گسترش دایره فعالیت کشتیرانی دریای خزر به دریای سیاه و شبه قاره

گسترش دایره فعالیت کشتیرانی دریای خزر به دریای سیاه و شبه قاره

ایلنا: مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر تاکید کرد: دایره فعالیت کشتیرانی دریای خزر از این دریا فراتر رفته و به دریاهای آزوف، سیاه و کشورهای هند و پاکستان رسیده است.

به گزارش ایلنا، کاپیتان داوود آبدار تفتی که طی گزارش عملکرد سال 1400 کشتیرانی دریای خزر در مجمع عمومی عادی سالیانه این کشتیرانی، با بیان اینکه دایره فعالیت کشتیرانی دریای خزر از این دریا فراتر رفته و به دریاهای آزوف، سیاه و کشورهای هند و پاکستان نیز رسیده است، گفت: در سال 1400 نسبت به سال قبل از آن، 162 درصد رشد را در بخش ترانزیت کالا به ثبت رساندیم که در تاریخ این کشتیرانی بی سابقه است.

وی با تاکید بر اینکه حمایت گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دست یافتن به این توفیق بسیار موثر بوده است، اظهار داشت: گروه کشتیرانی علی‌رغم برخی مضیقه‌ها برای تامین کانتینر با مدیریت بهره‌ور، سه هزار TEU کانتینر را برای توسعه حمل کانتینری در اختیار کشتیرانی دریای خزر گذاشت که حاصل آن ثبت رکورد در بخش ترانزیت است.

تفتی توسعه فعالیت کشتیرانی دریای خزر در کریدورهای شمال-جنوب و شرق به غرب را از جمله اهداف میان مدت این کشتیرانی اعلام و تصریح کرد: در همین راستا خط کانتینری چین-قزاقستان-ایران فعال‌تر از قبل شده و با استفاده از هفته‌ای یک فروند کشتی تمام کانتینری در این مسیر طبق برنامه هفتگی منظم رونق تازه‌ای یافته است.

وی از جمله بازارهای تازه‌ای که کشتیرانی دریای خزر در حوزه ترانزیت به دست آورده است به ترانزیت خودرو به کشورهای اوراسیا اشاره و خاطرنشان کرد: در این بخش با حمل 3213 دستگاه خودرو در سال 1400 رشد جهشی 346 درصدی نسبت به سال 99 را تجربه کردیم. در همین راستا نیز در حال تجهیز ناوگان به کانتینرهای خودروبر هستیم که هر کدام سه دستگاه خودرو ظرفیت دارند و توان ما را برای حمل خودرو افزایش چشمگیری می‌دهد و در عین حال ایمنی و امنیت بار را تا حد زیادی افزایش خواهد داد.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با بیان اینکه کشتیرانی دریای خزر پیشگام حمل و نقل کانتینری در دریای خزر و بنادر شمالی است، ابراز داشت: با حمل 9389 TEU کانتینر در سال 1400 در این بخش نیز نسبت به سال قبل 63 درصد رشد را در عملکرد شاهد بودیم که این رشد در بخش ترانزیت کانتینری به میزان 162 درصد افزایش در همان مدت بوده است، همچنین در مدت یاد شده، در بخش فله و عمومی نیز با حمل یک میلیون و 167 هزار و 750 تن کالا 21 درصد رشد داشتیم.

وی نتیجه دستیابی به این رکوردها را در سال 1400 افزایش سهم 2.3 درصدی این کشتیرانی از بازار حمل دریای خزر برشمرد و بیان کرد: هم اکنون 32.5 درصد از بازار حمل دریای خزر در اختیار کشتیرانی دریای خزر است که برابر با 45 درصد از حجم حمل و نقل کالا در بنادر شمالی کشور می‌باشد و درآمد عملیاتی آن نیز در سال 1400 نسبت به سال 99 تا 53 درصد افزایش داشته است.

تفتی در زمینه توسعه حمل کانتینری در این کشتیرانی نیز یادآور شد: به تازگی تفاهم‌نامه همکاری کشتیرانی دریای خزر با سازمان توسعه تجارت را به روز رسانی کردیم که طی آن مقرر شد تعداد سفر بیشتری در راستای توسعه همکاری‌های دو جانبه برای شناورها برنامه ریزی شود ضمنا حمل کانتینری نیز به این تفاهم نامه افزوده شد.

وی با اشاره به نام‌گذاری سال 1401 به عنوان سال تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین از سوی مقام معظم رهبری، عنوان کرد: کشتیرانی دریای خزر در همین راستا ساخت دو فروند شناور 3500 تنی جنرال کارگو با قابلیت حمل کانتینر را به تولیدکننده داخلی سفارش داده است که به فناوری‌های به روز و فوق پیشرفته از جمله مصرف سوخت پایین و سرعت بالا مجهز خواهند بود که مرحله اصلی ساخت آنها از نیمه اول شهریورماه سال جاری آغاز خواهد شد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد