سیگنال‌های اقتصادی ريیس جمهور جدید / 2 اتفاق احتمالی در روزهای آینده

سیگنال‌های اقتصادی ريیس جمهور جدید / 2 اتفاق احتمالی در روزهای آینده

شب گذشته ابراهیم ريیسی، به عنوان ريیس جمهور جدید در نخستین گفتگوی تلویزیونی خود پس از انتخابات سخنانی را بیان کرد. در بین اظهارات او چه سیگنال‌های اقتصادی قابل مشاهده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، ایجاد اشتغال، تامین مسکن، نظام اداری سالم و انتظار نداشتن از ريیس جمهور برای حل معجزه‌آسا مشکلات، چهار سیگنال مهم ريیس جمهور جدید در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی او است.

مطالعه بیشتر: 10 سیگنال اقتصادی ريیس جمهور منتخب / برنامه ريیسی برای بازارها چیست؟

ابراهیم ريیسی شب گذشته گفته است: در آغاز کار دولت، بیش از همه مساله بیکاری، اشتغال و کرونا ذهن من را به خود مشغول کرده است، وعده من هم علاوه بر ایجاد اشتغال، تامین مسکن بوده که امکان ایجاد آن را در کشور داریم با این حال ایجاد نظام اداری سالم از دغدغه‌های جدی من است.

او در پاسخ به این پرسش که شاید خیلی‌ها از شما توقع معجزه دارند که خیلی از مشکلات اقتصادی و معیشتی طی چند ماه ابتدایی دولت حل شود، چه سخنی با مردم دارید؟ اظهار کرد: بعضی از اقدامات حتما زمان می‌برد و مردم آگاه هستند. آن چه مهم است این است که مردم بدانند من و همکارانم تلاش شبانه‌روزی خواهیم کرد تا مشکل اشتغال و مسکن را برطرف کنیم اما برخی اقدامات زمان‌بر است. امیدوارم این زمان، مردم را نامید نکند و بسیار زودتر از آن چه فکر می‌کنیم به نتیجه برسد. این تصور هم بیجا نیست؛ چرا که وقتی انسان انگیزه و برنامه داشته باشد و در کنار آن نیروی کارآمد جوان هم داشته باشد، انجام این کارها سخت نیست.

با این اظهارات به نظر می‌رسد باید شاهد اجرای یک طرح اشتغالزایی مانند بنگاه‌های زودبازده که در دولت محمود احمدی‌نژاد اجرا شد، یک طرح تامین مسکن مانند مسکن مهر یا مسکن ملی در دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی، مقابله با طرح‌های رانتی احتمالا مانند دلار 4200 تومانی بود. اما آیا در دولت ريیسی هم ممکن است به مانند بنگاه‌های زودبازده 30 درصد انحراف منابع مالی(طبق گزارش بانک مرکزی) رخ دهد؟ یا به مانند سوابق گذشته مشکلات مسکن مهر و مسکن ملی این بار هم تکرار خواهد شد و یک دهه زمان خواهد برد تا پرونده آن بسته شود؟

با روند فعلی به نظر می‌رسد دولت ريیسی به دنبال توزیع منابع با هدف حمایت از تولید و اجرای طرحی برای تامین مسکن است که در هر دو طرح خطراتی مثل سنوات گذشته وجود دارد. آیا این برنامه‌ها سرنوشتی مشابه طرح‌های قبلی نخواهند داشت؟

سخنان کامل او را در گزارش اولویت‌های ريیسی بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد