آیا انرژی تجدیدپذیر، راه حل مشکل برق است؟ / وعده وزیر نیرو چقدر عملی است؟

آیا انرژی تجدیدپذیر، راه حل مشکل برق است؟ / وعده وزیر نیرو چقدر عملی است؟

با وجود این که وزیر جدید دولت سیزدهم وعده داده که با تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی، مشکل کمبود برق را حل می‌کند، هاشم اورعی، استاد تمام دانشکده برق دانشگاه شریف معتقد است که چنین وعده‌ای، اساسا تحقق‌پذیر نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز، سریال قطعی برق که از ابتدای سال 1400، دوباره آغاز شده بود باعث شد محرابیان، وزیر جدید نیرو در جلسه رای اعتماد و بررسی صلاحیت‌های وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم وعده دهد: احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با محوریت نیروگاه خورشیدی طی چهار سال و با استفاده از ظرفیت های مردمی انجام می‌شود.

به همین دلیل هم تجارت‌نیوز، گفتگویی درباره میزان احتمال تحقق این وعده با هاشم اورعی، استاد تمام دانشکده برق دانشگاه شریف انجام داشت. اورعی می‌گوید: از نظر عملی و با توجه به کارنامه وزارت نیرو در چهار دهه اخیر، این کار ممکن نیست. ظرفیت تامین انرژی از خورشید در کشور بسیار زیاد است و شاید در دنیا جزو پنج درصدی باشیم که قابلیت استفاده از این انرژی را دارند اما استفاده و بهره‌برداری از این انرژی به برنامه‌ریزی و تکنولوژی نیازمند است.

استاد تمام دانشگاه شریف می‌افزاید: ظرفیت استفاده از یک منبع، بحثی مجزاست و استفاده از این ظرفیت با صرف داشتن آن متفاوت است؛ از حدود حدود 25 سال پیش، استفاده از انرژی تجدیدپذیر در کشور شروع شده است.

اورعی ادامه می‌دهد: کل ظرفیت انرژی تجدیدپذیر ما در این 25 سال 900 مگاوات بوده است و با این همه، برنامه وزارت نیرو در دولت جدید این است که در این چهار سال، 10 هزار مگاوات برق از طریق انرژی تجدیدپذیر ایجاد کنیم.

وعده‌ای غیرعملی

وزیر نیرو در حالی چنین وعده‌ای داده که دانمارک 57 درصد از انرژی مورد نیاز خود را از نیروگاه‌های بادی تامین می‌کند. ترکیه هم که به ما نزدیک‌تر است و شرایطی شبیه به ما دارد هم از ما جلوتر است. ما قبل از ترکیه کار روی انرژی‌های تجدیدپذیر را شروع کردیم اما حالا ما 250 مگاوات ظرفیت نیروگاه بادی داریم و ترکیه 10 هزار مگاوات ظرفیت که تازه این مقدار هم رو به افزایش است؛ به عبارتی ظرفیت تولید آنها 40 برابر ماست.

این کارشناس که وعده وزیر جدید نیرو را صادق نمی‌داند یادآوری می‌کند: همه ظرفیت‌ها در این دولت با دولت قبلی برابر است و به جز این برجام هم هنوز به هیچ سرانجامی نرسیده که بتوانیم به کمک‌های خارج از کشور امیدوار باشیم.

حالا باید دید چرا وزیر نیروی دولت سیزدهم چنین وعده‌ای داده و اساسا، چگونه ما که در 25 سال تنها 900 مگاوات برق از طریق انرژی تجدیدپذیر تولید کرده‌ایم، حالا در این چهار سال 10 هزار مگاوات برق تولید کنیم؟

برای مطالعه بیشتر در همین باره، گزارش «وعده وزیر نیرو درباره قطعی برق» را هم بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد