کدام صنایع بعد از برجام رشد می‌کنند؟ / به بورس اعتماد کنیم؟

کدام صنایع بعد از برجام رشد می‌کنند؟ / به بورس اعتماد کنیم؟

بازار سهام در هفته آخر شهریور با افت گسترده شاخص رو به رو شد و شاخص کل محدوده مقاومت قبلی خود را از دست داد و به محدوده 1٫3 میلیون واحد رسید. روند بازار سهام در روزهای آینده تغییری می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار سهام در هفته آخر شهریور با افت گسترده شاخص رو به رو شد و شاخص کل محدوده مقاومت قبلی خود را از دست داد و به محدوده 1٫3 میلیون واحد رسید. روند بازار سهام در روزهای آینده تغییری می‌کند؟

علی عصاری کارشناس بازار سهام درباره روند بازار سهام در بلند مدت معتقد است: مذاکرات برجام فارغ از هر نتیجه‌ای ترس سهامداران را برانگیخته و مانع از ورود نقدینگی در بازار شده است.

همچنین وی افزود: قطعا در بلند مدت روند بازار سرمایه مثبت خواهد بود در حالی که نسبت به بازارهای موازی از قبیل دلار، مسکن و خودرو عقب ماندگی‌های مشهودی در بازار دیده می‌شود که احتمالا با یک گپ زمانی جایگاه اصلی خود را پبدا کند.

علی صادقین دیگر کارشناس بازار سهام هم درباره صنایعی که پس از برجام رشد می‌کنند گفت: با فرض شکل‌گیری احیای برجام در کشور، انتظارات تورمی کاهش پیدا می‌‍کنند و اصلاح در نرخ دلار شکل می‌گیرد. پس در نتیجه صنایع واردات محور که از تحریم‌ها تاثیر بسیار زیادی را برده بودند در این مقطع رشد خواهند کرد.

وی همچنین در این باره افزود: گروه‌های خودرویی، قطعه‌سازی، بانک‌ها و نهادهای واسطه‌گری مالی از جمله صنایعی هستند که بعد از احیای برجام رشد می‌کنند. اما اگر برجام و مذاکرات به نتیجه‌ای نرسد صنایع کامودیتی محور، پتروشیمی و کانی‌های معدنی روند صعودی را خواهد داشت.

سلمان نصیرزاده هم درباره روند بازار سهام بعد از مذارکات برجام گفت: اگر مذاکرات برجام به نتیجه برسد احتمال زیاد با برجام سال 2015 تفاوت‌های ساختاری دارد و در کوتاه مدت اثر موقت کاهشی بر نرخ دلار خواهد داشت، از نظر روانی صنایعی که از برجام آسیب دیدند نظیر خودرو، حمل و نقل و بانک، در کوتاه مدت مورد توجه فعالان بازار سهام قرار خواهند گرفت. اما اگر فرض بر آرامش پایدار سیاسی در بلندمدت قرار دهیم قطعا تمام صنایع توان بهبود ساختار و عملکرد را خواهند داشت اما در پایدار بودن آرامش فضای سیاسی شک و تردیدهای بسیاری وجود دارد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد اگر مذاکرات به نتیجه برسد صنایع دلاری و واردات محور بازار سهام از رشد قابل توجهی برخوردار باشند البته به عقیده بسیاری از کارشناسان بازار سهام اگر برجام به نتیجه‌ای هم نرسد، افت دلار از محدوده 23 هزار تومان غایرقابل پیش‌بینی است و به همین دلیل افت بازار سهام هم به شکلی گسترده غیر‌قابل تصور است.

براساس تحلیل کارشناسان افت بورس در هفته‌های گذشته به دلیل سیگنال‌های منفی دولت درباره صنایع بورسی و ابهام‌های صورت گرفته در سیاست‌های ضدتورمی است. البته عرضه‌های اولیه بدون برنامه هم افت بیشتر بازار را رقم زد و حدود 5 هزار میلیارد نقدینگی را از بازار خارج کرد. بنابراین تا زمانی که بازار دوباره به تعادل برسد و اعتماد سهامداران برگردد، روند بازار با اصلاح رو به رو باشد.

آخرین پیش‌بینی بازار سهام را در صفحه پیش‌بینی بورس تجارت‌‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد