83 هزار میلیارد تومان از اراضی به مناطق آزاد برگشت

83 هزار میلیارد تومان از اراضی به مناطق آزاد برگشت

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اعلام کرد که با پیگیری‌های حقوقی صورت گرفته، حدود 10.8 میلیون متر مربع به ارزش 83 هزار میلیارد تومان از اراضی مناطق آزاد در معاملات صورت گرفته، آزاد و به آن برگشته است.

به گزارش ایسنا، امروز (پنج‌شنبه) همزمان با افتتاح 82 طرح در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سعید محمد اولین نشست خبری خود در شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار کرد.

10.8 میلیون متر مربع زمین برگشت خورد

مشاور ريیس جمهور در اظهاراتش به وضعیت معاملات در مناطق آزاد اشاره و گفت که در سنوات گذشته معاملات زیادی شکل گرفته که در ابهام قرار داشت از این جهت بررسی های حقوقی جهت رفع ابهام از این پرونده‌ها در دستور کار قرار گرفت.

به گفته وی از شهریور سال گذشته تا کنون 10 میلیون و 800 هزار متر به ارزش 83 هزار میلیارد تومان که نزدیک به رقم بودجه عمرانی کشور است با روش های حقوقی و قضایی به نفع مناطق آزاد برگشته است و در سال جاری رقمی بیشتر خواهد شد.

هفت منطقه آزاد در حال ورود است

مشاور ريیس جمهور  با اشاره به سرمایه‌گذاری 6.1 هزار میلیاردی در مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی در قالب 82 طرح گفت که این طرح ها در پنج منطقه آزاد تجاری و صنعتی و هفت منطقه ویژه اقتصادی توسط ريیس جمهور افتتاح شد.

به گفته وی مقرر شده هر فصل تعداد زیادی پروژه در مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه به بهره‌برداری برسد که در راستای رونق تولید و ایجاد اشتغال خواهد بود.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره هشت منطقه آزاد فعال گفت که هفت منطقه دیگر نیز مصوب شده که راه اندازی آن در دستور کار قرار دارد و در دوره زمانی کوتاهی به ظرفیت قابل توجهی برسد.

وی گفت که در حال حاضر 33 منطقه ویژه اقتصادی فعال هستند که مجوز راه‌اندازی46 منطقه دیگر مصوب شده و به دنبال دستگاه مسيول برای آنها هستیم.

10 درصد سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد و ویژه

سعید محمد در ادامه به وضعیت سرمایه گذاری در مناطق در سال 1400 نیز اشاره و توضیح داد: در سرمایه گذاری داخلی، 36 هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد تجاری و صنعتی و 64 هزار میلیارد در مناطق ویژه اقتصادی سرمایه گذاری شده که در مجموع به حدود 100 هزار میلیارد سرمایه گذاری داخلی می‌رسد.

وی در مورد سرمایه گذاری خارجی نیز گفت که 148  میلیون دلار در مناطق آزاد تجاری و صنعتی و 15 میلیون دلار در مناطق ویژه سرمایه گذاری شده که در مجموع به 163 میلیون دلار رسیده است.

به گفته مشاور ريیس جمهور، سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد و ویژه 17 درصد کل سرمایه گذاری خارجی کشور در سال 1400  است.    

مناطق آزاد حمله می کنند ولی تراز مثبت است

سعید محمد در ادامه از وضعیت تجارت در مناطق آزاد و ویژه نیز خبر داد و گفت که بسیار به مناطق حمله کرده و می گویند محل واردات شده است در حالی که گزارش ها نشان می دهد در سال گذشته تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه مثبت 11 میلیارد دلار بوده است.

وی افزود: باید توجه داشت که اگر رقم واردات مناطق بالا است بخش زیادی به واردات سرزمین اصلی که از کانال مناطق آزاد انجام می شود برمی گردد.

ادامه دارد

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد