تقویت برند فولاد هرمزگان در دنیا با اجرای طرح‌های توسعه‌ای

تقویت برند فولاد هرمزگان در دنیا با اجرای طرح‌های توسعه‌ای

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان گفت: طرح‌های توسعه‌ای متعددی در فولاد هرمزگان آغاز شده‌اند و این پروژه‌ها نیز بعضا پیشرفت قابل ملاحظه‌ای دارند. به همین دلیل پس از راه‌اندازی طرح‌ها طی دو تا سه سال، آینده بسیار درخشانی را خواهیم داشت.

به گزارش بورس نیوز، عطاالله معروفخانی، مدیرعامل فولاد هرمزگان در حاشیه این بازدید با اشاره به موقعیت استراتژیک فولاد هرمزگان گفت: امروزه اغلب صنایع فولادی در دنیا در کنار آب‌های آزاد قرار گرفته‌اند تا بتوانند از مزیت دسترسی به بازار‌های تامین و مصرف و همچنین استفاده از آب دریا، تولید و صادرات را انجام دهند. به همین دلیل منطقه ویژه خلیج فارس در استان هرمزگان شکل گرفت و صنایع فولادی در این منطقه مستقر شدند تا از مزیت‌های موجود بهره ببرند. ضمن اینکه در برنامه‌های بالادستی کشور مقرر شده در این استان 10 میلیون تن فولاد تولید شود که این هدف با اجرای طرح‌های توسعه‌ای در دسترس خواهد بود.

وی به وضعیت پیشرفت پروژه ستاره سیمین هرمز اشاره و خاطرنشاان کرد: پیش‌بینی شده بود که پروژه در حال حاضر پیشرفت 3.7 درصدی داشته باشد که خوشبختانه پیشرفت پروژه بیش از 5 درصدی است. این مهم با همکاری و هماهنگی اعضای هیيت مدیره شرکت فولاد هرمزگان حاصل شده است که توانستیم بخشی از مسايل ارزی ناشی از خرید‌های خارجی را حل کنیم. همچنین شرکت‌های فولاد تکنیک و MME به عنوان همکاران این پروژه به پیشرفت این پروژه کمک کرده‌اند. می‌توان گفت که در پروژه احیا مستقیم ستاره سیمین که باظرفیت یک میلیون و 720 هرارتن تولید آهن اسفنجی در حال انجام هست، نخستین تجربه بومی سازی اجرای پروژه احیا مستقیم در کشور تجربه می‌شود. امیدوار هستیم با توجه به سرعت اجرای پروژه، بتوانیم رکورد جدیدی را برای مدت زمان اجرای این پروژه ثبت کنیم و زودتر از برنامه به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل فولاد هرمزگان با تاکید بر لزوم پیگیری پروژه‌های توسعه‌ای فولاد هرمزگان تصریح کرد:طرح‌های توسعه‌ای متعددی در فولاد هرمزگان آغاز شده‌اند و این پروژه‌ها نیز بعضا پیشرفت قابل ملاحظه‌ای دارند. ازجمله این طرح‌ها می‌توان به پروژه 1 میلیون 720 هزارتنی احیا مستقیم فولاد هرمزگان اشاره کرد که در این پروژه نیز از برنامه جلو هستیم. با همراهی هیيت مدیره و تلاش معاونان و مدیران فولاد هرمزگان اجرای پروژه با سرعتی بیش از پیش‌بینی‌ها جلو می‌رود و در کنار آن، پروژه‌های دیگری همچون احداث گاز‌های صنعتی و سیلو‌های ذخیره‌سازی آهن اسفنجی را نیز در دستور کار داریم که این پروژه‌ها نیز پیشرفت چشمگیری دارند.

یکی از پروژه‌های مهمی که در دستور کار داریم، طرح احداث نورد گرم است و به زودی فعالیت‌های مطالعاتی مرتبط با آن آغاز خواهد شد. پروژه مهم دیگر، افزایش ظرفیت فولادسازی از 1.5 میلیون تن تولید تختال به 3.2 میلیون تن است. امیدوار هستیم با همدلی و هماهنگی که در فولاد هرمزگان وجود دارد، در این حوزه نیز سرعت پروژه افزایش یابد و شاهد افزایش ظرفیت فولادسازی در کمترین زمان باشیم. البته یقین داریم با توجه به شرایط فولاد هرمزگان، می‌توانیم در همه طرح‌های توسعه‌ای از برنامه جلوتر باشیم و زمان افتتاح سریع‌تر انجام شود.

معروفخانی در خصوص چالش‌ها و مشکلات اجرای طرح‌های توسعه‌ای فولاد هرمزگان گفت: بیشترین چالش اجرای طرح‌های توسعه‌ای مرتبط با تحریم‌ها است. کشور ما سال‌ها است که تحت تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار داردکه چالش‌هایی برای تهیه برخی از تجهیزات و قطعات و پرداخت ارزی برخی اقلام دیگر به وجود آمده است. با این وجود، با تدابیر اندیشیده شد و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته هم از سوی فولاد هرمزگان و هم از سوی هلدینگ مبارکه، امیدوار هستیم چالش ما در این حوزه کمتر شود و بتوانیم اقلام خارجی مورد نیاز خود را تامین کنیم و طرح‌های توسعه‌ای سرعت بیشتری یابند.

مدیرعامل فولاد هرمزگان چشم‌انداز فولاد هرمزگان را بسیار روشن توصیف کرد و ادامه داد: با نگاهی به صنعت فولاد به ویژه چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در دنیا، به سادگی درخواهیم یافت که اغلب صنایع فولادی به کنار آب‌های آزاد منتقل شده‌اند؛ بنابراین توسعه صنعت فولاد در دنیا کنار آب‌های آزاد رقم خورده است و کشور ما نیز برای طرح‌های توسعه‌ای فولاد باید همین رویکرد را درپیش گیرد. با توجه به قرار گرفتن فولاد هرمزگان در کنار آب‌های آزاد و استفاده از مزیت‌های آن، این شرکت خواهد توانست آینده خوبی را برای خود و کشور رقم بزند. ضمن اینکه طرح‌های توسعه‌ای هلدینگ مبارکه نیز در فولاد هرمزگان اجرا خواهد شد. به همین دلیل پس از راه‌اندازی طرح‌ها طی دو تا سه سال، آینده بسیار درخشانی را خواهیم داشت. به این ترتیب استان هرمزگان می‌تواند به قطب نخست تولید فولاد در کشور تبدیل شود. هم‌اکنون فولاد هرمزگان توانسته است با همین ظرفیت 1.5 میلیون تن کنونی، محصولات خود را با بالاترین کیفیت، به سراسر جهان عرضه و صادر کند و به یکی از برند‌های متعبر بین‌المللی صنعت فولاد تبدیل شود.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد