نگاهی به عملکرد متفاوت‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری در سال 1401

نگاهی به عملکرد متفاوت‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری در سال 1401

صندوق در صندوق تمشک متفاوت‌ترین ابزار بورس است که در سال 1401 پذیره‌نویسی شد، سرمایه‌گذاری همزمان در سهام، اوراق و کالا مانند طلا و زعفران مهم‌ترین مزیت این صندوق است.

صندوق در صندوق یا Fund Of Funds از ابزارهای مالی مدرن در بورس‌های جهانی به شمار می‌رود. صندوق در صندوق به جای خرید سهام و اوراق، واحد‌های سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری را خریداری می‌کند.

اما این ویژگی چه کاربردی دارد؟ مهمترین مزیت تشکیل پرتفویی از صندوق‌های بورسی، متنوع سازی و قدرت مانور بالای این نوع صندوق‌ها می‌باشد، یعنی این صندوق‌ها امکان این را دارند در شرایط متفاوت بازار دارایی‌های خود را به سمت صندوق‌های درآمد ثابت، مختلط، سهامی، طلا و زعفران و... هدایت کنند و ریسک سرمایه گذاری را تا حد زیادی کنترل کند.

صندوق‌های سهامی، مختلط و کالایی از منظر تنوع دارایی امکان تغییرات محدودی دارند، مثلا صندوق‌های سهامی در هر شرایطی باید حداقل 70 درصد از پرتفوی خود را بر روی سهام سرمایه‌گذاری کنند، صندوق‌های کالایی، درآمد ثابت و... نیز به همین منوال است.

صندوق در صندوق‌های بازار سرمایه ایران

صندوق در صندوق‌های موجود در بازار سرمایه ایران انگشت‌شمار است و در حال حاضر به 3 مورد می‌رسد. جدیدترین صندوق در صندوق یا FOF، تمشک است که توسط مشاور سرمایه‌گذاری ترنج در دی‌ماه 1401 پذیره‌نویسی شد.

صندوق تمشک در پذیره نویسی از 30 آذر تا 11 دی‌ماه مورد استقبال 14،000 کد حقیقی بورس واقع شد، و با حدود 200 میلیارد تومان جذب سرمایه‌ در پذیره‌نویسی به بزرگترین صندوق در صندوق بورس ایران بدل شد.

صندوق در صندوق‌ها چگونه موجب بهبود بازدهی سایر صندوق‌ها می‌شوند؟

یکی دیگر از ویژگی‌های فراصندوق‌ها تاثیر بر بهبود عملکرد سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری است چراکه صندوق در صندوق‌ها با منابعی که در اختیار دارند به دنبال ارزیابی حرفه‌ای و دستچین کردن بهترین صندوق‌های بازار هستند؛ این امکان محرکی است برای رقابت صندوق‌ها به منظور جلب سرمایه‌گذاری مدیران صندوق در صندوق، چرا که مدیران صندوق‌ها آگاهند که صندوق در صندوق‌ها بطور دايم در حال رصد و بررسی عملکرد آنها است.

بازدهی صندوق در صندوق‌‌‌ها(بررسی صندوق تمشک)

صندوق تمشک در 24 دی ماه و زودتر از موعد مقرر با 0.9 درصد رشد در NAV با قیمت 10،110 ریال بازگشایی شد. تمشک یک ماه پس از فعالیت به بازده 20 درصد (منتهی به 6 بهمن)رسید، که در مدت مشابه رشد شاخص بورس معادل 5.63 درصد بوده است.

این بازدهی به ویژگی خاص صندوق در صندوق تمشک باز می‌گردد که می‌تواند ترکیبی بهینه بین صندوق‌های سهامی و کالایی ایجاد کند و به این ترتیب از همه بازارها سود کسب کند.

پرتفوی صندوق در صندوق تمشک

ترکیب پرتفوی تمشک به این شکل است که سهم صندوق‌های سهامی بین 60 تا 70 درصد، طلا بین 20 تا 30 درصد و حدود 10 درصد صندوق زعفران نگه داشته می‌شود. این ترکیب فعلا حفظ شده اما با توجه به وضعیت بازار، درصدها ممکن است تغییر کنند.

استفاده از آربیتاژ صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز از دیگر مزیت‌های صندوق تمشک است، چرا که در شرایط مختلف بازار برخی صندوق‌ها از ارزش ذاتی آن پایین‌تر معامله می‌شود و یا با تخفیف معامله می‌شود که صندوق تمشک می‌تواند از این موقعیت‌های کوتاه مدت استفاده کند و بازدهی را برای سرمایه‌گذاران بالا ببرد.

چگونه صندوق در صندوق بخریم؟

صندوق در صندوق تمشک از نوع قابل معامله یا ETF است که نماد آن در تابلوی معاملات بورس درج شده است، علاقه‌مندان برای سرمایه‌گذاری در این صندوق می‌توانند از طریق‌ سامانه‌های معاملاتی تمامی کارگزاری‌های بورسی با جستجوی نماد «تمشک» واحد‌های این صندوق را خریداری کنند.

این صندوق از صندوق‌های مجموعه مشاور سرمایه‌گذاری ترنج است که 8 صندوق سرمایه‌گذاری در انواع مختلف: سهامی، مختلط، درآمد ثابت، جسورانه، بازارگردانی و صندوق در صندوق را در بازار‌سرمایه ایران مدیریت می‌کند. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان سرمایه‌گذاری می‌توانند به صفحه صندوق تمشک مراجعه کنند.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد