فرآورده‌های نفتی را با چه منبعی جایگزین کنیم؟/ انرژی پاک واقعا گران است؟

فرآورده‌های نفتی را با چه منبعی جایگزین کنیم؟/ انرژی پاک واقعا گران است؟

تقریبا اکثر کشورهای دنیا در پی جایگزینی انرژی‌های تجدیدپذیر با سوخت‌های فسیلی هستند. سوخت‌های فسیلی بالاخره روزی تمام می‌شوند و گذشته از آن، آلاینده‌های زیادی دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، کشورهای جهان امروزه بیش از همیشه متوجه مضرات استفاده نادرست از سوخت‌های فسیلی هستند. استفاده از انرژی پاک یکی از راه‌های کاهش دادن آلاینده‌هاست.

نازنین صابری، مدیر پروژه سوخت‌های زیستی در دفتر برنامه‌های کمک‌های کوچک- تسهیلات محیط زیست جهانی در سازمان ملل متحد، ([email protected]) در همین باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: بیودیزل نوعی سوخت قابل احتراق است که از روغن‌های گیاهی مانند روغن‌های خوراکی سوخته یا روغن‌های پسماند خوراکی ساخته می‌شود.

او ادامه می‌دهد: بیودیزل از منابع مواد آلی تولید می‌شود، بنابراین از پایه گیاهی است و به همین علت به آن تجدیدپذیر می‌گوییم.

این سوخت را می‌توان به عنوان جایگزین و یا مکمل گازويیل یا مازوت دانست با این تفاوت که سوختی پاک و سازگار با محیط‌ زیست است. مازوت همان نفت کوره است که سال پیش، در نیروگاه‌ها سوزانده می‌شد. سوختن مازوت باعث آلودگی شدید هوا در شهرهای صنعتی شد.

صابری ادامه می‌دهد: از زمان تصویب قانون سیاست انرژی در سال 2005، استفاده از سوخت‌های زیستی در جهان افزایش یافته است.

بیودیزل، می‌تواند به عنوان سوخت موتورهای دیزلی، سوخت هواپیما و روغن‌های گرمایشی باشد.

بیودیزل به‌صرفه است؟

اما آیا استفاده از این نوع سوخت در کشوری مانند ایران به صرفه است؟ نازنین صابری بیان می‌کند: به دلیل حجم بالای پسماند در فست‌فودها، کارخانجات اسنک‌سازی و همچنین چربی‌های دامی، مواد اولیه تولید این سوخت در ایران موجود است.

مدیر پروژه سوخت‌های زیستی در دفتر برنامه‌های کمک‌های کوچک- تسهیلات محیط زیست جهانی در سازمان ملل متحد می‌افزاید: می‌توان از مواد آلی جدیدتر نیز مانند جلبک‌ها به عنوان مواد اولیه استفاده کرد.

یکی از مسايلی که موجب می‌شد استفاده از سوخت‌های تجدیدپذیر در کشور مورد توجه قرار نگیرد، هزینه احتمالی زیاد آن‌ها بود.

صابری معتقد است یارانه تنها دلیل به‌صرفه بودن سوخت‌های فسیلی است. او بیان می‌کند: تخصیص یارانه به فرآورده‌های نفتی نظیر بنزین، گازويیل و مازوت باعث کاهش چشمگیر قیمت این محصولات در کشور می‌شود. درصورتی‌ که اگر یارانه‌ای برای این فرآورده‌ها در نظر گرفته نشود، از نظر هزینه‌های تولیدی تفاوت چشمگیری با سوخت‌های زیستی ندارند.

او هشدار می‌دهد: اتمام منابع سوخت‌های فسیلی، به زودی شکاف قیمتی بین سوخت‌های پاک و فسیلی را از بین می‌برد.

مدیر پروژه سوخت‌های زیستی در دفتر برنامه‌های کمک‌های کوچک-تسهیلات محیط تصریح می‌کند: استفاده بی‌حد از سوخت‌های فسیلی علاوه بر اتمام این منابع، مشکلات محیط زیستی فراوانی به وجود آورده است.

او این مشکلات را برمی‌شمرد: افزایش گازهای گلخانه‌ای مانند cox و sox یکی از معضلات استفاده از سوخت فسیلی است.

سوخت‌های فسیلی هنگام سوخت گاز co2 آزاد می‌کنند. co2 باعث افزایش دمای هوا می‌شود.

صابری پیشنهاد می‌دهد: مالیات‌های زیاد محیط زیستی در دنیا وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها مالیات بر کربن و مالیات بر قیمت انرژی است.

او اضافه می‌کند: هر دو مالیات باعث کاهش انتشار co2 می‌شود. مصرف انرژی بیشترین سهم انتشار گازهای گلخانه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد. ایران در بیست‌و‌یکمین اجلاس اعضای کنوانسیون سازمان ملل قبول کرده که میزان کربن را از 2020 تا 2030 چهار درصد کاهش دهد.

ایران همچنین متعهد شده در صورتی که تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی و نبود تکنولوژی حل شود، این میزان را هشت درصد دیگر هم افزایش دهد.

صابری در آخر خاطرنشان می‌کند:‌کشورهایی که بیش از حد مجاز گاز گلخانه‌ای دی‌اکسید‌کربن تولید کنند، مجبور به پرداخت این مالیات می‌شوند. همین قانون عاملی دیگر برای ترغیب کشورها برای استفاده از سوخت‌های زیستی و پاک است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد