ریسک استفاده دوباره از مازوت!

ریسک استفاده دوباره از مازوت!

با وجود این که گمان می‌رفت که با کاهش دما مشکل تامین انرژی در نیروگاه‌ها کمتر شود؛ سخنگوی صنعت برق خبر داد که زمستان امسال برای تامین برق از مازوت استفاده می‌کنیم. سال پیش به دلیل استفاده از مازوت آلودگی در برخی از شهرها چنان زیاد بود که موجب خسارات جانی شد.

به گزارش تجارت‌نیوز شرکت توزیع برق این هفته هم طبق روال همیشگی خود روز شنبه جدول خاموشی های احتمالی برق از تاریخ 20 شهریور ماه تا 26 شهریور ماه 1400 اعلام کرد.

جدول خاموشی‌ها در حالی منتشر شد که حاجیان، معاون اجتماعی و سخنگوی ناجا از کشف و ضبط 180 هزار ماینر غیرمجاز خبر داد و ادعا کرد که قطعی برق دو ماه اخیر به دلیل فعالیت غیرمجاز همین رمزارزها بوده است. با این حال مشترکان برخی از نقاط کشور که در شهرستان‌های حاشیه‌ای زندگی می‌کنند هنوز از قطعی مکرر برق گله دارند و به جز این هم این ادعا در حالی مطرح شده که مدت زمان سریال خاموشی کشور تنها دو ماه نبوده و از بهار 1400 شروع شده و در برخی از شهرستان‌ها حتی هنوز هم ادامه دارد.

با شروع جریان سریال خاموشی‌ها برخی از کارشناسان حدس می‌زدند که به دلیل نبود خوراک (آب و گاز) نیروگاه‌ها توان تولید برق ندارند و به همین دلیل هم تقاضای برق از عرضه آن بیشتر شده است. حالا با صحبت‌های وزیر جدید نفت مبنی بر کمبود گاز در زمستان احتمالا همان طور که در تابستان به دلیل گرما و استفاده از کولرها کمبود گاز و در نتیجه مشکل برق داشتیم، زمستان امسال هم به دلیل کمبود گاز و شروع فصل سرما با مشکلاتی مواجه شویم . به نظر می‌رسد همان طور که قبلا برخی از شهرستان‌های حاشیه‌ای مشکل نبودن گاز داشتند امسال هم با چنین معضلی مواجه شوند.

با وجود این که به نظر می‌رسد مشکل تامین برق با کاهش دما حل شده و احتمالا در زمستان به جای مشکل برق مشکل گاز داریم رجبی مشهدی، خبر داد که زمستان امسال برای تامین برق از سوخت مایع در نیروگاه‌ها استفاده می‌شود تا مشکلی در زمستان پیش نیاید.

حالا سخنگوی صنعت برق اعلام کرده که قرار است زمستان امسال هم به دلیل کمبود گاز از مازوت استفاده شود. مازوت و گازوییل دو سوخت مایع ارزان قیمت و رایج هستند که معمولا برای تولید برق از آن‌ها استفاده می‌شود، سال پیش هم به همین دلیل از مازوت در نیروگاه‌ها استفاده شد و همین موجب آلودگی زیاد و در نهایت خسارات جانی زیادی شد.

برای مطالعه بیشتر درباره سوخت‌های مایع و مشکلات آن‌‌ها گزارش«چرا نباید از مازوت استفاده کنیم؟» را هم بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد