فارس من| ريیس جدید سازمان بورس با چه چالش هایی دست و پنجه نرم خواهد کرد؟

فارس من| ريیس جدید سازمان بورس با چه چالش هایی دست و پنجه نرم خواهد کرد؟

ريیس جدید سازمان بورس در حال حاضر با بازاری مواجه است که اعتماد سهامداران خرد نسبت به آن به شدت کاهش یافته و باید این اعتماد را به بورس برگرداند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پس از کش و قوس های فراوان، بالاخره چند روزی می شود که ريیس جدید سازمان بورس، انتخاب شده و کار خود را با جلسه با شرکت های حقوقی آغاز کرده است. اما نکته ای که باید در این بین به آن اشاره کرد، ريیس جدید باید از اشتباهات گذشته روسای قبلی درس بگیرد و تکرار آنها به هر نوعی خودداری کند.

بازار سرمایه طی ماه های گذشته فراز و نشیب های فراوانی داشته است که این مساله سبب ضرر و زیان فراوانی برای سهامداران خرد در این بازار شده است. نکته جالب توجه در این بین سود شرکت های حقوقی و جبران 320 هزار میلیارد تومانی کسری بودجه دولت در چند ماه گذشته بوده ایم.

اما «محمدعلی دهقان دهنوی» برای آنکه بتواند دوران خوبی در سازمان بورس پشت سر بگذارد باید به چند نکته اساسی پایبند باشد. در صورتی که ريیس سازمان بورس بتواند این موضوعات را به درستی مدیریت کند، می توان شاهد بازاری متعادل بود که هم سهامدار حقیقی و هم شرکت های حقوقی و هم دولت از آن منتفع شوند.

بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه

یکی از نکاتی که در ماه های اخیر به شدت کاهش یافته است، مساله اعتماد سهامداران حقیقی به بازار سرمایه است. خروج پول حقیقی در ماه های گذشته به شدت رشد داشته است و این مساله می تواند آینده بورس را نیز به خطر بیاندازد. در صورتی که سهامداران حقیقی احساس کنند مدیریت بازار سرمایه به دنبال حفظ و افزایش اعتماد به بازار است، پول های خود را دوباره به بورس وارد خواهد کرد. این مساله می تواند آینده بورس را نیز تضمین کند.

پرهیز از «تصمیمات چهارشنبه‌ای»

همه فعالان بازار حضور ذهن دارند که در دوره مدیریت اسبق سازمان بورس، بازار سرمایه دچار سندروم چهارشنبه های بی قرار بود. مدیریت سازمان بورس در آن دوره عصر روز چهارشنبه که بازار به مدت دو روز تعطیل بود، دستورالعمل ها و بخشنامه های جدید را صادر و ابلاغ می کرد. البته که بخشی از این بخشنامه ها راهگشا بودند، اما نحوه عملکرد جهت صدور این بخشنامه های در غروب روزهای چهارشنله اهالی بازار را به این نتیجه رسانده بود که باید هر چهارشنبه منتظر تصمیمات جدید باشند.

در دوره مدیریت سابق این شیوه تصمیم گیری کنار گذاشته شد. اما شیوه تصمیم گیری در این دوره به شدت لحظه ای و خلق الساعه و بدون کارشناسی جامع بود. بسیاری از اهالی بازار در وسط زمان معاملات شاهد اعلام دستورالعمل جدید بودند که تمام استراتژی های آنان را برای انجام معاملات تغییر می داد.

مدیریت جدید سازمان بورس باید این شیوه تصمیم گیری را تغییر داده و یک رویه مناسب و کارشناسی برای این تصمیم سازی و اجرای آن را در پیش بگیرد تا سهامداران کمترین ضرر را متحمل شوند.

نظارت بیشتر بر رفتارهای خارج از عرف

یکی از مواردی که در ماه های گذشته صدای بسیاری از فعالان بازار را درآورد، رفتار شرکت های حقوقی بوده است. بعضی فعالان بازار ادعا می‌کنند نوسان گیری روزانه، گذاشتن سفارشات برای ترساندن سهامداران جهت جمع کردن سهم، عدم حمایت از بازار سرمایه و انجام معاملات الگوریتمی از جمله مواردی بوده است که شرکت های حقوقی و یا کدهای حقیقی وابسته به آنها وضعیت بازار را تا حدود زیادی از یک روند مطمين به یک روند پرنوسان تبدیل کرده اند.

اگر این ادعاها صحت داشته باشند، در صورتی که بخش نظارت سازمان بورس و نظارت بورس ها فعال نشوند و با شرکت های حقوقی و کدهای حقیقی متخلف برخورد مناسبی صورت نگیرد، وضعیت بازار سرمایه به حالت عادی باز نخواهد گشت. همانطور که ورود مجلس و قوه قضايیه طی ماه های گذشته توانست برخی رفتارهای این شرکت های حقوقی را کنترل کند. در صورتی که بخش نظارت سازمان بورس فعال تر عمل کند می تواند بسیاری از مشکلات موجود را حل کند.

سازمان بورس باید در وهله اول خود با متخلفان برخورد کند و در صورتی که تخلفات به جرم تبدیل شد، متخلفین را به مراجع قضایی معرفی کند. در این صورت سازمان بورس خواهد توانست بازار سرمایه را به ریل اصلی اجرای قانون بازگرداند.

جلوگیری از برخوردهای دستوری با بورس

بسیاری از کارشناسان معتقدند، صعود بورس در ابتدای سال و ریزش بازار سرمایه در ماه های گذشته دستوری بوده است. ريیس سازمان بورس جهت حفظ تعادل بازار سرمایه باید با چنین رفتارهایی که از دولت و شرکت های حقوقی وابسته به آن سر می زند، برخورد کرده و از سهامداران حقیقی در مقابل این نوع رفتارها صیانت کند.

کاهش یا افزایش قیمت دستوری محصولات مرتبط با بازار سرمایه مانند شمش فولاد که توسط دولتمردان در ماه های گذشته بر بورس تحمیل شده است، می تواند مشکلات فراوانی را برای بازار سرمایه ایجاد کند. ريیس سازمان بورس باید مطابق با قوانین بازار سرمایه در مقابل این نوع دخالت های دولتمردان ایستاده و از حقوق سهامداران خرد دفاع کند.

فضای مجازی بلای جان بازار سرمایه

یکی از مشکلات این روزهای بازار سرمایه به فضای مجازی و سیگنال فروشی عده ای بر می گردد که تنها به فکر سود خود هستند. در ماه های گذشته این افراد در شبکه های اجتماعی به شدت زیاد شده اند. نوع سیگنال فروشی این گروه ها و کانال ها که در برخی مواقع به برخی بازیگران خاص در بورس نیز متصل هستند تنها به زیان سهامداران خرد که به تازگی وارد بازار سرمایه شده اند، منجر شده است.

سازمان بورس باید با ایجاد نوعی دستورالعمل نظارتی بر فضای مجازی نطارت بیشتری داشته باشد. کانال های سیگنال فروش که دایم در حال ایجاد صف خرید و صف فروش در بورس هستند در ماه های گذشته و در اوج بازار سیگنال خرید سهام های خاص را ارايه می دادند و بعد از ورود بازار به فاز اصلاحی، سهامداران را مسوول خرید و فروش می دانستند و خود را از همه موارد مبرا می دانستند.

همین کانال ها با خط گرفتن های خاص، ريیس سابق سازمان بورس را اصلی ترین مسوول ریزش بازار معرفی می کردند تا از این طریق بتوانند، نگاه ها را از مسوول اصلی وضعیت بازار دور نمایند.

ساماندهی وضعیت کارگزاری ها

یکی از اصلی ترین موضوعاتی که طی ماه های گذشته مورد اعتراض سهامداران خرد بوده است، مساله کارگزاری ها و خدمات نه چندان مطلوب آنها بر می گردد. باید دستورالعمل تاسیس کارگزاری های جدید که در دوره مدیریت قبلی به نگارش درآمده است، هرچه زودتر به تصویب شورای عالی بورس برسد تا انحصار فعلی کارگزاری ها از بین برود.

حال باید دید راه حل ريیس جدید سازمان بورس برای مشکلات موجود که بخشی از آن گفته شد، چیست و چگونه می خواهد وضعیت بازار سرمایه را به یک حالت نرمال برساند.

در سامانه فارس من خبرگزاری فارس نیز تعدادی سوژه با عناوین «به داد سهامداران خرد در بورس برسید»، «انتقاد به نوسان‌گیری حقوقی‌ها از سرمایه‌های مردم در بورس»، «ضرر سهامداران بورس تا پایان سال جبران شود» و «جلوی سایت‌های سهامیاب را بگیرید» جهت حمایت ريیس جدید سازمان بورس از سهامداران حقیقی به ثبت رسیده است که خبرنگاران ما در حال پیگیری این سوژه ها هستند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد