قیمت گاز افزایش نمی‌یابد

قیمت گاز افزایش نمی‌یابد

سخنگوی شرکت ملی گاز گفت: در سال جدید تا کنون خبری از افزایش تعرفه گاز مشترکان نبوده و قرار هم نیست که تعرفه‌ها افزایش یابد.

اقتصادآنلاین: سخنگوی شرکت ملی گاز گفت: در سال جدید تا کنون خبری از افزایش تعرفه گاز مشترکان نبوده و قرار هم نیست که تعرفه ها افزایش یابد.

محمد عسگری با تاکید بر اینکه مدت زیادی است که افزایش تعرفه نداشته‌ایم، گفت: احتمال افزایش تعرفه گاز وجود ندارد و تا کنون در این رابطه مصوبه ای ابلاغ نشده است.

سخنگوی شرکت ملی گاز با اشاره به میزان تعرفه فعلی گاز خانگی، اظهار کرد: این موضوع بستگی به پارامترهای مختلفی همچون اقلیم و نحوه محاسبه قبوض دارد و نمی‌توان یک رقم واحد برای مشترکان اعلام کرد.
قبض گاز چه کسانی رایگان شد؟

البته این در حالی است که طبق مصوبه هیات دولت در سال گذشته قبوض گاز مشترگان برای دهک‌های پایین جامعه رایگان شد. طبق بخشنامه صادره جامعه به 10 دهک تقسیم شد که میزان مصرف سه دهک یعنی 30 درصد جامعه 10 درصد را شامل می‌شود، سه دهک بعدی 25 درصد مصرف گاز دارند و سه دهک آخر 50 درصد گاز خانگی را مصرف می‌کنند.

مصارف دهک اول تا سوم اگر زیر 200 مترمکعب باشد، گازبهای آنها به طور کامل بخشیده می‌شود. همچنین مقرر شده که دهک چهارم نیز اگر میزان مصرف را کم کنند شامل تخفیف خواهند شد. به این ترتیب از 27 میلیون واحد مصرف کننده 33 تا 40 درصد شامل بخشودگی می‌شوند. همچنین چنانچه مصرف‌کنندگان نسبت به میانگین سال‌های 1396 و 1397، معادل 10 درصد از مصرف خود را کاهش دهند گازبهای آنها با 15 درصد کاهش محاسبه می‌شود.

همچنین برای جلوگیری از مصرف دهک‌های بالا اگر مصرف‌کنندگان پرمصرف 15 درصد افزایش نسبت به سال 1396 و 1397 داشته باشند قیمت گاز برای این دسته از مشترکین 15 درصد افزایش می‌یابد.
میزان تولید و مصرف گاز کشور چقدر است؟

آخرین وضعیت تولید گاز در کشور نیز حاکی از افزایش 6 درصدی تولید گاز شیرین است و سال گذشته به بخش‌های مولد و نیروگاهی کشور گاز بیشتری تحویل داده شد به‌طوری‌که در نیروگاه‌ها بیش از 5 میلیارد مترمکعب و در بخش صنایع عمده مانند فولاد، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها بیش از 3.3 میلیارد مترمکعب گاز بیشتری تخصیص یافت.

همچنین اکنون 37 سکوی گازی در پارس جنوبی، 20 پالایشگاه گازی در سطح کشور، 39 هزار کیلومتر خطوط انتقال و 395 هزار کیلومتر خط تولید در شبکه‌های گاز استانی فعال هستند و کار گازرسانی به اقصی نقاط کشور در بخش‌های خانگی، تجاری و دیگر بخش‌ها را به‌عهده دارند.

مصرف روزانه گاز خانگی در شرایط کنونی نیز حدود 350 میلیون مترمکعب بوده و این در حالی است که مصرف گاز در بخش صنایع عمده حدود 130 میلیون مترمکعب در روز و مصرف روزانه نیروگاه‌ها حدود 160 میلیون مترمکعب است و سوخت نیروگاه‌های گازی به‌طور کامل با گاز طبیعی انجام می‌شود.

هم‌اکنون مقدار صادرات حدود پنج درصد از تولید را شامل می‌شود که مطابق تعهد و قراردادهای امضا شده با کشورهای واردکننده است و تزریق گاز به میدان‌های نفتی برای ازدیاد و برداشت هم وضع مطلوبی دارد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد