بورس بی‌تاثیر از اخبار و نرخ‌های جهانی / شرایط تغییر در بازار چیست؟

بورس بی‌تاثیر از اخبار و نرخ‌های جهانی / شرایط تغییر در بازار چیست؟

افت شاخص در آغاز هفته دوم اسفند ناشی از نیاز بازار به ورود پول است و اگر سهم‌های بزرگ در برابر این موضوع واکنشی نشان ندهند روند منفی در بازار باقی می‌ماند.

محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه در تحلیل وضعیت امروز بورس با اشاره به حجم پایین نقدینگی در بازار به تجارت‌نیوز گفت: این واکنش بازار در آغاز معاملات روز شنبه (9 اسفند) بر اساس شرایط بازار در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته قابل پیش‌بینی بود.

محمد خبری‌زاد با بیان اینکه افزایش عرضه موجب منفی شدن شاخص شده است، ادامه داد: دامنه نوسان نامتقارن به این موضوع دامن می‌زند که افزایش عرضه در نمادهای بزرگ موجب افت شاخص کل شده است. حتی با وجود صف خرید بالا در عرضه اولیه «اپال» که در آغاز معاملات تاثیر مثبتی بر شاخص داشت، با گذشت زمان و افزایش میزان عرضه در نمادهای بزرگ شاخص روند نزولی خود را ادامه داد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره اثر کاهش نرخ‌های جهانی بر بازار توضیح داد: مشکل بازار نرخ‌های جهانی نیست. اگر قرار بود بازار به نوسان نرخ‌های جهانی واکنش نشان دهد باید در هفته گذشته که با افزایش نرخ‌های جهانی همراه بود، شاخص بورس روند صعودی را طی می‌کرد اما این گونه نشد. شرکت‌ها با قیمت‌های چند هفته گذشته خرید و فروش می‌کنند و همین مساله موجب بی‌اثر بودن نوسان نرخ‌‌های جهانی بر بازار است.

او در ادامه گفت: روزهای پایانی سال است و حجم فروش بسیار بالاست. با توجه به کمبود نقدینگی و میزان عرضه بالا در بازار یک جو هیجانی و منفی بر بازار حاکم است که فعلا با شرایط موجود تغییری ایجاد نمی‌شود. اگر بازار به دنبال ایجاد تغییر در شرایط ایجاد شده باشد، تزریق پول در سهم‌های بزرگ باعث تحریک بازار شود تا احتمالا کمی شرایط تغییر کند.

خبری‌زاد با اشاره به کاهش شاخص از کانال یک میلیون و 200 هزار، شرایط بازار را بی‌تاثیر از اخبار و نرخ‌های جهانی دانست و بر این عقیده است که اگر نقدینگی وارد بازار نشود، شرایط به همین صورت ادامه پیدا می‌کند.

آخرین اخبار بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز دنبال کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد