کباب "بزرگان" از نوسان‌گیری؛ سماق "غیرحرفه‌ای‌ها" از پول‌سوزی

کباب "بزرگان" از نوسان‌گیری؛ سماق "غیرحرفه‌ای‌ها" از پول‌سوزی

کارشناس بازار سرمایه گفت: تا بخش واقعی اقتصاد کشور جان نگیرد بورس نیز جان نخواهد گرفت و با تغییرات نمی‌توان کاری از پیش برد.

خواندن 5 دقیقه

غلامرضا سلامی در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرد: با توجه به رشد شارپی شاخص‌کل در ابتدای سال، ریزش بازار در ادامه روند نوسانی شاخص امری طبیعی بود.

کارشناس بازار سرمایه افزود: بسیاری از کارشناسان در ماه‌های گذشته نسبت به این ریزش هشدار داده بودند و با تغییر دامنه نوسان یا ريیس سازمان بورس نمی‌توان آن را کنترل کرد.

وی با بیان اینکه واقعیت در بورس سودآوری شرکت‌ها است، گفت: P/E شرکت‌ها در بورس نسبت به بازار‌های رقیب بسیار بالاتر بوده و قیمت‌های فعلی را توجیه نمی‌کند.

سلامی بیان کرد: تا بخش واقعی اقتصاد کشور جان نگیرد بورس نیز جان نخواهد گرفت و با تغییرات نمی‌توان کاری از پیش برد، زمانی که شاخص از نرخ تورم و دلار بیشتر شد مشخص بود که ریزش خواهد داشت.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه قیمت‌های فعلی نیز سهام را توجیه نمی‌کند، خاطرنشان کرد: زمانی که P/E شرکتی بالای عدد 20 شده به معنی سوددهی 5 درصدی است و در مقابل با سپرده‌های بانکی، ملک، ارز و طلا توجیه نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه با تورم فعلی P/E باید حداکثر 5 یا 6 باشد، تصریح کرد: دولت اگر خیلی خوب عمل کند می‌تواند شاخص را در بین یک میلیون و 150 هزار واحد تا یک میلیون و 250 هزار واحد نگه دارد مگر اینکه خبر خوبی برسد تا برای مدتی روی شاخص اثر داشته باشد.

سلامی گفت: در شرایط فعلی نیز بزرگان بازار و افراد حرفه‌ای با نوسانگیری در حال سود کردن هستند، اما سایر افراد غیرحرفه‌ای باید فعلا صبر کنند تا در بلندمدت با توجه به تورمی که وجود دارد به سود برسند.

بیشتر بخوانید:

ندای "تحقیق و تفحص" بورس از خیرخواهی یا ...

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد