افزایش نجومی قیمت سکه و طلا امروز | رکورد شکنی قیمت سکه و طلا

افزایش نجومی قیمت سکه و طلا امروز | رکورد شکنی قیمت سکه و طلا

باز هم قیمت سکه و طلا در بازار به دلیل وضعیت جنگ میان اوکراین و روسیه در نوسان است؛ قیمت سکه و طلا با توجه به بالا...
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

باز هم قیمت سکه و طلا در بازار به دلیل وضعیت جنگ میان اوکراین و روسیه در نوسان است؛ قیمت سکه و طلا با توجه به بالا رفتن قیمت ارز و دلار افزایش زیادی دشته است. تمام این نوسانات قیمت سکه و طلا به خاطر ترس از تبعات جنگ است؛ که آن را در مدار صعودی قرار داده است. قیمت سکه و طلا در بازار به حدود 200 هزار تومان نسبت به روز گذشته افزایش داشته است. قیمت سکه و طلا امروز با توجه به افزایشی که داشته به 12 میلیون و 510 هزار تومان رسیده است.

لیست قیمت سکه و طلا امروز

به این ترتیب سکه امامی با حدود 200هزارتومان افزایش نسبت به روز گذشته، به 12میلیون و 510هزارتومان رسیده است. روز گذشته این سکه با قیمت 12 میلیون و 330هزارتومان معامله می‌شد.

همچنین نیم سکه 7میلیون و 130هزارتومان قیمت خورده است. روز گذشته نیم سکه با قیمت 7میلیون و 80هزارتومان معامله می‌شد که در معاملات امروز، افزایش 50هزارتومانی را نشان می‌دهد.

ربع سکه نیز با قیمت 4میلیون و 80هزار تومان معامله می‌شود که نسبت به روز گذشته 10هزارتومان کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین هر سکه یک گرمی با افزایش 15هزارتومانی نسبت به روز گذشته، 2 میلیون و 435هزارتومان قیمت خورده است.

قیمت سکه و طلا به چه عواملی بستگی دارد؟

در این ساعت از معاملات، حباب سکه امامی، 235هزارتومان، نیم سکه، 992هزارتومان، ربع سکه، یک میلیون و 80هزارتومان و سکه یک گرمی، 921هزارتومان است.

همانطور که در روزهای گذشته بررسی شد، وضعیت بازار طلا و سکه و تعیین قیمت‌ها در آن به دو عامل قیمت دلار و اونس جهانی بستگی دارد. امروز نیز با بازگشت دلار به کانال 26هزارتومان و افزایش قیمت اونس جهانی، سیگنال کافی برای افزایش قیمت‌ها به بازار طلا و سکه داده شد. در همین راستا سکه به میانه کانال 12میلیون تومان بازگشت؛ درحالی که آخرین باری که سکه در این محدوده قیمتی قرار داشت، اواسط دی‌ماه سال جاری بود.

تاثیر سال ضرب بر قیمت سکه و طلا

پس از پیروزی انقلاب، دیگر سکه پهلوی ضرب نشد و به جای آن سکه تمام بهار آزادی به بازار عرضه شد. این سکه با عیار 22 به بازار عرضه شد و عیار به خلوص طلا اشاره دارد. سکه تمام بهار آزادی که اکنون به عنوان سکه طرح قدیم از آن یاد می‌شود تنها تصویرش با سکه طرح جدید یا سکه امامی فرق دارد؛ بر روی سکه‌های طرح جدید تصویری از بنیانگذار جمهوری اسلامی وجود دارد اما در سکه بهار آزادی تصویر ایشان وجود ندارد و بر روی سکه تصویر بارگاه امام رضا (ع) وجود دارد و در طرف دیگر آن نام حضرت علی (ع) در یک شش ضلعی سه بار تکرار شده است.

سکه طرح قدیم ما بین سال‌های 58 تا 70 ضرب شد و پس از آن سکه امامی یا همان طرح جدید جایگزین شد.

این مهم برای نیم سکه و ربع سکه هم اتفاق افتاد اما نیم و ربع سکه طرح قدیم به میزان کمی در بازار خرید و فروش می‌شود اما سکه تمام بهار طرح قدیم هنوز مشتریان خود را دارد.

به این ترتیب سکه تمام بهار آزادی اعم از طرح جدید و طرح قدیم 8.13 گرم وزن دارند و در اندازه 22 میلیمتر تولید می‌شوند. باید توجه داشت عیار، اندازه و وزن سکه پهلوی نیز همین قدر بود و تنها تصویر روی آن با سکه‌های بهار آزادی متفاوت است. وزن نیم سکه هم 4.06 گرم است و در اندازه 19 میلیمتری به بازار عرضه می‌شود و وزن و ابعاد ربع سکه نیز به ترتیب 2.03 گرم و 14 میلیمتر است.

از سال 1390 و با افزایش چشمگیر قیمت طلا در بازار ایران، ضرب و خرید و فروش سکه‌های یک گرمی آغاز شد. وزن این سکه‌ها که از سوی بانک مرکزی ضرب می‌شود و با عنوان سکه یک گرمی بهار آزادی عرضه می‌شود 1.01 گرم است و قطر آن 13.3 میلیمتر و عیار آن نیز مانند سکه‌های تمام بهار آزادی است. بر یک سوی آن تصویر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و در سوی دیگر آن نام حضرت علی درج شده است.

سکه‌های پارسیان یک گرمی نیز در بازار عرضه می‌شوند. وزن این سکه‌های از 0.2 گرم آغاز و در وزن‌های بیشتری نیز ضرب می‌شوند. مهم‌ترین تفاوت این سکه با سکه‌های بانک مرکزی در عیار آنهاست چرا که عیار سکه یک گرمی 18 است. این سکه‌ها اکنون به شکل شش ضلعی ضرب می‌شود تا با سکه‌های بهار آزادی اشتباه گرفته نشود.

سکه‌های پاسارگاد هم در وزن و عیاری مشابه با سکه‌های پارسیان ضرب می‌شوند با این تفاوت که بر سکه‌های تصاویری از مشاهیر ایران وجود دارد و به این اعتبار سکه‌های پاسارگاد سکه محسوب نمی‌شوند و نوعی پلاک طلا هستند.

ر این روزها که قیمت سکه های طلا سر به فلک کشیده است برای بسیاری از ما مهم است که از کجا سکه بخریم تا مطمين باشیم این همه پولی که برای خرید سکه هزینه می‌‌‌‌‌‌کنیم، صرف خرید سکه‌‌‌‌‌‌های تقلبی نشود. بهترین مکان‌‌‌‌‌‌ها برای خرید سکه صرافی‌‌‌‌‌‌های دارای مجوز و سکه فروشان زیر نظر اتحادیه طلا و جواهر و دارای پروانه کسب از اتحادیه هستند، است.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد