دامنه نوسان مانع اصلی چرخش پول در بازار / خروج نقدینگی از بازار حتی با وجود ضرر

دامنه نوسان مانع اصلی چرخش پول در بازار / خروج نقدینگی از بازار حتی با وجود ضرر

بورس درگیر هیجانات منفی زیادی است. صف‌های فروش در تعداد زیادی از نمادها وجود دارد و شاخص را با روند نزولی همراه کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار سهام در آغاز معاملات هفته سوم فروردین با یک روند نزولی همراه شده و شاخص کل بیش از شش هزار واحد کاهش داشته است. کارشناسان بازار سرمایه معتقدند سیگنال‌های جدی و تاثیرگذاری برای برگشت بازار دیده نمی‌شود.

شاخص کل با گذشت تقریبا دو ساعت از شروع معاملات، با افت 7 هزار واحدی همراه شده است و تعداد زیادی از نمادها قفل در صف فروش هستند. هچنین حجم و ارزش معاملات با کاهش زیادی همراه بوده است.

ایمان ريیسی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز از دامنه نوسان نامتقارن نقد کرد و توضیح داد: وجود دامنه نوسان موجب شده همان حجم پایین نقدینگی که در بازار وجود دارد، گردش نداشته باشد. همین مساله باعث شده است به دلیل عدم چرخش سرمایه در بازار، روند منفی افزایش پیدا کند.

این کارشناس بازار سرمایه به قفل بودن تعداد زیادی از نمادها اشاره کرد و گفت: بازار در شرایطی قرار دارد که شاهد آن هستیم که تعداد زیادی از نمادها به مدت دو ماه متوالی قفل در صف فروش هستند.

او ادامه داد: دامنه نوسان و شرایط موجود در بازار موجب کاهش ارزش و حجم معاملات شده است، این مساله کاهش دریافت مالیات از سوی دولت را به دنبال دارد. باید دید دولت برای افزایش دریافت‌های مالیاتی خود از بورس، اقدامی برای حرکت در بورس انجام می‌دهد یا خیر؟

این کارشناس درباره ورود و خروج نقدینگی به بازار اظهار کرد: بورس در شرایطی قرار گرفته است که نه تنها پول‌ از بازارهای دیگر وارد آن نمی‌شود، بلکه سهامداران خرد از این وضع موجود گلایه دارند و حاضر شده‌اند حتی با وجود 50 درصد ضرر، سرمایه خود را از بازار خارج کنند.

ريیسی در پایان گفت: با توجه به شرایط موجود و حرف‌های شنیده شده درباره دامنه نوسان نامتقارن، در نهایت در یک زمانی باید این دامنه یا افزایش یابد یا حذف شود، تا بعد از یک مدت کوتاهی روند منفی، بازار رفته رفته به روند تعادلی خود برگردد.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز دنبال کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد