سکه خیال ارزان شدن ندارد / قیمت دلار و یورو امروز 1401/01/28

سکه خیال ارزان شدن ندارد / قیمت دلار و یورو امروز 1401/01/28

قیمت طلا و سکه طی معاملات امروز با افزایش قیمت همراه شد و هر عدد سکه تمام بهار آزادی مجددا به کانال 13 میلیون تومان بازگشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، در هفته گذشته قیمت طلا افزایش بسیاری یافت و به سطوح بالایی صعود کرد. حال طلا در مسیر صعود به بالاترین قیمت تاریخی خود قرار گرفته است اما موانعی در راه آن وجود دارد.

بر اساس گزارش سایت طلا، طلا این هفته در مسیر رسیدن به 2000 دلار قرار گرفت اما به گفته تحلیلگران، یکی از موانع اصلی آن همچنان قوی بودن دلار آمریکا است که باعث شد تا طلا از 1985 دلار به 1975 دلار در روز جمعه کاهش یابد.

قیمت طلا با وجود کاهش روز جمعه، در هفته گذشته توانست نزدیک به 1٫5 درصد افزایش یابد. عوامل مختلفی از افزایش قیمت طلا حمایت می کند که از جمله آنها می توان به افزایش تنش های ژيوپلیتیک و همچنین افزایش تورم در سطح جهانی اشاره کرد.

به گفته اورت میلمن تحلیلگر بازار طلا، طلا در میان تنش ژيوپلیتیک شدید موجود میان روسیه و اوکراین از تقاضای خوبی برخوردار است اما رشد شدید دلار روند صعودی فلز زرد را محدود کرده است.

مهم ترین عاملی که باعث شد تا دلار آمریکا تا این اندازه رشد کند را می توان افزایش در منحنی بازده خزانه داری ایالات متحده آمریکا دانست. بازده ده ساله خزانه داری به بالاترین سطح سه ساله خود رسیده و شاخص دلار آمریکا در بالاتر از عدد 100 قرار گرفته است.

کارشناسان بر این باورند که طلا برای رسیدن به سطح 2 هزار دلاری ابتدا باید به شکل پایداری بالاتر از 1975 دلار قرار بگیرد. به گفته میلمن طلا در نهایت به بالای 2 هزار دلار صعود خواهد کرد اما در کوتاه مدت دلار مهم ترین مانع برای رسیدن به این هدف خواهد بود.

به باور تحلیلگران در صورتی که نگرانی ها نسبت به افزایش تورم کاهش یافته و یا راه حل مشخصی برای بحران روسیه و اوکراین پیدا شود قیمت طلا تا 1900 دلار نیز کاهش خواهد یافت.

در این میان باید توجه داشت که سیاست های بانک های مرکزی مختلف نیز می تواند بر روی قیمت طلا تاثیر گذار باشد. برای مثال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو می تواند به عنوان باد مخالف برای طلا عمل کند.

قیمت دلار در بازار امروز

بر اساس گزارش تجارت‌نیوز، قیمت دلار در بازار آزاد امروز 28 فروردین تا ساعت 19، به رقم 27 هزار و 946 تومان‌ رسید.

همچنین، بانک مرکزی قیمت دلار رسمی را کماکان 4،200 تومان اعلام کرد.

صرافی‌‌‌ها بانک‌ها امروز قیمت دلار را برای فروش 25 هزار و 471 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 25 هزار و 218 تومان خریداری می‌کنند.

‌قیمت یورو در بازار امروز

قیمت یورو در بانک مرکزی نیز 4541 تومان اعلام شد. امروز قیمت فروش یورو در صرافی‌‌‌ها بانک‌ها، 28 هزار و 692 تومان اعلام شد. قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 28 هزار و 407 تومان است.

قیمت طلا و سکه در بازار امروز

طبق نرخ‌‌‌ها اعلامی اتحادیه طلا و سکه تا ساعت 19، قیمت سکه تمام طرح جدید 13 میلیون و 250 هزار تومان و قیمت سکه تمام طرح قدیم 13 میلیون تومان است.

در بازار امروز قیمت طلا برای هر گرم طلا 18 عیار، یک میلیون و 317 هزار 460 تومان اعلام شد.

نیم‌سکه، هفت میلیون و 300 هزار تومان در بازار معامله می‌شود. قیمت ربع‌ سکه و قیمت سکه یک گرمی نیز به ترتیب چهار میلیون و 270 هزار تومان و دو میلیون و 580 هزار تومان است.

آخرین اخبار حوزه طلا را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد