علاقه به ساخت مسکن در تهران کم شده؟

علاقه به ساخت مسکن در تهران کم شده؟

رکود ساختمانی فراگیر در پایتخت همچنان ادامه دارد و تنها فعالان ساخت‌وساز در بافت فرسوده با سفارش کار روبه‌رو هستند.

اقتصادنیوز نوشت: رکود ساختمانی فراگیر در پایتخت همچنان ادامه دارد و تنها فعالان ساخت‌وساز در بافت فرسوده با سفارش کار روبه‌رو هستند.

تقاضای ساخت‌وساز بسیار اندک است و سازنده‌ها نیز خود تمایلی به خرید زمین و سرمایه‌گذاری فردی برای تخریب و نوسازی نشان نمی‌دهند.

این عدم تمایل نشات گرفته از ناتوانی سازنده‌ها در فروش واحدهای تکمیل شده است؛ موضوعی که در طول دو سال اخیر به شکل ملموس با آن مواجه بوده‌اند و همچنان مانع اولیه رونق ساخت‌وساز محسوب می‌شود.

سازنده‌های قدیمی بازار مسکن این روزها به دو علت تمایلی به شروع پروژه جدید نشان نمی‌دهند. گروهی به دلیل اینکه با توجه به بضاعت متقاضیان مصرفی خرید مسکن نتوانسته‌اند واحدهای تکمیل شده نوساز از ساخت‌وساز یکی، دو سال اخیر را بفروشند، نقدینگی لازم برای شروع سرمایه‌گذاری ساختمانی جدید را ندارند و گروه دیگر تمایلی به فروش واحدهای قبلی نشان نمی‌دهند، چراکه معتقدند امن‌ترین بازار برای حفظ ارزش سرمایه آنها همچنان بازار ملک است و دلیلی برای فروش ملک خود نمی‌بینند. این وضعیت سبب شده واحدهای نوساز و کلید نخورده به فایل‌های کمیاب بازار مسکن به ویژه در مناطق متوسط مثل چهار و پنج تبدیل شود.

در مناطق متوسط شهر معدود واحدهای نوساز فایل شده برای فروش از جنس تک‌فروشی هستند، به این ترتیب که سازنده با توجه به نیاز مالی خود برای شروع پروژه سفارشی جدید نیازمند نقدینگی بوده و حاضر شده یکی از چند واحد آماده فروش را به بازار عرضه کند.

پ

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد