تشکیل پرونده برای برخی موارد ترک فعل‌ در بورس و سازمان قضا و دارو

تشکیل پرونده برای برخی موارد ترک فعل‌ در بورس و سازمان قضا و دارو

رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: در سازمان بازرسی برای برخی موارد ترک فعل‌ها پرونده تشکیل داده‌ایم. برای مثال موضوع...

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، ذبیح‌الله خداییان در نشست خبری امروز خود که به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر گفت: دکتر بهشتی از شخصیت‌های کم‌نظیر جمهوری اسلامی بودند و حضرت امام(ره) فرمودند بهشتی یک امت بود. مقام معظم رهبری می‌فرماید شهید بهشتی شخصی معتقد و صادق و جدی در کار بود که به آن چیزی که اعتقاد داشت، عمل می‌کرد. انتصاب ایشان به عنوان رییس قوه قضاییه نشان از شان دستگاه قضا از دید امام دارد؛ چراکه این دستگاه وظیفه اجرای عدالت را دارد.

وی ادامه داد: ما در دوره تحول و تعالی در سازمان بازرسی سعی کردیم نظارت را به جای محیط‌محوری و موضوعی به طرف مساله محوری سوق دهیم؛ چرا‌که مسايلی مهمی در کشور هستند و تا زمانی که منشا فساد خشکانده نشود، تنها مبارزه با فاسد چاره‌ساز نیست. برای این کار حدود 2000 مساله را بررسی کرده و به 200 ابرچالش رسیدیم. گلوگاه‌های فساد را نیز شناسایی کرده و اعلام کرده‌ایم. ما از چند طرق آسیب‌شناسی و دادن هشدار و ارايه پیشنهادات لازم و تعیین زمان که چنانچه عمل نشود به موجب قانون جرم محسوب می‌شود، نسبت به این کار اقدام کردیم. سال گذشته حدود 5000 مورد داشتیم که برخی با شناسایی افراد منجر به تشکیل پرونده شد. همچنین در این حوزه چندین هزار هشدار داشتیم.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی در خصوص ترک فعل دستگاه‌های اجرایی گفت: شکی نیست که بسیاری از سوءجریانات ناشی از ترک فعل است. اگر سوءجریان ناشی از ترک فعل بیشتر از فعل نباشد، کمتر نیست. در رابطه با ترک فعل‌ها اگر قانون‌گذار ضمانت اجرایی پیش‌بینی کرده باشد، جرم است و اگر ضمانت اجرا نداشته باشد، تنها تخلف است.

وی گفت: برآورد میزان خسارت بعضا مشکل است و همین موجب می‌شود مسيولی که سال‌ها سمت دارد و ترک فعل می‌کند و برخوردی هم با آن صورت نمی‌گیرد. در سال‌های اخیر موضوع ترک فعل به خوبی در دستور کار قرار گرفت. اخیرا قوانینی به تصویب رسیدند که قانون‌گذار برای ترک فعل ضمانت اجرا در نظر گرفت. ما در سازمان بازرسی برای برخی موارد ترک فعل‌ها پرونده تشکیل داده‌ایم. برای مثال موضوع بورس و سازمان قضا و دارو که ما برایش ما پرونده تشکیل داده‌ایم و چنانچه ببینیم مدیری در دوران مسيولیت ترک فعلی صورت داده با وی برخورد خواهد شد.

خداییان در پاسخ به سوالی در رابطه با تذکر سازمان بازرسی به وزارت صمت مبنی بر نابسامانی سامانه فروش خودرو گفت: وزارت صمت اعلام کرد یک سامانه یکپارچه طراحی کرده و فراخوان زد و در نهایت بعد از قرعه‌کشی اسامی افراد اعلام شده است. چند هزار نفر افرادی هستند که نامشان اعلام شد و بعد از مراجعه گفتند شما ذخیره هستید. ما پیش از قرعه‌کشی اعلام کردیم این سامانه کفایت لازم را ندارد. هم‌اکنون این پرونده در دستور کار همکاران ما است و امیدواریم از این به بعد با چنین مواردی برخورد نکنیم و همیشه زیرساخت‌ها پیش از اقدام مهیا شود.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به این سوال که سامانه سوت‌زنی در دور پیشین دستگاه قضا ایجاد شد آیا در این حوزه اقدامی صورت گرفته است، گفت: بهترین ناظران ما در کشور مردم هستند که در جای جای کشور حضور دارند و به عملکرد مسيولان نظارت می‌کنند. لذا همکاری مردم در این زمینه کمک موثری به دستگاه قضا می‌کند و این مساله در تمام دنیا وجود دارد. ما در سازمان بازرسی مرکزی برای ساماندهی شکایات و گزارشگران فساد داریم. از طریق دو سامانه شکایات و سامانه گزارش ما در همکاری با مردم هستیم و از ابتدای تاسیس سازمان 100 هزار مورد شکایت و گزارش فساد به سازمان بازرسی منعکس شده است. برخی افراد در این سامانه ثبت نام و احراز هویت می‌شوند و با ما همکاری دارند.

منبع:ایلنا

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد