با وضعیت فعلی حمل و نقل، در ترانزیت به جایی نمی‌رسیم

با وضعیت فعلی حمل و نقل، در ترانزیت به جایی نمی‌رسیم

ایلنا: وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: اگر نتوانتیم خدمات ترانزیتی به کشورهایی که مسیر ایران قرار دارند، ارایه دهیم مسیرهای ترانزیتی دیگری جایگزین ایران می‌شوند و...

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رستم قاسمی در مراسم ورود 319 ناوگان ریلی بازسازی و بهسازی شده با بیان اینکه ایران در جایگاه ژيوپولیتیکی قرار دارد که اگر هوشمندانه برخورد کنیم از این جایگاه فرصت‌هایی برای حمل و نقل وجود دارد، اظهار داشت: حمل و نقل می‌تواند در GDP و اقتصاد کشور بسیار تاثیرگذار باشد. با توجه به جایگاه ایران و با همین کریدورهای موجود و کریدورهایی تکمیل نشده، می‌توانیم مسیر ترانزیتی کشورها شویم.

وی ادامه داد: با رونق یافتن مسیرهای کریدوری علاوه بر ایجاد درآمد برای کشور، این موضوع از لحاظ مسايل سیاسی در منطقه بسیار حايز اهمیت است. البته برخی از فرصت‌ها را از دست داده‌ایم که بازگشت به آن ممکن نیست یا بازگشت به آنها بسیار سخت است.

وزیر راه و شهر سازی با بیان اینکه اگر فرصت‌های ترانزیتی غنیمت نشماریم، بازگشت به آنها قابل برگشت نیست، ادامه داد : اگر نتوانتیم خدمات ترانزیتی به کشورهایی که مسیر ایران قرار دارند، ارایه دهیم مسیرهای ترانزیتی دیگری جایگزین ایران می‌شوند و بازگشت به این فرصت برای ما شدنی نیست.

قاسمی گفت: این در حالی است که آمار درآمدهای ترانزیتی کشورهایی که ایران می‌توانست جای آنها را بگیرد و در مسیر ترانزیتی ایران قرار دارند بسیار بالا است و ما به تحول بزرگ و اساسی در حوزه حمل و نقل ریلی نیاز داریم و این روش فعلی ما را به جایی نمی‌رساند و ما به جهش تاریخی در حمل و نقل کشور نیاز داریم .

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد : با روش فعلی اگر بخواهیم عملکرد بهتری داشته باشیم در نهایت ساخت سالانه 80 کیلومتر راه‌آهن و آزادراه را به 100 کیلومتر می‌رسانیم اما این اقدامات، جهش مورد انتظار دولت نیست و ما نیازمند تغییر و تحول جدی در حمل و نقل هستیم و با اعتبارات دولتی هم به این تحول دست پیدا نمی‌کنیم.

وی با اشاره حمل کانتینر از مبدا هند از مسیر ایران به فلاند، اظهارداشت: کالای کانتینری از هند وارد بندر شهید رجایی می‌شود و از شبکه ریلی از این بندر به رشت می‌رسد و از رشت از طریق حمل و نقل زمینی به آذربایجان تحویل می‌دهیم و کالا از آنجا به فنلاند می‌رسد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد : با همین روند حمل و نقل در ایران این کالا 18 روزه از هند به فلاند می‌رسد اما همین بار از مسیر دریای سیاه و سرخ که مسیر عادی این مبدا و مقصد است تا 45 روز و دو ماه در تردد قرار می‌گیرد. بنابراین این برای ایران یک فرصت محسوب می‌شود.

خبر در حال تکمیل می باشد...

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد