تنها راه علاج مشکل ارز دولتی «حذف» آن است

تنها راه علاج مشکل ارز دولتی «حذف» آن است

به اعتقاد ريیس اتاق بازرگانی تهران، تا زمانی که مساله ارز 4200 تومانی حل نشود، مشکلات تامین کالاهای اساسی نیز برطرف نمی‌شود و تنها راه حل این مشکل، حذف ارز دولتی است.

به گزارش تجارت‌نیوز، مسعود خوانساری در این مورد گفته است: تا زمانی که مساله ارز 4200 تومانی حل نشود، مشکلات تامین کالاهای اساسی نیز برطرف نخواهد شد. در واقع ارز 4200 تومانی مهمترین مشکل در حوزه تامین کالاهای اساسی است.

به گفته او، بررسی‌ها نشان‌ می‌دهد، نرخ تورم کالاهای اساسی که با ارز 4200 تومانی وارد ‌می‌شود، بالاتر از سایر اقلام است چرا که برابر اعلام مرکز آمار تورم پنج ماهه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها 58.4 درصد بوده در شرایطی که تورم اقلام غیرخوراکی که ارز 4200 تومانی استفاده نکرده‌اند، 36.1 درصد بوده است.

خوانساری معتقد است: این داده‌ها نشان می‌دهد که ارز 4200 تومانی نه‌تنها نتوانسته در کاهش هزینه‌ها اثرگذار باشد که هم رانت و فساد ایجاد کرده و مزایای آن هم بیشتر متوجه طبقات مرفه و بهره‌مند شده است.

به گفته ريیس اتاق بازرگانی تهران،تنها راهکاری که برای رفع این ناکارایی وجود دارد این است که «ارز 4200 تومانی حذف شود» و منابع ناشی از آن به عنوان یارانه مستقیم به صورت هدفمند به اقشار فرودست، آسیب‌پذیر و کم‌درآمد تخصیص یابد؛ این اقدام برای تامین کالا توسط بخش خصوصی هم راهگشا می‌شود.

منبع: کانال اتاق بازرگانی تهران

آخرین اخبار حوزه ارز را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد