وام خرید مسکن، 500 میلیون تومانی می‌شود؟

وام خرید مسکن، 500 میلیون تومانی می‌شود؟

پس از اینکه وام مسکن جوانان به یک‌ میلیارد تومان، وام مسکن روستایی به 100 میلیون تومان و وام ساخت مسکن به 450میلیون تومان افزایش یافت، حالا نوبت افزایش وام خرید مسکن است که گفته می‌شود به 500 میلیون تومان افزایش می‌یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز، هیات‌مدیره بانک مسکن به شورای پول و اعتبار پیشنهاد داد تا وام خرید مسکن از محل اوراق تسه به 500 میلیون تومان افزایش یابد. این رقم در حال حاضر 240میلیون تومان است که 40میلیون تومان از آن، تسهیلات جعاله است.

وام خرید مسکن 500میلیون تومانی

حال باید دید، وام خرید مسکن که به تایید اولیه اعضای این شورا رسیده، طبق انتظارات در جلسه رسمی‌ شورای پول و اعتبار در هفته جاری نیز به تصویب خواهد رسید یا خیر.

در طرح پیشنهادی وام خرید 500میلیون تومانی مسکن، رقم جعاله مسکن 100میلیون تومان در نظر گرفته شده است. این رقم برای وام خرید مسکن از محل اوراق تسه در تهران است که به تبع آن در شهرستان‌ها نیز به دو برابر نرخ فعلی افزایش می‌یابد.

در حال حاضر، وام خرید مسکن تسه در مراکز استان‌ها و شهرهای بالاتر از 200 هزار نفر جمعیت برای زوجین 160میلیون تومان و در سایر شهرها 120‌میلیون تومان است.

مطالعه بیشتر: وام یک میلیاردی خرید مسکن جوانان / شرایط دریافت وام جوانان چیست؟
اقساط وام خرید مسکن

اقساط وام 100میلیون تومانی برای تهران بیش از یک‌میلیون و600 هزار تومان است که با افزایش وام به حدود دو برابر، اقساط آن نیز دو برابر می‌شود. به این ترتیب در هر 200‌میلیون تومان وام برای هر فرد مجرد، 3میلیون و200 هزار تومان قسط ماهانه خواهد بود که در 400‌میلیون تومان وام زوجین، به 6میلیون و 400 هزار تومان افزایش می‌یابد. سایر شرایط دریافت وام همچنان مانند روال فعلی خواهد بود.

متوسط قیمت هر برگ اوراق تسه در معاملات روز پایانی هفته گذشته 58هزار تومان بود که برای هر برگ 500هزار تومانی وام مسکن باید هزینه شود. به این ترتیب برای 100‌میلیون تومان وام خرید مسکن باید 200برگ 500 هزار تومانی خریداری شود که هزینه‌ای به میزان 11میلیون و600هزار تومان مورد نیاز است و برای 200‌میلیون تومان وام 23‌میلیون و200هزار تومان می‌شود.

مطالعه بیشتر: جزيیاتی از وام جدید مسکن جوانان / چه کسانی می‌توانند وام میلیاردی بگیرند؟
سقف وام در تهران،‌یک میلیارد تومان است

مدیرعامل بانک مسکن، چهارشنبه هفته گذشته از افزایش وام خرید مسکن حساب جوانان به یک‌میلیارد تومان خبر داد و گفت: در دوره 15ساله متقاضی می‌تواند از یک‌میلیارد تومان وام خرید مسکن استفاده کند.

محمود شایان افزود: با توجه به شرایط تورمی ‌و افزایش قیمت مسکن در سال گذشته، بانک مسکن پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن جوانان را به بانک مرکزی ارايه داد. به این ترتیب، این وام در تهران، سال گذشته به 400‌میلیون تومان افزایش یافت. با توجه به افزایش قیمت‌ها، مجددا پیشنهاد افزایش سقف وام به یک‌میلیارد تومان را برای مسکن پس‌انداز جوانان دادیم که مورد موافقت شورای پول و اعتبار قرار گرفت.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر متقاضیان می‌توانند در شعب بانک مسکن برای وام جدید افتتاح حساب کنند، تصریح کرد: سقف وام، در تهران ‌یک‌میلیارد تومان،‌ در شهرهای بزرگ 850 تومان و در سایر شهرها 700‌میلیون تومان است.

حداقل واریز ماهانه

شایان با بیان اینکه حداقل واریز ماهانه برای این وام 200هزار تومان است،‌ تاکید کرد: متقاضیان می‌توانند پس از پنج سال واریز ماهانه با اعمال ضرایب وام، حساب مسکن جوانان را دریافت کنند که در تهران این مبلغ 400‌میلیون تومان است.

بر اساس آنچه بانک مسکن اعلام کرده، در یک دوره 15ساله متقاضی می‌تواند از یک‌میلیارد تومان وام خرید مسکن استفاده کند. این رقم برای کلان‌شهر تهران است. سقف وام در سال پنجم برای شهر تهران 400‌میلیون تومان است که در مقایسه با رقم قبلی این وام 19درصد افزایش یافته است.

در شهرهای بزرگ سقف وام مذکور در سال‌های پنجم و پانزدهم به ترتیب 350 و 850‌میلیون تومان است. در سایر شهرها نیز این رقم برای سال‌های پنجم و پانزدهم به ترتیب 300 و 700‌میلیون تومان است.

مطالعه بیشتر: اقساط بازپرداخت وام مسکن جوانان چقدر است؟ + جدول و جزيیات
برنامه بانک مسکن برای فروش متری زمین

مدیرعامل بانک مسکن اواخر ماه گذشته از پیگیری افزایش وام خرید مسکن و برنامه جدید این بانک برای فروش متری زمین با استفاده از اوراق موازی سلف خبر داده و به خبرگزاری تسنیم گفته بود: سال گذشته وام خرید افزایش یافت و بر اساس شرایط خاص به 400‌میلیون تومان رسید. با توجه به تورمی‌ که در کشور داریم، در حال پیگیری افزایش سقف وام خرید مسکن هستیم.

شایان تصریح کرد: در حال پیگیری از مجاری قانونی هستیم تا بتوانیم وام را افزایش دهیم، به‌طوری‌که با تورم همخوانی داشته باشد. در کنار این برنامه، طرح دیگری با نام فروش متری آپارتمان توسط بانک مسکن تدوین شده است.

مدیرعامل بانک مسکن گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته شرکت‌های زیرمجموعه بانک مسکن از طریق بورس با اوراق موازی سلف فروش متری مسکن را اجرایی می‌کنند.

شایان با یادآوری اینکه مجوز شورای فقهی بانک مرکزی برای فروش متری مسکن اخذ شده است، اضافه کرد: در حال مذاکره با بورس هستیم، با این کار کمک خوبی در کنار صندوق پس‌انداز جوانان قرار می‌گیرد و خانواده‌ها می‌توانند به صورت متری اقدام به خرید مسکن کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در قبال خرید متری مسکن پروژه‌ای وجود دارد،‌ گفت: به شرکت‌های زیرمجموعه بانک تکلیف شده که پروژه‌های بیشتری را در این زمینه تعریف کنند، ضمن اینکه مردم می‌توانند در بازار سرمایه خرید‌های خود را به فروش برسانند و در بازار آزاد اقدام به خرید خانه کنند.

وی تاکید کرد: وقتی اقتصاد مسکن راه‌اندازی شود، این برنامه‌ها زنجیروار به صورت مکمل همدیگر در راستای خانه‌دار کردن مردم عمل خواهند کرد.

منبع: دنیای اقتصادی

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد