربوط به فروردین ماه سال 1396، یعنی یک سال قبل از اصلاح قانون صدور چک، و فروردین ماه سال 1401، اثرات اجرای قانون جدید چک را نمایان می‌کند. با مقایسه آمار مربوط به سال‌های اشاره‌شده مشاهده می‌شود که نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به مبادله‌شده به ترتیب با کاهش 39 درصدی و 46.5 درصدی همراه بوده که نشان از افزایش اعتبار معاملات انجام شده به وسیله چک دارد.

کاهش مستمر چک‌های برگشتی با مسدودی بخشی از حساب بدحسابان

کارشناسان معتقدند افزایش اطمینان در معاملات با چک و وضع قوانینی به منظور جلوگیری از صدور چک توسط افراد بد حساب از جمله امتیازات قانون جدید چک است که موجب کاشه چک‌های برگشتی شده است.

همچنین در روزهای گذشته بانک مرکزی از اجرای آزمایشی یکی دیگر از قوانین به جا مانده از قانون چک خبر داد که بر اساس آن حساب‌های صادرکننده چک برگشتی به اندازه کسری مبلغ چک مسدود می‌شود. اجرای مستمر این حکم نیز می‌تواند تاثیر مثبتی در کاهش چک‌های برگشتی در ماه‌های آینده داشته باشد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد